Site Meter

Stjärnöga - Osteospermum



Den här sommarblomman har tydligen gjort dundersucce över hela Europa på senaste tiden enligt artikeln hos Odla.nu. Stjärnöga växer vild i södra Afrika.
Vi provar den i år i slottsparken och jag har planterat den både i två urnor på entrétrappan till slottet och i en plantering på borggården. Tyvärr så fick vi inte med sortnamnet då vi köpte dem i våras. Den ska finnas i 100 olika sorter i alla möjliga och omöjliga färger.

Läser man artikeln så finns det inga nackdelar alls med den här vackra blomman, det ska vara att om man har den i urna så måste det finnas ordentlig plats för rötterna att utvecklas. Tyvärr så har inte våra urnor så stor volym och det krävs då att man vattnar väldigt ofta. De plantor som sitter i rabatten klarar sig bättre.
Eftersom den här växten är så pass ny hade jag inte så stor koll på hur den skulle skötas och hittills har jag bara klippt av de överblommade blommorna men man ska tydligen klippa hela den överblommade blomstängeln enda nere vid jorden.


Det sägs att den inte behöver mycket skötsel och att den ska blomma från maj till frosten kommer på hösten.
Hos oss har den hittills blommat mycket fint men de som sitter i urnorna kräver mycket vatten och att de just nu har en liten paus i blomningen, man ser dock att det hela tiden kommer nya knoppar.

Jag ska börja prova att klippa av de överblommade stänglarna enda ner till jorden för att se vad skillnaden blir om man endast klipper av den överblommade blomman. Jag har upptäckt att varje enskild blomma blommar väldigt kort tid och man får putsa den ofta för att den ska se snygg ut. I urnan sitter de hos oss tillsammans med helichrysum och bacopa.
Först hade jag lite problem med den här färgen men nu tycker jag om den och hela växten ser mycket frisk och fräsch ut med de ganska mörka bladen mot de ljust lila blommorna. För min del får den gärna bo i parken nästa år också men att den då ska få sitta i större urnor.

Man kan läsa i artikeln att Danmark ligger långt fram som förädlare av stjärnöga.
Stjärnöga kommer ursprungligen från södra Afrika. Sedan den lanserades som prydnadsväxt i två olika färger i början av 1980-talet har de danska trädgårdsmästerierna intagit positionen som världens ledande förädlare av den tåliga växten tack vare ett vällyckat utvecklingsarbete. Enligt trädgårdsmästare Bjarne Larsen från Fyn har vi mycket mer att se fram emot - både när det gäller växtformer och användningsområden.

Det är Bjarne Larsen som står bakom förädlingen av Sunnyserien och marknadens populäraste Osteospermum-sorter, solgula Alex och mörklila Mary som båda har uppkallats efter danska prinsessor. Men även serierna Cape Daisy och Dalina är resultatet av danskt förädlingsarbete under årens lopp.

Register för dagens växt


Kommentarer
Postat av: Nina

Åååå woow, den blomman ska jag ha. Den passar mig perfekt i färg. Passar även in bland de andra blommorna jag har.

2008-08-05 @ 09:52:55
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Azola

Har haft dessa blommor i många år, i urnor och blommlådor.Blommvilliga är de alltid. Gillar att stå i sol har jag märkt.Som du har jag klippt bort själva blomman efter blommning, men nu ska jag testa att ta den redan vid botten som det stod i Odla. Hmm..det hade jag missat...är annars inne där titt som tätt ;o)

Hoppas du får en härlig semester trots regn och besök på IKEA ;o)

2008-08-05 @ 12:10:12
Postat av: Eivor

Hej,

Denna blomma tror jag kallas för Afrikansk Marguerite också? Eller är det en annan?

Den är dekorativ i krukor och planteringar.

Hoppas Du får en trevlig semester på västkusten och lite bättre väder än här är nu. 16 grader och regn .

Hade själv en fin helg i Skåne med sol över Ystad och besökte smygehuk för första gången. Det var fint.

Eivor (som röstade på Ledin :) )

2008-08-05 @ 13:41:44
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nina: Du får prova den nästa sommar...nu är den nog svår att få tag på.



Azola: Vad bra...då vet jag att du är nöjd med den. IKEA blev ett kaos...jag bestiger hellre K2 än att vistas på IKEA. Kände mig som Ernst när jag gick därifrån med två stora kuddar till soffan. När jag kom hem så blev de en katastrof och jag måste åka tillbaka till IKEA i morgon igen...



Eivor: Visste inte att de kallades Afrikansk Marguerite, såg på nätet att du har rätt. Så det var inte du som tokröstade på LeMarc då?

