Site Meter

Norrtälje Trädgårdsservice AB

Familjeförtaget startas
 
1970 startade vi familjeföretaget Norrtälje Trädgårdsservice AB. Det var min far, bror och jag som började verksamheten med att sköta stora bostadsområdens gårdar runt om i Spånga. Jag var 16 år och vi pendlade de sju milen enkel resa från Norrtälje varje dag. Min far och min bror hade pendlat samma resa i många år redan, då de jobbat i olika företag i Stockholm. Men nu hade vi vårt eget företag och vi hade hur mycket jobb som helst framför oss. Stolta och förväntansfulla slet vi hårt för att få verksamheten att fungera.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi började anställa trädgårdsarbetare och som mest var vi tolv personer samtidigt i företaget. Vi utförde både anläggningar och skötsel av trädgårdar. Min far hade tidigare varit en duktig verkmästare vid en anläggningsfirma i många år och min bror hade erfarenhet av både anläggning och trädgårdsskötsel. Flera av de anställda pendlade med oss i en VW-buss från Roslagen varje dag, men även personer från Stockholm jobbade hos oss. Efter fem års pendlade bestämde jag mig för att flytta till Stockholm - vilket jag ju hade bestämt redan då jag var liten.

Vi hade skötsel av trädgårdar bl.a. i:

Kvastmakarbacken




Mäster Pers gränd i Vita bergen


Vita bergen 

Kulturhusens trädgårdar i Stockholm
De sista tio åren som företaget var verksamt, koncentrerade vi arbetena vid Stockholms kulturhus trädgårdar på Södermalm, Djurgården, Gamla Stan och City. Nu hade vi vackrare trädgårdar att sköta och att utföra mindre anläggningar i.

Kulturhusen (söderkåkarna) ligger vid de allra vackraste platserna i Stockholm som t.ex. Fjällgatan, Bastugatan, kvarteren kring söders tre församlingarskyrkor Katarina, Maria och Sofia. Sammanlagt hade vi ca. 130 adresser att besöka på vår skötselrunda. Visst var många gårdar små men vi fick ligga i för att hinna med innan det var dags att börja om från början igen.

Vi har under alla år i de vackra trädgårdarna på Södermalm hunnit plantera en hel del buskar och träd som förhoppningsvis står kvar som ett minne efter oss lång tid framöver. Jag har alltid haft ett stort intresse för växter och har läst mig till en hel del kunskap och har en stor samling av trädgårdslitteratur. Eftersom jag levt ett långt arbetsliv med trädgårdar, så har jag lite lärt mig en del hur växter beter sig i olika trädgårdar.
 
Här på söder bodde och bor många konstnärer och kända artister som fått förtur till de vackra gamla husen. Vid ett tillfälle på Malmgårdsvägen 53 hjälpte vi till att rigga för filminspelningen av Raskenstam 1983 med Gunnar Hellström, Inga Gill och Agneta Fältskog m.fl. Flera filmer såg vi spelas in i de här gamla kvarteren som t.ex. 1939 och Kådisbellan.

De sita åren var det endast min bror och jag plus en eller två anställda som skötte alla dessa små trädgårdar krävde ständig skötsel och det var viktigt för oss att sköta dem väl.





På vintrarna beskar vi träd, ibland hjälpte vi till med vindsröjningar och vi hade även snöröjning och då mycket handskottning eftersom det ofta handlade om innergårdar där man inte kom in med maskiner. Det kunde vara ett mycket tungt och stressigt jobb vid stora snöfall och det tog på kroppen att handskotta tung blötsnö i stressigt tempo. Jag minns en julafton då vi fick rycka ut och då man gick förbi fönster såg man människor fira jul där inne i sina hem.
Vi avslutade företaget här i stan 1996 och de sista åren hyrde vi huset vid Sjötullen på Långholmen som ligger alldeles vid vattnet intill strandbadet. Det huset hyr nu Magnus Härenstam. Dessförinnan hyrde vi ett rum i fastigheten som ligger i hörnet av Götatan-Klevgränd.




Nya vägar
Efter 27 års arbete tillsammans skiljdes min brors och mina vägar, han fortsatte företaget några år till hemma i Roslagen och jag jobbade en kort stund hos en trädgårdsanläggare i Sköndal innan jag såg annonsen på arbetsförmedlingen som löd: Slottsträdgårdsmästare sökes. En eftermiddag lämnade jag det fulaste av industriområden i Sköndal och åkte ut till slottsparken som var så vacker att jag blev stum. Jag hade sedan anställningsintervjun med en VD och chef som var allt annat än en sur gammal trädgårdsanläggare i Sköndal. 
 
Södervandring
Idag gick jag en liten vandring vid våra gamla gårdar uppe runt Katarina kyrka och bort mot Åsögatans slut. Här bodde och bor säkert än idag Britt Edvall som vi jobbade åt vid flera tillfällen och på samma gata bodde  (och bor än idag) Joppe Philgren från Docenterna.
Södermalm är en trivsam stadsdel och kommer man bara bort från de stora stråken Hornsgatan, Folkungagatan och Götgatan så känns det som att befinna sig i småstadskvarter. Här finns massor av specialbutiker och caféer ....inte ett bankpalats eller ett varuhus så långt ögat når. Här uppe på söder ser man alla kategorier människor och det är ett helt annat folkliv än i de andra stadsdelarna. Däremot är våra gamla stamfik borta....Kaffe-Petter på Folkungagatan 81 heter nu ´´En annan grek´´ och Sofia kaffestuga på Erstagatan heter Matkultur. Trots söderidyllen så skulle jag inte vilja bo här då det är för långt till fria naturområden.

