Site Meter

Tulpanens hus i Åkeshov

Gamla Plantagen, tidigare Växus och Weibulls där jag i många år handlat har upphört och i stället öppnade Tulpanens hus här den 12 januari i år. Här finns en utställning av tulpaner med en del information och historia samt ett café och butik.
15392-418

Ett bra initiativ tycker jag att ge tulpanen ett eget hus. Denna fantastiska blomma som jag inte kan använda i slottsparken då den äts upp av det vilda.
Vad ska man då säga om den här utställningen? Ville så gärna att det skulle bli en plats att återvända till men tyvärr så blev det inte mycket till upplevelse. Tulpanerna i sig gör ändå att det blir vackert när man kommer nära men hela lokalen är mycket tråkig. Det är uppbyggt på asfalt och lösa tegelstenar utgör kanten för de planteringar som finns vid ena långsidan. En fontän med ett arrangemang med långa rangliga, förvuxna och halvdöda tulpaner kunde de låtit bli att bygga upp och allt saknar en konstnärlig känsla.

Trots den fula lokalen så njöt jag av några vackra sorter. På bilen finns den oranga ´Professor Röntgen´, den vita ´Snow Lady´ och den röda ´Abba´.

15392-417
Vackert??

Dagens jordspråk

Det doftar alltid lite av handen
som skänker bort rosor.

Kinesiskt ordspråk


Kommentarer
Postat av: Trolda

Tulpaner är en favoritblomma just vid denna årstiden! Köper stora fång av den uppiggande blomman och sätter in. Särskilt uppiggande tycker jag dock inte "fontän-arrangemanget" är...Huuuu, så smaklöst!

Trolda - Tulipa-kär!

2007-02-07 @ 17:52:33
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Eivor

Långa rangliga tulpaner som hänger, är inte mina favoriter bland blommorna.
Arrangemanget var inte särskilt snyggt.
Jag tycker att det är vackert med korta tulpaner med videungskvistar i och även skira björkkvistar.

Annars är rosor och orchidéer mina älsklingsblommor.
Eivor (tog ett helt snöfritt kort av utsikten idag.;)

2007-02-07 @ 18:55:17
Postat av: Pallas

Professor Röntgen och Snow Lady är mycket vackra. Härligt att surfa in här och mötas av tulpaner.

2007-02-07 @ 19:00:15
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästarens

Eivor: Hur var det nu.....har du en blogg? Vad är adressen i så fall? Ser ingen länk. Nyfiken på bilden.

2007-02-07 @ 22:18:21
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: LindaLotta

Tulpanen... Det är den absoluta favoritblomman!
Hurra för ett eget hus!

2007-02-07 @ 22:37:54
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Eivor

Hej,
Jag har haft en blogg, men den är avslutad för ett tag sedan.
Jag kanske startar igen, får se.
Bilderna sparar jag så länge.
Många bloggare är så fantastiskt duktiga med både bilder och text, så jag känner mig lite amatörmässig.
"Men bilder är mitt liv det se", som Monica Zetterlund sa. Fast det var karlar i hennes fall :)
Ha det fint -Eivor

2007-02-07 @ 22:51:23
Postat av: Inkan

Apropå rådjurens tulipanätande.... Om man har Kejsarkronor i trädgården så ska de försvinna har jag precis hört! -tror du det stämmer?

Ute på Kolskär gav vi upp om tulipaner och även rödbetor ( rådjuren älskar blasten) MEN jag satte massor av gammaldags pingstliljor och påskliljor: dom får vara ifred.

Gissa vad som då hände: Jo rådjuren började knipsa av rosknoppar på gamla rosor ( med doft) som blommat så grant tidigare...

Vad gör man.
Nå nu säljer min syster Kolskär i vår ...

2007-02-09 @ 00:26:01
URL: http://titicacaink.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästarens

Inkan: Tack för tipset men jag har redan provat Kejsarkronor...det är inte mycket våra Rådjur lämnar ifred och de ändrar sina matvanor med jämna mellanrum.

2007-02-09 @ 07:20:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eivor

Sedan grannarna skaffat hästar i hagen här, så vågar sig inte rådjuren fram längre. De kanske fått en stöt av elstängslet.

En fördel att rådjuren inte kommer är att man slipper alla fästingar, som de är värddjur till.

Här finns för övrigt så mycket mat i skogen så de rör aldrig trädgårdarna.

Mitt råd: skaffa några hästar :)

Eivor

2007-02-09 @ 10:00:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästarens

Jag ska absolut skaffa en flock hästar Eivor.

2007-02-09 @ 12:10:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: M. Larsson

Jag vill få vidare information om er verksamhet och edra program.
Vänligen
Margaretha

2007-04-06 @ 20:24:53
Postat av: Tulpanens hus älskaren!

Nej jag måste säga att jag tycker att du har aldeles fel om tulpanens hus! Det är ett av de underbaraste plattser jag någonsin besökt, och att du bara såg låna och rangliga tulpaner är väldigt konstigt, fast kan det kanske vara så att du bara såg dem tulpaner runt dammen? de e klart att dem va lite jängliga, men det berodde på att de va en av dem längsa tulpan själkarna i världen och så har dem stott runt dammen i några månader och dem var forfrarande helt axeptabla. Jag tycker att du har helt fel och du borde ge Tulpanens hus en ny shans i år.
MVH

2007-09-05 @ 17:47:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tulpanens hus älskaren: Jag besökte Tulpanens hus i februari och jag ändrar inte min åsikt....det var inte mycket att se då men självklart ska jag ge platsen en ny chans.

2007-09-05 @ 18:10:01
Postat av: kolonist

Tycker det var så synd att Plantagen försvann och blev så glad när jag hörde att Tulpanens Hus skulle öppna. Lät så bra, men ack så besviken jag blivit. Dom har verkligen inte utnyttjat platsens möjligheter. Det är magert och ensidigt. Och om jag inte missminner mig så hade dom sommarstängt förra året! Kan ni fatta, vilket slöseri. Om det är svårt med personal så borde dom kunna ta in sommarjobbande ungdomar. Att stänga under högsäsong när folk vill handla jord,pausa med kaffe i kolonigrävandet mmmm.
Ett plus dock att dom faktist har ett cafe, det saknade jag förr. Att kunna sätta sig och ta en fikarast.

2008-04-17 @ 11:17:12
Postat av: Anonym

kanske de inte förstår att anställa kompetent och estetiskt intresserad personal...

2009-03-16 @ 21:42:17
Postat av: fideli

helhetsintrycket är såå viktigt, fingertoppskänsla hallå!!!

2009-03-16 @ 21:46:12
Postat av: nausica

Vad vill man förmedla, sälja och lust till EN sorts blommor, är det finanserna måntro ?

2009-03-16 @ 21:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0