2008-08-05 @ 13:52:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eivor

Nej det var det inte. Har aldrig lyssnat på LeMarc eller Winnerbäck.

Är egentligen inte så förtjust i enkäter eller statistiska undersökningar, men tyckte Du kunde lyssna på Ledin, som ofta uppträder i Bohuslän - rocktåget och liknande.

Kolla min IP-adress nu - från laptopen :) Den andra är avstängd.

Eivor - oskyldig.

2008-08-05 @ 14:25:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Nope....ingen Ledin för mig tack!

2008-08-05 @ 14:45:28
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Claus

Hm, köpte några plantor förra året som sattes i urna. De blommade villigt utan att jag klippte bort vissnade blommor. Till min glädje frösådde de sig själv i samma urna. Nu blommar de men med något mindre blommor. /Claus

2008-08-06 @ 06:56:32
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Aha...så du har bara låtit de vara och de har blommat rikligt ändå? Eller blev blommorna färre ju längre säsongen gick? Kul att de frösådde sig...hoppas att mina som sitter i rabatten gör det.

2008-08-06 @ 08:53:33
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: sericea

Jag har några plantor i mina ekfat på jobbet, blandat med buskkrasse och marguerit. Jag tar bort vissna blommor typ halvvägs på stängeln och alla plantor blommar lika hysteriskt ändå. Alla plantor av margueriten har tvärdött redan för en månad sedan så det var ju tur att krassen fyller ut. :o)

2008-08-07 @ 12:32:56
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Solveig

Hej!

Fick en sådan som jag planterade ut i rabatten efter att den blommat en omgång. Jag klippte bort dom vissna blommorna men sedan kom inga nya blommor och den har just inte växt något alls..

Den står lite inklämt mellan andra växter så kanske måste den ha mycket plats och mycket sol?

2010-06-26 @ 11:16:23
Postat av: Maj-Lis

Jag har prolem med mina plantor av stjärnöga De har slutat blomma och hela växten minskar för varje dag. Jag har 8 plantor av dem och de är köpta från olika håll vid två tillfällen. Står i rabatt mot väster där jag har rosor, vallmo och isbegonia och alla de andra växterna trivs och frodas. Vad kan det vara för fel på de av alla andra prisade stjärnöga-blomman som inte är så bra och blommande hos mig?

2011-06-17 @ 12:01:26
Postat av: Gunilla

Jag undrar: har fått en vacker Stjärnöga.

ÄR DEN PERENN ?

Jag har tagit in den nu, och skall försöka att övervintra den.

Är det NÅGON som har erfarenhet av blomman ?

jag har inget blomsterrum att övervintra den i, utan i huset där jag bor.

2011-09-12 @ 22:58:33
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Nej den är inte perenn här hos oss Gunilla, jag provade att övervintra men jag klarade inte det. Din tur att prova...

2011-09-13 @ 16:11:35
Postat av: Savoi Alit

Jag hittade en liten ledsen växt vid returcontainrarna som någon lämnat vid glasinsamlingen, i en liten kruka. Jag tog hem den och satte den i en stor kruka på min trappa ute. Och det blev en jättevacker växt och som den blommade. Stjärnöga kom jag på att det var. Jag har tagit in den och ställt den i ett sydost fönster. Ända till nu har den varit grön och fin, men plötsligt har grenarna börjat tappa blad och torka. Jag pratar med den, för det har jag gjort tidigare och den gillar det, mycket prat och gullande, men den verkar ha gett upp.

2019-01-18 @ 15:50:55
Postat av: Anonym

Jag har övervintrat min stjärnöga två vintrar och den mår jättebra. Har haft den i ett frostfritt uterum och skött den som vanligt. Den har till och med blommat på vintern. I våras planterade jag om den i ny jord och satte ut krukan i trädgården. Den mår jättebra och ska snart övervintra i uterummet igen.

2019-10-07 @ 15:50:34
Postat av: Nea

Från att tidigare ha kastat stjärnöga på komposten så hittade jag detta forum och ställde därför min stora kruka med stjärnöga i garaget i höstas som håller under 10 grader på vintern och där är det rätt mörkt. (Ett fönster finns med tonade rutor) Vattnade krukan några få gånger under vintern woch lite mer under våren. Den höll sig delvis ännu grön och frisk så det fanns ju hopp. På våren satte jag de ännu levande plantorna i ny jord och klippte dessutom av toppskott som jag inte trodde på skulle ta sig. Men enstaka av dessa skott har tagit sig och blommat och endel av de plantor jag behöll hela den gamla roten på har blommat nu i sommar! Fantastiskt så provar detta i höst igen!

2022-07-26 @ 10:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0