Site Meter

Lilla Essingen

Lilla Essingen

15392-226

Besökte det nya bostadsområdet på Lilla Essingen som inte är färdigbyggt ännu men där husen vid stranden är färdiga och där folk har flyttat in. Det är spännande arkitektur och de flesta i området ser sjön från lägenheten och bassängen eller viken eller vad man ska säga som går in mot husen är närmast Essingeleden ger området en annorlunda atmosfär, ett café ligger intill. Det är bra fint att de lämnat en del gamla låga fabriksbyggnader inne i bostadsområdet och som rustats upp.

15392-22915392-227

Vad gäller anläggningen så blir en perennvän som jag glad att just perenner har kommit in i nyanläggningarna för att stanna. Överallt ser man planteringar med bra växtval. Det har använts mycket nävor och jag har alltid undrat varför man ser så lite av den perenn som är vackrast, tåligast och klarar de flesta lägen samt lämnas ifred i de flesta fall av de vilda djuren.
De små gårdarna har anlagts med mjukt svängda gångar i fint sandliknande grus som kantas av kraftiga granitkantstenar.

Nu låter det som om jag beundrar det här området fullt ut...men så är inte fallet. Har aldrig förstått hur man kan packa ihop så mycket folk på en så liten yta och trafiken från Essingeleden dånar vid husen närmast leden. Den enda platsen jag skulle kunna tänka mig att bo på är längst bort från leden och med utsikt mot Västerbron och stadshuset.

15392-23015392-23115392-228

Kommentarer
Postat av: LindaLotta

Tycker faktiskt det ser ut som ett hotellkomplex, jösses vad många balkonger!
Här har en annan åker runt omkring sig och några hus och gårdar utslängda lite varstans.
Men det är tur att vi tycker olika.
Jättefina bilder!

2006-10-08 @ 19:44:58
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nu jämför jag inte stan med landet....det är helt olika sätt att leva. Bedömde bostadsområdet som en plats i en storstad. Tids nog kommer nog slottsträdgårdsmästaren att bosätta sig bland åkrar och ängar...

2006-10-08 @ 19:56:26
Postat av: LindaLotta

Jag menade folk i allmänhet, att vi tycker olika. Annars hade livet varit bra tråkigt, det gäller ju allt.

2006-10-08 @ 22:15:15
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Håller med dig LindaLotta. Jag tycker att det vore ett straff att bo i huset med de många balkongerna.

2006-10-09 @ 05:11:37
Postat av: Ellis

Jag tycker det är ganska vackert, i alla fall för ett område i en storstad. Miljarder bättre än t.ex. Orminge, om man säger så... haha

Men jag skulle vantrivas. Det blir för mycket Tokyo över det. *hu*

Vad snygga bilder du tar!

2006-10-09 @ 14:33:57
URL: http://alltunderhimlen.blogsome.com/
Postat av: Wanja Lindén

Det är inte "Lillan" som jag minns den. Jag växte upp där och älskar denna Ö. Tyvärr ser den nu ut som vilket oråde som helst, stelt, liksidig, trist och opersonligt. Jag växte upp och levde min ungdom där,lyckligt och underbart. Jag är nu 71 år.
Wanja Elfner Lindén

2012-10-06 @ 23:57:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0