Site Meter

Svampsafari del 1

Idag gav jag mig ut på svampsafari i parken. Jag ser mig själv som en naturmänniska som värnar om allt levande i naturen och jag tycker att jag kan en del växter, fåglar mm. men vad gäller svamp så är jag helt borta. Jag tänkte ändra på det genom att lära känna de svampar som finns i parken i alla fall. Jag har ingen svampbok så jag tänkte att ni som läser bloggen skulle få hjälpa mig att identifiera dessa mer eller mindre slemmiga pjäser. Jag gör en numrerad lista och fyller på den när eller om jag får några svar.



1.
2.
3. Röksvamp - möjligt enligt Ramona K. Den skulle jag kanske ha trampat på då.....
4.
5. Stolt fjällskivling - möjligt enligt Ramona K
6.
7.
8.

Kommentarer
Postat av: Ramona K

OK ska försöka....Nr 5 kan möjligen vara stolt fjällskivling som är en delikatess. 3:an skulle kunna vara röksvamp. De unga är vita och fasta och ätbara. Som äldre blir de brunaktiga och trampar man på dem puffar de ut sina sporer. Kul för barnen när man hittar stora exemplar. Tror att de andra är "bara svamp" - inget för oss att äta.

Förut kunde jag c a 11 ätliga sorter men vissa varianter verkar ha försvunnit åtminstone i våra trakter.

Det är ett bra Karl Johan år. I Italien kostar de skjortan. Jättegoda.

Ta mina gissningar med en nypa salt och hoppa över svampmackan.

Må gott

Ramona K

2008-08-28 @ 18:07:47
Postat av: Ramona K

Börjar tvivla nu om 5:an är en stolt fjällskivling och därmed ätlig. Foten på den ska vara mycket lång - och är det "fjäll" eller prickar? Svårt att avgöra. Hoppas min förklyning går över så jag orkar gå på Karljohan jakt imorgon.

2008-08-28 @ 21:59:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0