Site Meter

Stilla vandring

15392-1721
15392-1716
 
13 februari 2008
 
 
Efter förkylningen startade jag upp försiktigt och det blev en mycket stillsam vandring på Djurgården idag. Jag parkerade vid Nordiska museet och gick förbi Vasa bort mot Lilla Parkkaféet där jag åt Biff a la Lindström innan jag fortsatte ut mot Waldemarsudde. Eken som är så hårt beskuren finns på Djurgårdsslätten och den ser ju inte så kul ut. Nu vet jag inte om den ska sparas eller tas bort senare. Det ett stort problem när månghundraåriga ekar torkar i kronan eller när de helt enkelt börjar dö av ålder. Det finns ett gammalt talesätt att eken växer i tvåhundra år, lever i två hundra år och dör i tvåhundra år. Den här eken har ett enormt omfång och är säkert riktigt gammal.

Ute vid Waldemarsudde blommade vintergäcken gul i backarna och uppe på terrassen hade man duktigt täckt buxbomhäckarna med granris. Det här är ju en utsatt plats med sol hela dagen och skulle det har varit en vanlig vinter med tjäle i marken så är det alltid ett problem för vintergröna växter eftersom de vill börja växa i solen men då rötterna befinner sig i tjälfryst jord så kan växten inte ta upp vatten samtidigt som den vill växa....och då torkar grenarna. Skyddar man dem med granris så hindrar man alltså växten att vilja starta växtsäsongen för tidigt.


Här efter stranden har man beskurit en syrenhäck (denna eviga fråga hur man ska göra) och här har man gjort som många vill göra, att glesa ur den för att på så vis föryngra växten. Man tar alltså bort de äldsta grenarna. Om man ser på bilden så blir de grenar som är kvar alldeles kala med en ´´krona´´ upptill. De mängder av skott som kommer från de nedklippta grenarnas stubbar blir väldigt svaga i konkurrens med de stora grenarna. Den här typen av beskärning brukar inte bli bra men jag ska följa upp det i sommar. Personligen tycker jag att det alltid är bäst att klippa ner hela häcken eller buskaget så att allt får börja om samtidigt även om det blir några års väntan på blomning. Men innan man gör en sådan drastisk beskärning så ska det verkligen vara nödvändigt, som att grenarna är så gamla och dåliga att de lägger sig och börjar bli torra och fula. Syener ska annars lämnas ifred och inte hålla på att putsas eller formas på något sätt.

15392-1719
 
Borta vid Rosendal satt människor ute och åt lunch eller fikade i solen. Det var vindstilla och 5-6 grader varmt.
Trädgårdsfolket beskar fruktträden och det kliade i fingrarna på mig. Jag brukar i vanliga fall varje vårvinter beskära ungefär 100 fruktträd.

15392-1720

Idag fick jag min första DN., eller i natt. 2.57. Jag trodde att det var inbrott på gång då tidningsmannen gjorde allt för att försöka få in DN i mitt lilla brevinkast. Det var ett fruktansvärt oväsen och eftersom jag vaknar när grannen på nedre botten hostar eller nyser så flög jag upp klarvaken nu. Tvingade mig att somna om men vaknade 3.45 och då måste jag bara upp och läsa tidningen....eller skumma igenom de olika delarna. Det här kommer aldrig att funka....
I dagens DN på debattsidan handlar det om hjärtsjukvården och hur TV-serien ´´Om ett hjärta´´ får oss att tro att detta är dagens bild av hjärtsjuvården i Sverige. Det här kan man läsa ur artikeln:
Det som visas i denna serie tolkas av många som ett orättvist angrepp på hjärtläkares arbete i Sverige, såväl manliga som kvinnliga. Serien sprider också en helt obefogad rädsla hos såväl patienter som anhöriga att kvinnor med hjärtsjukdom inte blir väl omhändertagna i den svenska hjärtsjukvården.
Vi tror knappast att någon med erfarenhet av dagens svenska hjärtsjukvård känner igen sig i den bild som denna TV-serie förmedlar.

Man ska nog inte tro på allt vad den präktiga Solveig Ternström gör på film!




Kommentarer
Postat av: Lilla B

Vilken solig vandringsdag! Blir smått avundsjuk på de vårliga bilderna. Blommor till och med.
Här ligger snön fortfarande trots att det inte rör sig om mer än runt 23 mils avstånd från Stockholm.
Kan du inte hänga en kasse på handtaget som tidningsbudet lägger DN i, förresten?

2008-02-13 @ 16:20:52
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jo tidningsutdelaren ska få lägga tidningen på golvet i trapphuset i natt...men jag kommer att vakna av det också. Tur att jag bara beställt tidningen på prov i en månad!

