Site Meter

Slottsträdgården Ulriksdal

15392-662

Gjorde ett ganska hastigt besök på Ulriksdals slottsträdgård idag och förstår varför alla tycker om den här platsen.
Här råder en mycket bra ordning bland växter mm. och sortimentet är vad jag kunde se riktigt bra. Jag hittade några gobitar som Geranium pratense ´Midnight Reiter´ en ängsnäva med röda blad och blå blommor och Syringa josikeae ´Agnes Smith´ en vitblommande ungersk syren. Det blir nog ett snack med min chef igen.....vill ha dessa vackra växter i vår slottspark!

15392-664
Geranium pratense ´Midnight Reiter´

Det var mycket folk här men det blev ändå inte trångt. Eftersom den här trädgården bloggar så skulle jag väl egentligen ha frågat efter AnnaKarin som brukar skriva inlägg och kommentarer men det var för mycket folk idag.
Det blev kaffe i caféet också och jag kommer med all säkerhet att återvända hit.
Kolla in Slottsträdgården Ulriksdals hemsida också.

Kommentarer
Postat av: Karin A

Midnight Righter är en riktig snygging! Står det på lappen att den ska blomma med rosa blommor? MR ska ha blåa blommor.

Tyvärr verkar det ibland som om härdigheten inte är den bästa på mörkbladiga ängsnävor. Mitt första exemplar överlevde inte ens i en månad (vilket iofs inte hade med härdigheten att göra) men nu har jag en prydlig lite kudde i rabatten. Även om de kan försvinna efter ett tag så har de fördelen att de är ganska lätta att fröföröka.

Jag väntar med spänning på att se när mitt exemplar blir 50 cm högt - nu är det ca 10 cm. :)

2007-05-13 @ 10:22:08
URL: http://www.uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Aha så du har redan en MR....och jag hade tydligen missuppfattat blomfärgen och har ändrat i bloggen nu. Den rena arten av ängsnäva blir ju högväxt men jag tror att det är svårt att få de förädlade att bli lika höga....känns det som i alla fall. Vi får forska vidar om den vackra. Tack för upplysningen och ha en skön söndag.

2007-05-13 @ 10:35:07
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0