Site Meter

Höstanemon - Anemone x hybrida ´Königin Charlotte´



Den här hybriden kallas på svenska ´´Stor höstanemon´´  och är en korsning mellan Anemone hupehensis var. japonica (fylld höstanemon) och Anemone vitifolia, en gammal korsning som gjordes första gången 1898.  Den blir ganska mycket högre än den vanliga höstanemonen som blir upp till 1 meter hög. Königin Charlotte kan bli 1.50 hög. Det blir den absolut inte hos oss men här står den i skugga hela dagen fram till att eftermiddagssolen når den.
Andra sortnamn från samma korsning är den otroligt vackra vita ´Honorine Jobert´, ´Montrose´, ´Pamida´ och ´Whirlwind´.
Jag skulle absolut vilja prova ´Honorine Jobert´ men de är lite känsligare. Vi får se vad som kommer till parken under nästa år.

Jag har ungefär samma kluvna förhållande till de rosa höstanemonerna som jag har till luktpioner. De gränsar att bli lite för ´´söta´´.  Jag tycker däremot att de runda ludna knopparna är fina.
Fördelen med den här perennen är att de blommar sent, till september och ibland längre. Anemone hupehensis (den vanliga höstanemonen) härstammar från Kina och blommar absolut in i oktober. Höstanemonen är snygg tillsammans med t.ex. prydnadsgräs. Planteringsavstånd c/c 35 cm.

Hararna tycker mycket om de runda knopparna och förra året då jag inte täckte dem hann de aldrig gå i blom. I år fick de nät över sig tills de gått i blom och nu blommar de fint och får vara ifred.






Från CD-skivan Perenner och lökväxter har jag lånat den här texten om förökning:

Förökning

Förökning kan antingen ske genom delning, med utlöpare, rotsticklingar eller frö. Delning av äldre plantor utförs på våren. Man kan även gräva upp de utlöpare som bildas vid sidan av huvudplantan och sätta på ny växtplats. Man kan också ta rotsticklingar som sticks i krukor med sandblandad jord. När de har växt till sig planteras de ut på en ny växtplats.

Frösådd sker direkt efter att fröna har mognat på hösten i en kruka med väldränerad såjord. Fröna sprids ut ovanpå såjorden och de ska inte täckas. Krukan täcks med en glasskiva och placeras över vintern i ett kallväxthus eller liknande ouppvärmd plats. På våren tas krukan in och placeras i 18-22 °C värme. Groningen sker ojämnt, kan ta 4-26 veckor. Håll såjorden fuktig under hela groningsprocessen.




Register för Dagens växt
.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag har ett helt hav av dem på landet. Det måste vara samma sort. Den växer som ogräs och blir väldigt hög. Knopparna är ljuvliga. Men jag gillar blommorna också faktiskt. Jag har försökt att gräva upp och flytta en del hem till stan men de har ännu inte fungerat.

2008-08-21 @ 21:26:47
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Ellis

Jag håller med, risken finns att det blir för sött - men mot stenmuren är det jättevackert! Skön kontrast mellan kargt och sött.

O så fina bilder!

2008-08-21 @ 21:49:28
URL: hhttp://alltunderhimlen.com/
Postat av: Eivor

Höstanemonen är väldigt vacker.

Jag såg den första gången vid min väninnas kolonistuga förra året.

Är det knölar, lökar eller frön man använder för planteringen?

Det behövs lite höstblommor när det mesta blommat ut. Här är bara gullris och dahlior kvar.

Hälsn. Eivor

2008-08-22 @ 13:41:40
Postat av: Trolda

Av egen erfarenhet vet jag att dessa Skönheter uppskattas stort av Rådjuren...Hade införskaffat två stycken vita och var så nöjd och glad...Nästa morgon stog det endast lite "pinnar" kvar i rabatten...Hmmm, men Rådjur ÄR ju så söta...=DHa en underbar helg!



Trolda - kram =D

2008-08-22 @ 19:52:04
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inger

Jag har också höstanemoner och har som ni andra upptäckt att rådjuren gärna knaprar i sig de vackra knopparna... Men inte i år.

Jag var på Trädgårdsmässan i Älvsjö i våras och köpte Garden Protector från en säljare där, åkte hem, la i blöt och hängde upp på en grillpinne av metall UNDER lövverket. Och det FUNGERAR! Inte en knopp har blivit avbiten i år!!! Hurra.

2011-09-19 @ 10:42:57
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Mina har heller inte blivit uppätna i år Inger, men det beror på att rådjursstammen har minskat kraftigt efter två tuffa vintrar.

2011-09-19 @ 15:45:20
Postat av: Mia

2012-02-22 @ 23:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0