Site Meter

Skräpträd och häxal

15392-1188

Som i dvala åkte jag söderut till min park i morse, så trött och redan så trött på mörker. Solen går upp först 7.01 idag. Strax före sex lyssnade jag på P2 och ett oerhört vackert körverk av Palestrina, det kändes som om jag färdades i en milslång katedral. Vaknade till verkligheten igen av nyheterna där man undrade var Burmas munkar tagit vägen, flera kloster var tomma. I diktaturer löser man sina problem lite som man vill.

Igår när jag åkte hem såg jag vilken färgprakt naturen bjuder på nu. Träden har intagit höstskrud på allvar och det träd som man lite slarvigt brukar kalla skräpträd är just nu vackrast av dem alla. På sommaren märker man av aspen när det blåser, då asplöven prasslar deppigt i trädkronorna och man vill helst slippa dem i backarna och bara spara de vackra lönnarna, askarna, ekarna och andra inställsamma träd.

Aspen har sin guldtid nu när de lyser just som guld i skogsbrynen och när de skiftar i rött blir de oemotståndligt vackra. Jag stannade säkert tio gånger efter vägen för att fota men det var så mulet och mörkt så det blev inte som jag tänkt. Måste vänta på en solig dag. På ett foto lyckades jag ändå fånga lite av färgprakten.
15392-1186
15392-1187
Fothergilla major - Häxalen lyser nu röd i släntplanteringen och passar fint ihop med lammörat.

Skitjobb idag. Gjort ordning trädgårdslandet. Tagit bort det mesta, utom mangold, kryddtagetes bl.a. Grävt ner väl brunnen koskit så att jorden blir god till våren.
Det blommar fortfarande mycket i parken då kylan ännu inte nått oss på allvar och jag hoppas att det dröjer länge än. Ser verkligen inte fram mot kyla, snöstorm, hala vägar, kalla händer och fötter, isiga bilar och så detta mörker. Planerar en flytt till Maldiverna.

För ett år sedan

Dagens blogg
Magnus Ugglas



Kommentarer
Postat av: parkarbetaren

Robinian är inte särskilt inställsam på höstkanten tycker jag. Löven fattar inte att de ska falla och när de äntligen gör det grånar de bara på backen, inte tillstymmelse till rodnad. Idag har vi avvecklat fontänen. Det bli så tyst i stora parken då. Kl 8.10 i morgon bli det ännu tystare när strålarna inte startar. Man går och saknar något men kommer inte på vad det är.
Häxalen är jättefin och namnet är i alla fall inte särskilt inställsamt. Hur stor blir den?

2007-10-03 @ 20:47:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

parkarbetaren: Blir lite förvirrad av artnamnet major som ju ska betyda att den är en stor art. Har dubbelkollat i gamla inköpslistor före min tid i slottsparken och där står det att det är en major....nu har vår häxal stannat på en halvmeter och jag vet faktiskt inte om om det är för att den står på lerig mark i slänten eller om det är en dvärgsort som är felmärkt. Får forska vidare....

2007-10-03 @ 21:20:01
Postat av: Inkan

Du kanske har för låg seratonin-produktion i hjärnan. Den blir sämre när mörkertiden kommer. Då blir man trött och nedåt. Även depressionstillstånd.
Själv äter jag tabletter för att höja seratonin-nivån annars skulle jag inte stå ut. Det gäller att ta vara på allt ljus som man kan få - men vart tog solen vägen?

2007-10-03 @ 21:36:28
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Hm...kanske det. Men jag tycker att hela vårt land blir så oerhört fult nu när de vackra löven lämnat träden och allt blir grått, brunt och svart. Visst kan det vara vackert med nysnö men oftast blir det vara skitigt slaskigt. Det är sju månader till våren.

2007-10-03 @ 21:43:00
Postat av: Ronja

Fantastiska bilder...
Jag åker en sträcka av lite mer än tre mil på morgonen och slås varje dag av den underbara, fantastiska färgprakten.
I morgon är det dags igen för skola och då åker vi en ännu mer färgsprakande väg (säger mitt minne...).
Hösten är ljuvlig. Underbar. Jag älskar alla färger!

2007-10-03 @ 22:09:45
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Just den här hösten är mer färgsprakande än vanligt. Hoppas att löven sitter kvar tills april.

2007-10-04 @ 04:57:59
Postat av: Linda Lunda

Har suttit ner lite och läst din blogg och njutit av dina fantastiska bilder.
Tack för titten! Kommer igen!
Linda

2007-10-04 @ 07:36:28
URL: http://tradgardsdraken.blogspot.com/
Postat av: Eivor

Hej,
Här får Du en vits från Göteborg att pigga upp Dig med i höstmörkret:
Året är 2009 och Figo, Ronaldo och Zlatan har alla hamnat i Real. Av någon anledning är de ute och åker bil tillsammans med Kluivert.
Kluiverts körkapaciteten är ju inte så lysande och efter några pilsner så drar han rätt in i ett träd. Alla fyra dör.
Som alla förstår så tar Kluivert steget direkt ner i helvetet.
Figo, Ronaldo och Zlatan tar sig dock upp till pärleporten där de välkomnas av Sankte Per som direkt leder dem in till vår Herre.
De tre stegar fram mot Gud som sitter på sin tron. Gud säger då:
- Figo, vad är det bästa med fotboll?
Figo bugar sig och svarar:
- Det bästa med fotbollen är att jag har kunnat sprida glädje till folket, tjäna pengar till mitt uppehälle och få se hela världen.
Gud ansåg att det var ett bra svar då han sa:
- Bra Figo, kom och sitt på min vänstra sida.
Gud tittade sedan på Ronaldo och sa:
- Och du Ronaldo, vad är det bästa med fotbollen?
Ronaldo svarar lite försynt:
- Herre, jag kommer från fattiga förhållanden och har lyckats visa mina medmänniskor att det finns en väg ut ur det hela och att man inte behöver vara dömd till ett liv i misär. Samtidigt har även jag kunnat sprida glädje till folket.
- Bra svarat Ronaldo, sade Gud, kom och sitt på min högra sida..
Gud tittade sedan på Zlatan och sa:
- Vad tycker du då Zlatan?
Zlatan tittar upp, harklar sig, spottar på marken och säger:
- Döö, du sitter på min stol.

2007-10-04 @ 14:18:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Linda Lunda: Välkommen hit och välkommen tillbaka.
_________________________________________________
Eivor: Ha ha...det stämmer så bra på Zlatan.

2007-10-04 @ 17:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0