Site Meter

Världsklass Ulf Nordfjell



Landskapsarkitekt Ulf Nordfjell har gjort det igen, den alldeles nyöppnade rosparken inne  i Trädgårdsföreingen är i världklass och fick mig på fall idag. Inte för att några av de nyplanterade gammaldags rosorna blommade där längre....men perennerna!  Valet av perenner är så bra att jag vill kopiera allt in i minsta detalj och placera det i slottsparken där hemma.

Ett hav av perenner i blått och vitt har gjort den här rosenträdgården till en plats jag kommer att återvända många gånger till. Jag kände precis på pricken som sericea beskriver i kommentaren här nedan ´´det är nästan snuskigt bra, det är så fint o vackert o njutbart att man blir helt kollrig! ´´
Mer om Trädgårdsföreningen och Gunnebo slott kommer senare.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Ja, vad säger man? Håller med till 100%. "Han har gjort det igen." Ser fram emot mer rapporter från Trädgårdsföreningen. :)

Kram!!

2008-08-09 @ 19:56:03
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: sericea

jaaa, jag håller med! det är nästan snuskigt bra, det är så fint o vackert o njutbart att man blir helt kollrig!

Fler spännande rapporter tack! :o)

2008-08-09 @ 20:30:30
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Oh, vilken härlig blandning!!! Efter lavendel är Echinacea min favorit perennväxt. Nu frossar jag i den vanliga röda varianten i vår lilla trädgård. Har försökt med vita och även andra men sniglarna gillar de minst lika mycket som jag. Jag ska inte ge mig. Förresten, när du var så förkyld tidigar i år, kände du att du fick någon lindring av Echinacea sugtabletterna - om du hann prova? Det verksamma ämnet har testats vetenskapligt och blivit godkänt. Inte bara en otroligt vacker växt.

God fortsättning på din resa.

Ramona K

2008-08-09 @ 21:21:40
Postat av: Lotta

Precis - när jag var där var jag alldeles tagen och jag är stolt över att det vackra finns i "min" stad =) Man kan liksom inte se sig mätt.... många besök blir det =)

2008-08-10 @ 13:20:19
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se/
Postat av: Thomas H

Göteborg och världsklass! Sådana lovord värmer en blåvit själ. Själv har jag alltid älskat Trädgårdsföreningen, som är en fantastisk oas. Minns dessutom gärna att Botaniska trädgården också håller världsklass. Och tänk, nu har vi ändå bara talat om trädgårdarna i Göteborg...

2008-08-10 @ 13:23:23
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Då har vi sett det på samma sätt.



sericea: Som sagt...jag kände på pricken som du.



Ramona K: Det blev aldrig av att skaffa några tabletter men jag blev frisk ändå.



lotta: Ja du får följa trädgården och beskriva på din blogg.



Thomas H: Nu ska vi lugna oss lite Thomas. Ulf Nordfjells rosgård var världsklass....inte hela Göteborg och inte ens hela Trädgårdsföreningen men det finns platser i Göteborg som jag tycker mycket om. En jämförelse med Stockholm vill jag inte göra...det är för stor skillnad.

2008-08-10 @ 15:11:24
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Roligt att se vad som kom efter att jag var där - tyckte ju att det såg mycket lovande ut. Rosträdgården är mycket vacker. Hoppas komma tillbaka i september och följa upp intrycken. Ulf Nordfjell är väldigt duktig - minns med glädje hans plantering på Rodsendal under kulturhuvudstadsåret. Wij trädgårdar - jättefint och Berzelii park har han ju också fått stil på...

2008-08-10 @ 20:58:59
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Ruben

Ser fram emot mer från Trädgårdsföreningen! Echinacea-planteringen av Ulf Nordfjell var årets höjdare!! Många har varit där, men få kan berätta som du. Världsklass, på det också! ;-) /Ruben

2008-08-11 @ 07:46:27
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Ulf Nordfjell har en förmåga att skapa vackra trädgårdar utan att behöva sticka ut med något överarbetat och märkligt som ska få oss att reagera. Vi reagerar på bästa sätt ändå.



Ruben: Oj...vad roligt att du uppskattar mina ord Ruben. Tack!

2008-08-11 @ 08:31:40
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0