Site Meter

Blå snokört - Echium plantagineum



Den rena arten av blå snokört blir mellan 60-100 cm hög  men de sorter vi köper som ´Blue Beddar´  (mina bilder) och ´Dwarf Hybrid´ blir lägre. Den växer vild i Syd- och Västeuropa och i nordvästra Afrika. Blommorna är mycket attraktiva för humlor och bin. Det är en härdig växt som självsår sig, blommar från juni till september och vill ha en solig växtplats. Den trivs på de flesta jordar men växer vild i något sandiga. Snokört är alltså en anuell och man sår den direkt på växplatsen tidigt på våren.

Det självsår sig som sagt och sprider sig ganska vilt där det finns plats, jag har börjat använda den tillsammans med rosor. I slutet av blomningen ser den inte så snygg ut då de långa stjälkarna ofta ligger ner och blommar endast längst ut på stjälken.
Det här är en typisk vävarväxt som bör blanda sig med lite tuffare växter så att den inte tar över för mycket, det går ju  även bra att rensa bort plantor om de breder ut sig för mycket. Snokört bör inte vara ensam utan vill ha grannar, antingen perenner eller andra sommarblommor. I vårt trädgårdsland växer den tillsammans med ringblommor.

Namnet Echium kommer av forngrekiskans ekhis, (hugg-) orm, den har förr använts mot ormbett. En annan tolkning av namnet ska vara att fröerna liknar huvudet på en huggorm.




Register för Dagens växt
.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Vilken vacker blomma. Som jag inte haft en aning om. Jag lär något nytt varje dag. I veckan har jag lärt mig kråk- klöver men bara på bild. Har ännu inte sett någon i verkliga livet vad jag vet.

2008-07-25 @ 23:14:03
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Då får du prova att så snokört nästa vår.

2008-07-26 @ 07:23:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Den moderna munken

Aldrig hört talas om, men är helt fascinerad. Ok, jag ska försöka lägga den på minnet också!

2008-07-26 @ 14:19:34
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Katarina

Jag har ju gått en kurs i ekologisk odling - har för mig att snokört inte bara är en vävarväxt utan också bra som gröngödsling?

Den är fin - jag gillar den blå färgen.

2008-07-26 @ 21:33:58
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Den moderna munken: Bara att prova nästa år....



Katarina: Då har jag lärt mig något nytt idag också...tack för det!

2008-07-27 @ 07:43:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Marie

Ska prova den nästa år.. Fin växt.

2011-07-27 @ 23:22:28
Postat av: carin Schwartz

Jag blev förälskad i snokört förra året o sådde ett antal i år. Dom är väldigt fina. Blue Bedder, fast en planta kom upp vit! Den är jättefin.

2017-08-06 @ 20:57:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0