Site Meter

Semestertider

Nu är vi inne i semestertider och idag gick den övriga personalen på semester. Ibland kan jag längta efter en lång sommarsemester men jag vet inte riktigt vad jag skulle göra, ledigt i hela juli.....nej jag tror att mina augustiveckor passar mig bättre. Jag tycker om augusti med de mörka varma kvällarna, vattnet i havet är varmt och det är inte så trångt i Visby eller på Österlen. Det perfekta vore att vara ledigt under två av årets bästa månader, augusti och september.

I slottsparken blommar perennerna som bäst och i trädgårdslandet växer det ordentligt. Alla häckar är klippta och jag tycker att det ser riktigt bra ut i parken. Nu börjar planeringen som går ut på att det ska vara helt perfekt i parken innan jag börjar mina två lediga veckor i augusti. Den gamla syrénhäcken ska tas ner i tre omgångar och 2005 tog jag ner den första delen, i sommar är det dags att fortsätta för nästa steg. Se här .

I inlägget nedan (i kommentaren från Ronja) har jag försökt förklara mitt förhållande till pioner.

Trädgårdsspaning



Kommentarer
Postat av: Lilla B

Följde med intresse länken ang syrénhäck. Har en sån som dessvärre inte är i bästa trim. Några buskar har dött, andra växer som aldrig förr. Det är inte fint alls men jag har inte fått ändan ur vagnen tidigare. ( Häck som häck skulle man kunna säga)
Hur pass lång tid tar det för en syrénhäck att växa till sig efter en beskärning och
bli såpass hög att den skyddar för insyn?
Det tar lite emot att sätta sågen i och amputera de som växer fint.

2007-06-29 @ 21:48:24
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Efter tre år har man ett bra skydd igen och då blommar den ordentligt. Den här häcken som jag tog ner för två år sedan blommade lite försiktigt redan i år och har en höjd av ca. en och en halv meter. Hararna hjälpte till med beskärng i början och det är faktiskt bra...annars ränner den med långa skott. Ibland är vi överrens mina besvärliga vänner från skogen och jag. Att de äter av diverse perenner i mina planteringar är en annan historia. Så ta du fram sågen och ge dig på syrenerna...det lönar sig garanterat.

2007-06-29 @ 21:58:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Bor med en liten skogsväg som inte leder nåonstans utom till Lingonskogen utanför trädgården. Vill ändå behålla en vägg mot grusvägen. Det känns mera ombonat då. Men om det inte tar längre tid än så är det värt att ta fram sågen.
Jäklars - alltid får man mera jobb....

2007-06-29 @ 22:20:29
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Inkan

Underbara foton. Vallmon är ju så het att den känns- vilken sensuell blomma.
En av mina gamla vänner är från Gotland men bor i USA sedan sin ungdom. Men hon reser alltid "hem" i september - för då slipper hon alla dessa turister,
höstrosorna i Visby glöder och havet är helt uppvärmt och höstvindarna har ännu inte börjat och ingen trängsel på Golgbanan i Tofta:)
Funderar ibland på att göra henne sällskap....

2007-06-30 @ 21:04:18
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0