Site Meter

Det glömda misstaget

Murphys lag
Mitt liv styrs av Murphys lag. Wikipedia förklarar lagen såhär: Om det finns två eller flera sätta att göra något och ett av dessa sätt leder till katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet.
Lagen formulerades 1949 av den amerikanska flygingenjören Edvard A Murphy.

15392-308
  • Murphys första lag: Ingenting är lika lätt som det ser ut.
  • Murphys andra lag: Allting tar längre tid än du tror.
  • Murphys tredje lag: I all vetenskap så kommer allt som kan gå snett att gå snett.
  • Murphys fjärde lag: Om omöjligheten finns att flera saker kan gå snett, kommer den som orsakar mest skada att faktiskt gå snett.
  • Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör den det ändå.
  • Murphys sjätte lag: Om du upptäcker att något kan gå snett på fyra olika sätt och vidtar åtgärder för att förebygga dessa, kommer ett femte sätt som du fullständigt oförberedd på omedelbart att dyka upp.
  • Murphys sjunde lag: Om du låter allt gå sin gilla gång, kommer det att gå från dåligt till sämre.
  • Murphys åttonde lag: Om allting ser ut att gå bra har du uppenbarligen missat något.
  • Murphys nionde lag: Naturen står alltid på det glömda misstagets sida.
  • Murphys tionde lag: Det är omöjligt att göra något idiotsäkert eftersom idioter är så genialiska.
  • Murphys elfte lag: Om någonting kan gå snett så kommer det att gå snett, vid sämsta möjliga tillfälle.
Det är inte ofta som man har flyt och väljer rätt när man har olika vägar att gå. Har funderat på lagen de senaste dagarna då jag gjort små obetydliga felval (de stora felvalen vågar jag inte ens tänka på).
Under så lång tid jag kan minnas så tar jag alltid fel nyckelknippa ur fickan. Ofta har jag två nyckelknippor med mig och i tio fall av tio tar jag fel nycklar. Ibland brukar jag försöka lura Murphy genom att först ta tag i en nyckelknippa men sedan snabbt ändra mig....och ändå får jag upp fel nycklar! Jag vet att man kan märka den ena nyckelknippan med något men jag har lite svårt för saker som hänger bland nycklarna.

Igår byggde jag ihop en stor hylla åt dottern. Vid varje tillfälle då jag hade två skruvar, pluggar eller hyllstycken att välja mellan...så tog jag fel. Jag har insett att Murphys lag kommer att följa mig även i fortsättningen och jag får helt enkelt finna mig i att välja fel. Det är ju inte några viktiga felval jag gör när jag gräver efter nycklar mm.
Vid några tillfällen har han dock fått se sig slagen den käre Murphy med sin lag som när jag fick en dotter eller när jag träffat någon person som betytt mycket för mig....mitt val att träffa rätt personer har jag då vunnit.

15392-309

I övrigt är det många val man måste göra nu för tiden. Välja elleverantör, telefonabonnemang för både hemtelefon och mobil, välja pensionssparande mm.
Helst skulle jag vilja slippa välja någonting. Har ingen kraft att välja utan skulle vilja ha allt serverat. Ett telefonabonnemang är ett telefonabonnemang och el är el, pension är pension mm.
Ska väl snart byta bil....hur många bilmodeller finns det att välja mellan??

Jag har just köpte en dyr dator som jag ´´valde´´ och den går sönder hela tiden....i alla fall ofta.
Kommer just nu bara på ett  tillfälle då jag väljer helt rätt och det är när jag beskär buskar och träd.....då väljer jag rätt grenar som ska avlägsnas. Ofta står jag och ser på det beskurna trädet och säger till mig själv ´´har jag verkligen gjort det här? Gjort så många rätt?´´

Dagens låt
Calling love med Anna Ternheim

Dagens jordspråk

....hela kroppen har blivit en näsa. Jag
drabbades av örtfeber, växtfrossa...

Kerstin Stjärne
Härlig är jorden

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Välja rätt eller fel - är det inte bättre att våga slå till och välja än att fega ur och inte ta ställning? Sen kan det bli tok och fel. Fast jag tror nog lite optimistiskt att vi inte lägger märke till alla gånger vi väljer rätt utan hakar upp oss på när vi väljer fel. Fel kö i Ica-kassan t ex. Trevlig helg på dig Slottsträdgårdsmästaren!

2006-11-17 @ 21:29:48
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Inkan

Det är ju alla dessa misstag som ger erfarenhet och kunskap! Så ser jag på det hela idag. Ibland måste det till en repetitionsövning innan jag förstått, därför upprepar man en del misstag. Tror jag.

Sedan är väl ditt förhållande till dina nyckelknippor en (o)vana :)?
Du kanske ska lätta upp det hela med att sätta ett extra speciellt märke på den ena knippan - som ger vägledning så fort du stoppar handen i fickan.

godnatt.

2006-11-17 @ 21:41:55
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

LillaB: Jag märker så väl min felval....
Trevlig helg själv.
Inkan: Tycker inte att jag lär mig så mycket av mina misstag. Trevlig helg!

2006-11-17 @ 22:04:33
Postat av: LillaB

Var inte missmodig, slottsträdgårdsmästaren!

2006-11-17 @ 22:08:48
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: LillaB

Rätt vad det är blir det bättre flyt. Var lite snabb att skicka iväg det förra inlägget.

2006-11-17 @ 22:10:33
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nej missmodig är jag aldrig. Det vore värre om man inte hade några val.

2006-11-17 @ 22:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0