Site Meter

Vävarväxter

15392-835

När man planerar, anlägger och planterar stora rabatter blir det ofta så att man grupperar olika växter intill varandra. Det är bra med stora ytor av samma växt men på senare tid har jag varit inne lite mer på att väva samman växterna så att det blir mer likt vår natur....lite som en blomsteräng som de flesta väl tycker är det vackraste blomsterarrangemanget. Ändå grupperar vi oftast våra växter snyggt och fint i våra planteringar.
Jag har börjat låta mina nävor vävas samman och tillsammans med aklejor, jättedaggkåpa mm blir det fantastiskt vackert. På bilden har nävan Brookside och spansknävan Klaas träffats. Nu när aklejorna börjat blomma färdigt får de stå kvar länge för att de ska kasta ut sina fröer hej vilt i planteringarna.

Syrenhäcken
Idag kämpades etapp två ner och nu ligger enorma mängder ris som ska köras bort till en blivande höstbrasa. Helt plötsligt öppnades nya vyer i slottsparken och slottet kan ses på håll från nya platser. Bilder kommer i början av nästa vecka.

Dagens låt
Fyra hjul som rullar med Ulf Lundell

Kommentarer
Postat av: Karin A

Väva ihop växter, ja det gillar jag med! Det är därför nävorna just är så tacksamma. De delarna som är närmast huset tillåter jag dock vara liiite mer anlagda. :) Otroligt vacker Lykkefund!

2007-07-06 @ 09:13:24
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Ronja

Så där vill jag också få till det... så att växterna väver sig samman. Än så länge har jag bara "fått" ett par mindre lyckade kombinationer, men skam den som ger sig.
Jättefin bild!

2007-07-07 @ 22:29:48
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Gunnar

Hej Våra Aklejor "planterar sig själva" numer.Och jag låter dom hållas.Dom konkurrrera sällan bort omgivande perenner.
:)

2007-07-08 @ 09:29:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Ja nävor är speciellt tacksamma att väva med.
Ronja: Tror absolut att din slänt kommer att bli vacker (eller vackrare) när växterna etablerat sig och mött varandra.
Gunna: Aklejor är perfekt om man vill ´´vilda´´ till sina planteringar.

2007-07-09 @ 06:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0