Site Meter

Linné på Naturhistoriska

15392-509

Idag besökte jag Naturhistoriska riksmuseets utställning om Linné tillsammans med min syster. ´´Från Linné till DNA´´ heter utställningen pågår till den 13 januari 2008. Utställningen visar delar av museets stora samlingar och här kan man se uppstoppade djur som finns i vår natur nu men även djur som utrotats från jordens yta av olika anledningar. Man får blicka in i hans tid och se hur han arbetade, se en karta över världen som visar var lärjungarna hämtade växter och frön och här presenteras också lärjungarna och de växter som fått namn efter dem.
I somras gjorde jag trädgårdsspaningar i Uppsala
Linnés Hammarby
Linnéträdgården
Bra länkar
Linné 2007
Linné on line
Naturhistoriska
Wikipedia
Under flera kvällar i mars kan man gratis gå på olika föreläsningar i hörsalen och jag kommer med all säkerhet att gå på någon av dem.
Smygfotade en havsörn också....

Vi firar ju Linné i år då det är 300 år sedan han föddes den 23 maj 1707 i Råshult i Stenbrohult socken. Det finns så oerhört mycket som Linné uträttat under sin livstid men det som gjort honom känd över hela världen är ju hans verk Systema naturea där han presenterar uppdelningen av växterna i sexualsystem.
Jag köpte en nyutkommen bok med samma namn som utställningen och jag tar mig friheten att skriva av texten som står på baksidan av boken här.

Från Linné till DNA
Linné var oerhört nyfiken på naturen, människorna och tingen. Han hade en genial förmåga att iaktta detaljer överallt och han lyckades skapa översikt och system. Ingen tvekan om att Linné är Sveriges mest kände vetenskapsman genom tiderna.
Lärjungarna reste ut i världen, samlade växter och djur och skickade hem till läromästaren. Berättelsen börjar hos Linné, i hans tid och vetenskap.

Från 1700-talet tar boken språnget in i vår tids forskning inom systematik. Dagens systematiker vill, precis som Linné, beskriva och klassificera världens biologiska mångfald.
Den biologiska mångfalden tycks vara nästan oändlig, visar det sig. Bland de synliga finns en osynlig värld, befolkad av mikroorganismer, som är planetens verkliga härskare.

Linné använde ögat och pennan. Dagens biologer har avancerade redskap. Med den moderna DNA-teknikens hjälp kan de ge nya spännande svar på frågan: Hur är organismerna släkt med varandra? Det fantastiska är att svaren finns djupt inne i livets arvsmassa.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst är det spännande och intressant! Jag är helt tagen av Linnés personlighet, hans enorma kunnande, den stora nyfikenheten och så dessa underbara "resor i Sverige" - kulturhistoria på hög nivå tycker jag - långt innan begreppet fanns.

2007-03-21 @ 16:42:58
Postat av: Inkan

Hoppsan...det var faktiskt jag som skrev om Linné:)
Skrev fortare än jag själv tänkte... hm

Inkan

2007-03-21 @ 16:44:15
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Fint att se dig i bloggvärlden igen. Ja Linné var en stor man och jag kommer att följa mycket av det som bjuds i år.

2007-03-21 @ 20:36:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vet du SB.. Linné föddes den 23 maj 1707. Däremot inledde han den Lappländska resan den 12 maj, men då var året 1732. P(ekpinnar)o K(ommentarer) från skolfröken :)

2007-03-22 @ 10:01:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kära skolfröken....visst har du rätt. Däremot har de i den fina boken jag köpte inlett med: Carl Linnaeus, som han hette från födseln, var smålänning, född ´´i vackraste våren då göken utropatsommaren´´ den 12 maj 1707 i komministerbostället Råshult i Stenbrohult socken, en skogsbygd vid sjön Möckeln, där hans far några år senare blev kyrkoherde.
På sidan Linné on line står det - Carl Linnaeus föddes i Råshult, Småland, den 13 maj 1707 (23 maj enligt vår kalender).

Men jag tar rappet över fingrarna från fröken och ändrar datumet...självklart ska vi ange datum efter vår kalender. Tack och ha en fin dag.

2007-03-22 @ 10:20:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Blir själv lite förvirrad.. den 13e maj har Linnea namnsdag och som jag förstått det är det just pga att det är Linnés födelsedag.. finns det inga kyrkböcker att slå i? Undrar den stränge med pekpinnen bakom ryggen

2007-03-22 @ 13:27:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mm...har sökt i böcker och på nätet och där anges 23 maj...
Det är lätt att blanda ihop stora personligheter...den 13 maj föddes en annan viktig person.

2007-03-22 @ 13:49:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Cadial

Linne ar helt klart kand, men bokens skribent ar nog lite partisk. Ar inte Nobel ANNU kandare?

2007-03-23 @ 16:38:56
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vet inte om man behöver rangordna dem....Linné har väl i alla fall bidragit med bättre vetenskapliga nyheter än Nobels dunder och brak.

2007-03-23 @ 17:31:58
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0