Site Meter

En augustidag i en slottspark

Sommarmalva i trädgårdslandet


Gräset växer så fort att man borde klippa varje dag, planteringar rensas och hela parken putsas för att bli skinande fin.
Igår svävade fyra havsörnar över parken.....en mäktig syn!
OS i öronen och igår mötte Ronaldinhos Brasilien Messis Argentina och de sistnämnda gick till final mot Nigeria och idag sprang han igen....Bolt från Jamaica...som ingen annan sprungit tidigare. Så stort!



Stanwell Perpetual blommar vidare


Blåsalvia, daggsalvia, snökört mm i gravarna.


Rosenflockel


För ett år sedan
För två år sedan
För tre år sedan

´´En trädgård kan ge oss styrka och och ett lugn och hjälpa oss
att tillfriskna när vi är stressade eller sjuka´´

(Jag ber till alla gudar att Gunnebo slottspark kan hjälpa)

När jag kom hem låg den där på hallgolvet igen....den nya IKEA-katalogen. Jag orkar inte längre öppna den!

Jag säger det igen...Söderläge med Maria Arborgh är snart det enda jag ser på TV....ok...fotboll då. Men det hon gör med hopplöst tråkiga trädgårdar är jag djupt imponerad av. Se här.

Dagens låt
En historia - U.L

Dagens länktips
.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Så frodigt och fint det fortfarande ser ut hos dig! Här är så gott som allt sönderregnat och hösten har krupit inpå alltför tätt och för fort.



2008-08-20 @ 20:07:25
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jo... parken är riktigt vacker trots allt regn som fallit.

2008-08-20 @ 20:45:03
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Och inte får vi någon IKEA-katalog heller. Antingen beror det på att det står Ingen reklam tack på brevlådan eller så tycker man att folk i skogen inte är något att öda inredningskataloger på.

Vi gråter inte över den uteblivna katalogen, precis.

2008-08-20 @ 20:55:51
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Katarina

Oj, vad fint du har! Måste försöka tänka igenom hur jag kan förlänga blomningen i kollitotten så jag slipper höstdeppet redan i augusti...

2008-08-20 @ 21:04:23
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: lilla a

Om man nu råkar veta vilket slott du jobbar på - är parken öppen för allmänheten, eller är bara gäster välkomna?

2008-08-20 @ 21:10:12
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: IKEA lever man bättre utan.



Katarina: Absolut...blommor i trädgården kan man ha långt in i hösten.



lilla a?: Den här bloggen handlar mest om min arbetsplats vilken är en privat konferensanläggning och som inte är öppen för allmänheten. Skulle det börja komma in bloggläsare som inte är inbjudna så kommer jag att avsluta den här bloggen. Det kan låta dramatiskt men vi håller hårt på att våra gäster får konferera i lugn och ro. Jag vet att det finns flera som vet vilken park jag bloggar om och hittills har alla respekterat mina regler. Följ med här på bloggen i stället lilla a. Hoppas att du förstår!

2008-08-20 @ 21:21:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: lilla a

absolut, tänkte inte tränga mig på, ville bara veta om det var öppet för allmänheten. Ta det lugnt.

2008-08-20 @ 21:30:25
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

lilla a: Jag är helt lugn...bra att du förstår!

2008-08-20 @ 21:43:14
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: The Intercontinental Gardener

Vad underbart det ser ut där! Jag röstade på bästa månaden precis och kunde inte riktigt välja mellan augusti och september. Jag älskar höstens känsla av mättnad, efter sommarens lustfyllda frosseri i grönska och skönhet. Och den melankoliska känslan av att allt snart tar slut gör att man upplever allt lite mer intensivt. Så kanske september är ändo bäst, vi är nästan där...

Postat av: Kalle

Svårt att välja mellan Juni då allting spirar, eller

September då allt är fulländat, men valet faller ändå på Juni. De ljusa sommarnätterna vill man inte mista

för allt i världen...

2008-08-21 @ 06:50:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Det var en bra beskrivning...



Kalle: Jag ville helst välja en massa olika månader. Februari då ljuset börjar återvända, mars med de första vårtecknen och dagsmeja, april så fåglarnas konserter börjar höras överallt och maj då som jag valde...då natur och trädgårdar är som vackrast. Håller med dig om värdet av de ljusa sommarnätterna...

2008-08-21 @ 16:00:11
Postat av: Kersti

"Nu går solen knappast ned

bländar bara med sitt sken

skymningsbård blir gryningstimme

varken tidig eller sen



Insjön håller kvällen ljus

Glidande på vattenspegeln

Eller vacklande på vågor

Som långt innan de har mörknat

Spegla morgonsolens lågor



Juninatt blir aldrig av

Liknar mest en daggig dag

Slöjlikt lyfter sig dess skymning

Och bärs bort på ljusa hav"



Harry Martinson Cikada 1953



Jag tycker mycket om juni när hela sommaren ligger framför en.

Men jag tycker också om augusti och september som på något sätt känns mindre kravfyllda.

Din tädgård ser så vacker och mogen ut nu i augusti. Trots regn och rusk. Malvorna är fantastiska men det är en tacksam blomma som till och med jag har lyckats med.

2008-08-21 @ 20:03:55
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Tack de fina orden av Harry Martinsson och visst är det något speciellt med juni.

2008-08-21 @ 20:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0