Site Meter

Varning för Dvärglupin/Gravskändning

Jag har tidigare berättat om Dvärglupinen som är ny för i år hos Weibulls och som bara har bra egenskaper...så bra att jag blev misstänksam. Förra veckan konstaterade jag att de växt till sig riktigt bra i mina planteringar vid slottet och efter regnet var jag nyfiken hur de utvecklat sig ytterligare efter helgen. Jag stod där länge och stirrade ner i planteringarna....som går under namnet ´´Gravarna´´ och det syntes inte ett spår av de säkert hundra eller fler dvärglupiner. ALLA var borta.....eftersom vi har mycket harar i parken så vet jag inte vilka andra som ska ha kunnat mumsat i sig växterna.

Nu är det för sent att så något annat och nu ligger två stora planteringar öppna med bar jord framme vid slottet och jag föreslog för min VD att vi ger upp dessa planteringar nu....det är ständigt ett problem vad som ska planteras eller sås där och eftersom det blommar så rikligt med både sommarblommor och perenner i närliggande planteringar så är det ingen katastrof om gravarnas tid nu är över. De sista frön som sås här blir gräsfrö.
Så ni som har vilda djur i trädgården....varning för sådd av dvärglupin.

Dagens låt
Stjärnorna med Ulf Lundell

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Märkligt. Vi har mest rådjur och älg som fridstörare. Harar finns också. Men ingen av dem ger sig på lupiner ( de höga, ordinära). Det finns något bitterämne i dem som djuren inte gillar.
Dvärglupinerna måste vara befriade från illasmakande. Hararna kan ju inte vara utsultna vid den här tiden och bara nödäta.
Sorgligt med odlingarna.

2007-06-18 @ 18:24:07
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jag vet....vanliga lupiner klarar sig alltid. Ska ta kontakt med Weibulls och höra lite mer senare.

2007-06-18 @ 18:37:55
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Linda V

Men det måste väl fnnas något ni kan sätta där som inte hararna äter? Vad sorgligt, jag såg fram emot att se hur det tog sig.

2007-06-18 @ 22:48:27
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: sericea

oj vilken skövling. vi har förvildade kaniner här i området som springer härs o tvärs o äter allt i sin väg.

2007-06-19 @ 10:35:40
URL: http://meramest.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0