Site Meter

Doft av tjära på Beckholmen

 
15 januari 2008
 
 
En kort vandring gjorde jag idag på Beckholmen och det är som att kliva många årtionden tillbaka i tiden.
När man går över bron från det vackra lite förnäma Djurgården så kommer man in i en annan värld här på Beckholmen. Rostig korrigerad plåt, charmigt stökigt och en levande liten varvsmiljö. Här finns ingenting vackert mer än några fina träbyggnader. Här är det arbete som gäller. Dockorna är fortfarande i bruk och här låg nu bl.a. Enköping och en isbrytare.
 
 

Beckholmen 3
M/S Enköping

Beckholmen 1
Djurgårdssidan

Beckholmen 7

På 1630-talet anlades ett beckgjuteri här. I Bonniers stora lexikon läser jag att beck är en blandning av kolväten, erhållen som återstod vid destillation av trä- och stenkolstjära, råpetrolium mm. Den är vid vanlig temperatur trögflytande till fast.
1848 anlades två skeppsdockor insprängds i berget. 1918 köpte staten Beckholmen för marinens räkning som flyttade verksamheten till Muskö 1969. Senare renoverade Finnboda varv isbrytare här och sedan 1984 har Beckholmens dockföreningsin verksamhet här.

Beckholmen 6
Djurgårdsstaden och Gröna Lund i bakgrunden.

Beckholmen 5

Nu är det inte bara charmigt med den stökiga miljön här på Beckholmen. Här gör man nu miljöundersökningar då det finns rester av tungmetaller, lösningsmedel, olja, tjära och beck. Nu genomför man genom borrning undersökningar av marken, grundvattnet och sjöbotten.

Beckholmen 4Beckholmen 2
Här ligger en rad små skutor i torrdockan och jag lovar att det doftade tjära här.


Kommentarer
Postat av: Azola

Tjärdoften påminner om sommaren...och då kommer vi in på trädgård, så helt ute och cyklar är du väl inte ändå :)
Iris missar jag tyvärr då jag måste åka mina 3 mil in till stan för att jobba :/
repris kommer väl...
Ha en trevlig kväll med kolonisterna.

2008-01-15 @ 19:18:29
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Azola: Du har rätt...bloggen är och förblir en trädgårdsblogg...vad jag än skriver. Ha en trevlig kväll själv!

2008-01-15 @ 19:31:42
Postat av: Matildas fikarum

Jag njuter av alla dina Stockholmsvandringar, trädgårdar eller inte!

2008-01-16 @ 10:06:31
URL: http://www.mildamatilda.blogs.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Matildas fikarum: Vad bra...då fortsätter jag mina vandringar med kameran!

2008-01-16 @ 15:34:51
Postat av: Kristian

Mycket trevligt fotoreportage.

2008-02-19 @ 21:13:32
URL: http://karlstad.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kristian: Tack! Fantastiska foton på din blogg!

2008-02-19 @ 21:41:29
Postat av: Instängd

Trevligt, men nu ska Kungliga djurgårdens Förvaltning tyvärr stänga denna del av nationalstadsparken med grindar och taggtråd. Besökare hänvisas till en trätrappa på berget.

2009-03-28 @ 00:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0