Site Meter

Jätteverbena - Verbena bonariensis



Jätteverbenan har jag använt i parken i många år nu och den kommer att fortsätta att växa i parken vare sig jag vill eller inte. Den självsår sig nämligen villigt och gror gärna i gruset utanför planteringarna. Men visst vill jag.....vill har massor av jätteverbena i slottsparken. Jag gillar den eftersom den svävar ovanför de flesta andra växter, är stadig och kan kombineras men väldigt många olika växter och färger.

Den härstammar från Argentina och Brasilien, blir en meter hög ungefär och färgen är blåviolett.
Numer behöver jag inte förkultivera den som man gör i februari utan jag litar helt på att den självsår sig ute i parken och jag tar reda på de små plantor som gror i gruset vid planteringarna och flyttar dem vidare dit där de ska växa under sensommar och höst.

Den börjar blomma i juli och blommar till fram till frosten, en av de sista blommorna som ger upp innan vintern tar över.
Där den växer vild i Sydamerika är den en perenn växt men här använder vi den som ettåring. Jag har provat att övervintra den inomhus där det är svalt och ljust. Det gick bra och de flesta av plantorna kunde jag plantera ut på sommaren. Men jag tycker att det är enklare att ta reda på de självsådda små plantorna i gruset.

Jätteverbenan har blivit så populär att det snart inte är ´´fint´´ att odla den. Den syns ju även i kommunens urnor och planteringar och det brukar vara en bra värdemätare på växter....man vill ju inte ha sånt som finns i kommunens simpla blomsterarrangemang. Jag kanske ska tillägga att jag inte bryr mig så mycket om det utan sneglar på planteringar var de än befinner sig för att bli inspirerad och hitta nya idéer till parken om jag så skulle hitta något fint på Rinkeby eller  på en soptipp.

Samma sak håller på att hända med Sommarljuset som också syns överallt ute i stans blomsterurnor. Musik, böcker och film som blir alltför populära är ju inte heller intressant enligt kritiker och de finkulturella (nu kanske jag kom utanför ämnet ´´Dagens växt´´).

Plantera den med 25-35 cm avstånd i soligt och vindskyddat läge (mina verbenor på borggården står dock ganska blåsigt och klarar sig utmärkt där). Jorden bör vara näringsrik och väldränerad. Min favoritgranne till jätteverbenan är vit blomstertobak (Nicotiana alata ´Grandiflora´)



Sådd och förökning
Om man nu ska förkultivera jätteverbenan så krävs lite pyssel för att allt ska funka och jag har ju berättat några gånger om den ´´kupp´´  jag råkade ut för tidigare.
Man sår den inomhus i februari och fröet måste utsättas för växlande temperaturer för sådden. Man kan då lägga fröet i frysen några dagar och ta ut de ett dygn före sådd. Den metod jag använder var dock att bredså dem i en sålåda och sedan placera dem i kylen i en vecka för att sedan ta ut dem och låta dem gro tillsammans med övriga sommarblommor. Den är ganska svår att lyckas med och jag är glad att slippa det här på våren nu när jag får plantor gratis genom självsådden ute.


Kommentarer
Postat av: Ronja

Jätteverbenan är oslagbar som kompis till många andra växter tycker jag. Jag är precis på väg ut i trädgården för att flytta ett par till "fjärilsrestaurangen" så att jag kan vara säker på att det dyker upp nya små plantor där nästa år. :)

2008-08-26 @ 10:45:56
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Visst är det en fin kompis och den kommer som sagt alltid att finnas här...så länge jag finns i slottsparken i alla fall.



2008-08-26 @ 11:44:41
Postat av: Mariana

Efter ett misslyckat försök att fröså jätteverbenan vågar man kanske köpa en och hoppes att den fröar av sig så som du beskriver.Visste inte att den klarade föröka sig så.Tack för tipset.

2008-08-26 @ 12:24:07
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Det är en bra idé....och försök placera den så att det finns grus intill! Lycka till!

2008-08-26 @ 18:52:45
Postat av: Monika Dörre

Hej!

Jag köpte alldeles nyligen min första verbena bonariensis ex och hörde att man inte kan ha den kvar ute under vinteren. Vi bor i Malmö och trägården är gammal och skyddat.

Kan jag få ett råd av dig?



Trägårdshälsningar

från

Monika

2008-09-21 @ 18:09:16
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monika Dörre: Mina jätteverbenor låter jag stå hela hösten och vintern så att de släpper sina frön och de självsår sig alltid, det är det bästa sättet att bevara den vackra växten. Men jag har även tagit in plantor och övervintrat den svalt och ganska ljust och det har också lyckats men det är ganska onödigt här eftersom det alltid blir nya plantor av självsådden. Lycka till!

2008-09-24 @ 18:13:51
Postat av: Britta Andersson

Hej!

Har frösått jätteverbena och fått ett fint exemplar och nu undrar jag om det ska toppas som man gör med andra plantor fär att få dem tätare eller inte, man vill ju att de ska bli höga också.

2010-04-08 @ 19:55:24
Postat av: Gerd Johansson

Hej !

Är glad att jag kan se att det kan fungera att min Verbena står kvar och att den kan förökas i gruset som jag tänker lägga ut runt den. Tack för det tipset.

Måste bara få säga att simpla växter som du skriver såsom kommunerna har håller jag ej med om. Deras växter är prov på att det är mycket bra växter och det ser vackert ut . Jag är mycket glad över att se rondellerna och planteringarna som trädgårdsmästarna i kommunen ger oss invånare. Jag tar gärna efter dem och gör mina egna rabatter.

2011-08-19 @ 15:37:03
Postat av: Berit Nilsson

Hej!

Jag har haft 2 år med jätteverbena osm jag köpt somplantor, men som inte frösått sig som jag kan se. Där finns något i närheten som kan vara jätteverbena...eller ogräs. jag har avvaktat men det har inte hänt så mycket på ett tag. Mellan mina cementplattor finns likadana små blad, därför avvaktar jag lite till innan jag konstaterar att det är ogräs. Den verkar fröa sig i grus, ska man då slänga ut grus runt plantan i höst för att den ska få fäste? Har ni en bild på de små plantorna, när de precis kommit upp? Vill ha många jätetverbena, tycker så mycket om dem.

2012-06-12 @ 22:33:12
Postat av: Ulla Staaf

Hej
Jag hade en jätteverbena förra sommaren i ett kopparkärl mitt i en grusplan. Nu har det vuxit upp mängder av plantor,100-tals som just nu är mellan 2 och 15 cm höga. Hoppas några överlever om jag planterar ut i rabatterna. Så här långt har naturen varit med mej.

2017-08-12 @ 14:28:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0