Site Meter

Beskärning på Waldemarsudde

15392-1478
15392-1480
15392-1479

Antagligen fanns det en viktig anledning till att den här asken har beskurit så här hårt nu i höst men visst är det tråkigt att se ett hamlat träd bland alla andra friväxande på den här vackra platsen.
In i det längsta ska man försöka behålla trädets naturliga form och lyckas inte det är det många gånger bättre att ta bort trädet helt än att ha ett träd kvar som aldrig får tillbaka sin naturliga form. Nu är det här trädet inte så våldsamt hamlat ändå, det kunde ha varit värre.
Sommarbilden visar att trädet tog mycket plats och ljus men det har en vacker krona. Jag vet av erfarenhet att det är svårt att forma en ask på ett bra sätt vid beskärning. Till skillnad från t.ex. lind har asken inte så tätt med grenar vid stammen, en lind går att få ganska vacker trots hård beskärning.
Den här asken kommer säkert att bli fin när den grönskar i sommar men den kommer också att stå naken i sex månader varje vinter och visa sin onaturliga form. Jag skulle valt att ta bort trädet.

Trädgårdsspaning på Waldemarsudde

Inläggen haglar här just nu (överflöd av tid) men nu har jag bara fyra inlägg (färdigskrivna) kvar innan jul sedan blir det lite paus.



Kommentarer
Postat av: Kersti

Spännande att ta del av ditt resonemnag runt beskäring. Jag håller med dig men hade inte tänkt så på egen hand.

2007-12-21 @ 11:45:12
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Azola

Det låter vettigt det du skriver ang, beskärningen av trädet. Har ingen som helst erfarenhet av just detta så det lämnar jag med varm hand över till de som kan.En fundering: Varför måste träden hela tiden beskäras? kan de inte få växa som de vill? En finjustering kan säkert vara på sin plats då och då...men nog är det så att det ibland går till överdrift?

2007-12-21 @ 14:40:00
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Bra att du håller med mig....
______________

Azola: In i det längsta ska träden få växa så fritt som möjligt. Om man ska plantera nya träd är det viktigt att man vet hur stora träden kommer att bli som fullvuxna. Ofta ser man alltför stora träd som har planterats för nära byggnader eller som skymmer utsikt och tar för mycket ljus. Dessa träd måste alltås beskäras med jämna mellanrum vilket gör att trädens kronor inte ser naturliga ut.
Ibland blir man dock tvungen att hålla in en krona lite försiktigt då grenar hänger över tak eller som sagt skymmer utsikt. Men jag håller på att träd ska få växa fritt och bilda en naturlig krona.
De enda träd som man måste bäskära är fruktträd och då för att få bra frukt som blir belyst av solen och för att träden inte får bli för täta då de drar till sig svampsjukdomar mm. Men det är också viktigt att grenarna på ett äppelträd inte blir för långa och svaga så att de orkar hålla upp den frukt som blir.

2007-12-21 @ 15:52:29
Postat av: Tommy

Nej nu kan jag inte hålla mig längre. Jag måste få vara med. Jag har följt din webblog under längre tid. Med mycket nöje, nästan beroendeframkallande.
Samma bakgrund, samma ålder, samma yrke, samma kärlek för trädgårdar och odlande, samma behov av att dokumentera nuet i bilder, samma musikhistoria med UL.
Jag var med under 70-talet och stympade gamla träd till en allt för tidig död. Vi visste inte bättre då, tyvärr.
Bilderna du visar ger mig en bild av okunnighet. Om man fällt trädet till höger istället hade man behållt vyn och asken hade kunnat få fortsätta att växa till ett stort vackert träd.
Nu är det inte så stort ingrepp, har tyvärr sett mycket värre stypningar.
Låt träden växa eller inse att dom måste tas bort om de är planterade på fel plats.

2007-12-21 @ 19:52:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tommy: Vet du hur välkommen du är hit?
Alltid kul med kollegor som jobbat ungefär på samma sätt. Jag håller med om att det skulle ha varit bäst att behålla den vackra asken. Jag vet att trädgårdsmästare Marina på Waldemarsudde läste min blogg tidigare men jag trot inte hon är kvar.
Att du har samma musikhistoria med UL.....ja vad ska man säga....ännu en gång....välkommen hit!

2007-12-21 @ 20:21:25
Postat av: Hanneles paradis

Tjusigt.

2007-12-22 @ 11:53:43
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Hannele

Alltså, jag hillar hamlat och formklippt.

2007-12-22 @ 11:55:14
URL: http://formklippningtopiary.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hannele: Bara för att det är jul så får du väl tycka det då....

God Jul!

2007-12-22 @ 12:13:30
Postat av: munken

Jag förstår inte detta, varför de gjort så, men som du säger kanske det finns en anledning. Det ser helt galet ut. Kunde de inte glesat ur den i stället?

2007-12-22 @ 17:08:05
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Mona

Ville bara säga hej :) Håller på med ett examensarbete och bl a letade jag info om beskärning av gamla askar.

2011-02-26 @ 13:13:33
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hej Mona...lycka till!

2011-02-26 @ 17:07:37
Postat av: jennie

Hejsan! Letar med ljus och lykta efter information om ask. Vi har en stor ask på vår tomt där vi ska bygga en gästsuga, vi vill behålla trädet men undrar om det går att ta bort dom understa grenarna som hänger nästan ner till marken. Går det? jag kan skicka bild på trädet om du vill se det, det är stort, säkert ca 8 m högt. Jag är nästan 100 & säker på att det är en ask... =D hoppas på svar! mvh Jennie

2011-09-11 @ 12:55:27
Postat av: Marina Rydberg

hej alla särskilt Hasse! Inlägget är flera år gammalt men jag väljer att kommentera ändå: vid midsommartid detta år regnade det och stormade. Asken var precis utlövad och grenarna blev tunga av renet samt omruskade av stormen. Flera bröts av ganska långt in på stammarna. Vi som jobbar där va alldeles i närheten (ett tillbud alltså!)Spärrade av och inväntade Trädmästarna, som konstaterade att trädet hade röta invändigt i grenarna Fälla eller såga till ruin som står säkert ett tag till? jag valde det senare, helt enkelt därför att trädet är dokumenterat på tidiga foton (1880-tal) samt har en historia på platsen. Såg för hemskt ut de första åren och blir aldrig detsamma igen- men nu börjar ruinen arta sig.. Att ha trädruiner i denna gamla park har jag inga problem med- så länge det är ofarligt. Det är snarare ett uppdrag att spara vissa träd så länge som möjligt!! Marina PS Rönnen intill ska nu avverkas i år!

2011-10-18 @ 13:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0