2008-02-13 @ 16:49:48
Postat av: Annie

Tack för din hälsning hos mig...det gjorde ju att jag hittade till dig!!! Vilken fin och innehållsrik blogg... som jag ska läsa i framledes... Jag kommer tillbaka och du är förstås välkommen till mig!

Annie

2008-02-13 @ 20:06:05
URL: http://annalunda.blogspot.com
Postat av: Claus

Avundsjuk på din vårvandring blir jag. Men glad över att du delar med dig. Knepigt det där med syrener. Det är ju så svårt att vara utan blommor något år eller två.

2008-02-13 @ 20:12:12
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annie: Välkommen...

Claus: Man måste lära sig att ha tålamod när man har trädgård!

2008-02-13 @ 20:35:30
Postat av: Karin A

Vilket härligt väder det var idag! Önskar jag hade kunnat ta en tur på Djurgården också. Får bli en annan dag! Så härligt med blommande vårblommor.

Härligt med morgontidning men jobbigt att behöva vakna av det. Kan du inte fixa någon anordning vid sidan av dörren eller på dörren där tidningsbudet kan lägga tidningen så att han inte behöver använda brevinkastet!?

Ha det gott!

2008-02-13 @ 21:47:49
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Ja det var verkligen vårkänsla idag. Ska be tidningsutdelaren att de lägger tidningen utanför. Ha det gott du med.

2008-02-13 @ 21:53:15
Postat av: Trolda

HJÄRTE-KRAM på Alla HJÄRTANS DAG!

Trolda - =D

2008-02-14 @ 07:27:57
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: En kram tillbaka till dig!

2008-02-14 @ 08:57:20
Postat av: denmodernamunken

Ska intresserat följa dina fortsatta utvärderningar av syrenerna. Det där har varit en fråga här, men nu flyttar jag ju från denna bostadsrättsförening med trädgård, men jag har en vision av syrener i min framtid, och det ganska snart, även om det inte finns vid den nya lägenheten. Har redan tänkt på att kompensera förlusten av vår trädgård med tätare besök på Rosendal :).

2008-02-14 @ 10:00:12
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

denmodernamunken: Rosendal är en plats man ofta bör besöka, från vår till höst.

2008-02-14 @ 10:26:01
Postat av: Sten

Nej detta duger inte Slottsträgårdsmästarn. Inte en uppdatering på hela dan! På med löparskorna och ut och skubba! Glöm inte kameran! Var lite nyfiken om du också skulle skriva om Allahjärtans Dag idag. Gör du det kommer jag att sluta läsa din blogg. (Obs detta var ett försök till skämt).

2008-02-14 @ 13:29:48
Postat av: Azola

Mysigt med din stilla vår-vandring!
Detta med att ansa syrener har vi varit inne på tidigare och nu har grannens syren häck fått rätt stora knoppar,som till viss del redan slagit ut... (längst upp på häcken)men den ser ändå konstig ut då den klippes rakt av högst upp. Blir liksom en kjol med bara tunna ben som sticker ner i marken ;)
Vår häck har bara knopp ännu, men den är i alla fall jämnare hela vägen ner! hi hi
Kram skickas på Alla Hjärtans Dag!

2008-02-14 @ 15:31:21
Postat av: Ronja

Kvinna med erfarenhet av den svenska hjärtsjukvården meddelar att bättre hjälp kunde jag inte ha fått! :)
Härligt att få följa med dig på dina soliga promenader!
Kram

2008-02-14 @ 20:28:59
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Ronja igen...

PS! Stackars eken. Jag hoppas innerligt att den redan hade gjort sitt när den blev stympad på det där viset, annars är det nästan så att jag skulle föreslå dödsstraff för den som utfört "arbetet".

2008-02-14 @ 20:31:11
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Sten: Du vet att jag löper inte längre utan vandrar mig fram...
Hade inte något att berätta idag!

Azola: Kram till dig också!

Ronja: Djurgårdens ekar är fridlysta så den måste nog ha varit riktigt torr.

2008-02-14 @ 21:43:11
Postat av: Anonym

Vilken härlig vårvandring det låter som. Jag vandrade idag med hunden i iskall blåst och nu har det ju till och med snöat. Kanske vintern har kommit. Syrenen här utanför (inte alls beskuren) har stora knoppar. Undrar just vad den tycker om dessa minusgrader.

2008-02-15 @ 00:26:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

anonym: Syenerna utvecklar sina stora knoppar redan sent på hösten, har hört varje vinter under mitt trädgårdsliv om alla som undrar varför syrenerna har gröna knoppar så tidigt....det är helt normalt och de klarar hur kallt väder som helst. Ingen fara! Ganska skönt med den här snön och kylan ett tag tycker jag.

2008-02-15 @ 00:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0