I det här huset på Långholmen invid badstranden hade vi vårt förråd och matrum några år på 1990-talet fram till 1996. Bilden från den 20 april 2008



Jag och min bror...en gång i tiden


Några av adresserna till de gårdar vi skötte på Söder, Gamla Stan och Djurgården. Vissa gårdar i Gamla Stan hade vi endast några blomsterlådor att plantera i och sköta.
Södermalm:
Maria

Bastugatan 1, 3, 5, 7, 22-24, 30, 32, 36, 30, 44, 48
Hornsgatan 8, 24, 26, 28-32, 34-38, 40, 42, 44, 46, 48, 50
Brännkyrkagatan 18, 19, 20, 22, 24, 25, 26
Tavastgatan 6, 11
Pryssgränd 3, 10, 12
Bellmansgatan 16, 18
Blecktornsgränd 10
Lilla Skinnarviksgränd 2, 6
Torkel Knutssons gata 9-15
Yttersta Tvärgränd 2, 3-9, 6, 10
Södermärlarstrand 111, 115
S:t Paulsgatan 5, 11
Götgatan 26, 28
Repslagargatan 13
Högbegsgatan 71

Katarina
Katarina Östra Kyrkogårdsgränd 11, 13
Nytorgsgatan 14-16
Tjärhovsgatan 36-38
Fjällgatan 16, 18, 24, 26, 30-36, 38, 40
Urvädersgränd 13
Klevgränd 14, 16
Höga Stigen 3, 7
Katarina Kyrkobacke 2, 3, 5, 7
Svartensgatan 31
Roddargatan 3-5
Högbergsgatan 10, 12, 14, 16
Nytorgsgatan 5
Mäster Mikaels Gata 2, 7, 9, 11

Sofia
Nytorget 3, 5, 7, 9, 13
Kvastmakarbacken 1
Malmgårdsvägen 57-61

Långholmen
Knaperstavägen 1-3, 9, 11, 13
Långholmsmuren 2

Djurgården
Djurgårdsslätten 78 (Lilla Hasselbacken)
Falkenbergsgatan 5
Långa Gatan 9, 10, 11
Breda Gatan 4, 5, 6, 7, 8

Gamla Stan
Västerlånggatan 56, 58
Svartmangatan 8-10
Själagårdsgatan 6, 19
Kindstugatan 7, 11
Skomakargatan 11
Trädgårdsgatan 1, 3, 7
Köpmangatan 14
Österlånggatan 10, 12, 29, 37
Skeppsbron 46
Kåkbrinken 11
Triwaldsgränd 3

Övrigt
Regeringsgatan 79-83, 90
Vanadislunden 1, 2, 3
Drottninggatan 88








Kommentarer
Postat av: LillaB

Jätteintressant inlägg!
Har du någon gång funderat på att ta kontakt med trädgårdsföreningar och komma och berätta/visa bilder om trädgårdsskötsel. Frågar eftersom jag vet att det ibland är svårt att hitta på intressanta inslag till höstmöte, vårmöte eller årsmöte. Det finns ju många föreningar i Stockholmstrakten.

2006-10-15 @ 20:28:25
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

LillaB: Jag är inte rätt person att föreläsa. Har nog alltid jobbat i det tysta och passar bäst så.

2006-10-15 @ 20:45:00
Postat av: LillaB

Vi är ju alla olika! En del talar gärna inför storpublik medan andra är tystare. Man kan inte veta vem som är vem utifrån bloggtexten....
Men fortsätt skriv!

2006-10-15 @ 21:10:24
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Tack för intressant läsning! Bilden på Lotsgatan var fantastiskt vacker med röda hus och höstlöv...

2006-10-16 @ 15:42:05
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Roligt att du tyckte så...

2006-10-16 @ 16:56:30
Postat av: Inkan

Eftersom jag arbetat på Södermalm i såmånga år och älskar att strosa runt så känner jag igen dina kort... de är liksom mina också.
Men det finns trivsamma caféer kvar: bl a "Lasse i Parken" nära Västerbron samt 'Café Agueli' - nära Mariaparken. Båda med gott kaffe och fin miljö- det ena mitt i en gammal trädgård - det andra vid svindlande trappor och både med kultur i bagaget!
Testa dem! Båda är självklart ljuvligast på våren och sommaren...

2006-10-16 @ 19:09:20
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lasse i Parken besöker jag några gånger varje sommar.

2006-10-16 @ 19:20:42
Postat av: Carina

Det gamla Sthlm är mysigt,bodde nära Mariakyrkan en sommar och var ofta och promenerade vid dessa gamla underbara hus på bilderna

2010-01-23 @ 16:25:19
URL: http://hosttradgarden.blogspot.com
Postat av: Christer

Som du säkert vet så var det Vivaldi som sen fortsatte med skötseln av dessa trädgårdar, dom anställde en Norrtäljebo för att sköta dessa gårdar. Jag jobbade med dom i 4 år och gjorde allt för att föra erat arv vidare, men mycket jobb var det. Inte minst på vintern. Tack för dessa fina bilder på dessa underbara trädgårdar.

2010-08-10 @ 19:40:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Christer: Tänk att det måste vara en Norrtäljebo där vid de vackra trädgårdarna på söder. Kul att du hörde av dig.

2010-08-11 @ 09:47:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Meta Öhrling

Du tar sååå vackra bilder,intressant läsning om familjeföretaget.

2015-09-10 @ 16:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0