Site Meter

En hyllning till rosen



Eftersom det är rosens dag så bjuder jag på ett hav av rosor. Jag gjorde årets rosenbesök hos Antroposoferna i Järna igår eftermiddag och hamnade i en rosengård som saknar motstycke i vårt land. Visst finns det säkert rosengårdar med ännu fler rosor men jag har i alla fall inte upplevt något liknande. Jag pratade med trädgårdsmästaren som har ansvar för rosengården och han berättade att innan det kraftiga regnet i förrgår var rosorna som vackrast, nu hade mycket slagits av störtskurarna. Jag tror att det var bra att jag inte kom då....vet inte om jag skulle ha klarat det...det är svårt att ta in det jag såg igår. På många håll har jag hört att rosorna drabbats av rost och ovanligt mycket löss i år men här inne var det friskt. Jag skriver namnen på rosorna över bilderna. Damascenarosorna är klara favoriter. Hoppas att inte Rosie ser det här inlägget....Förra årets besök här.

Rosa damascena ´Celsiana´

Rosa damascena ´Trisintipetala´

Rosa gallica ´Complicata´

Rosa gallica ´Rosa Mundi´

Rosa multiflora ´Seagull´

Rosa multiflora ´Seagull´


Rosa alba ´Minette´

Rosa damascena ´Blush Damask´


Rosa longicuspis

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Vilken blomsterprakt! Jag har ingen rost på rosorna i år (peppar,peppar) men löss, löss ,löss på allt...Värst angripna är Fänrikshjärtan och Spireabuskar. Undrar vart nyckelpigorna håller hus?!

2008-07-02 @ 19:14:05
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Anonyma Anna

Rooosaaa! :) Kan man ha rosor på balkongen (annat än i vas)? I år kunde det ha funkat eftersom jag inte fått löss på mina spireor, luktärter eller något annat!

2008-07-02 @ 20:20:10
Postat av: Katarina

Ojojoj...

2008-07-02 @ 20:30:51
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Karin A

Vilken hyllning till rosen! Härliga bilder från en härlig trädgård och på en härlig växt. Hade gärna velat göra ett besök i den trädgården...

2008-07-02 @ 22:42:16
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Nattvakten

Har alltid tyckt att rosor är lite för mycket "marängbakelse" för min smak men konstigt nog så har jag nu tre stycken, å som dom blommar och doftar! Det blir nog fler ;-)

2008-07-03 @ 03:37:14
Postat av: Ronja

Ljuvligt! Den är vacker rosenträdgården hos Antroposoferna, men jag brukar få svårt att sortera. Det blir en blurr av bakelser och jag blir fort övermätt. :)

2008-07-03 @ 10:50:02
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Azola

Jag njuter av rosorna! Vill ha dem alla!

2008-07-04 @ 00:42:26
Postat av: Ulla

Jag njöt av alla dessa rosor, Jag tyckte att jag kände doften ända hit. Stor TACK

Ulla

2008-07-04 @ 11:44:56
URL: http://ipomea.blogspot.com
Postat av: Carina

Underbara bilder, jag förnimmer doften hit... MÅSTE bara göra ett besök dit, då rosorna blommar.

Tack för alla utflyktsförslag.

2010-05-03 @ 14:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0