Site Meter

Engsholms slottspark - 2003

 

31 mars

 

Vintern har varit snörik och lagom kall, vilket borde vara bra för de flesta växter.

Säsongens första arbetsdag på Engsholm blev en dag med hård blåst och lite snö i luften.

Jag började med att går runt med J och vi tittade på vår nya ´´lada´´ som är färdig om en månad ungefär. Där blir förråd och slottsverkstad och ett trädgårdsrum.

Det var bara att köra igång med den vanliga fruktträdsbeskärningen och i år tar jag i lite extra för att få in mer ljus i träden.

Vid min rundvandring i parken upptäckte jag att harar eller rådjur hade ätit av skotten på idegranarna i perennslänten vid hotellet. – hoppas att de klarar angreppet. Det var några få spår av sork längst bort i slänten, men annars såg det ganska bra ut i parken efter vintern. Magnolian vid berget mot sjön hade dock fått grenarna beskurna av harar eller rådjur. Slottsparken var ovanligt ren från löv i år och det märktes att jag jobbade även i november förra året. Efter fruktträdsbeskärningen började jag med vårstädningen.

 

1 april

 

Blåsigt med kalla sydvindar. På morgonen flyttade jag sockertoppsgranen som stod vid personalingången till slänten vid hotellet. Där den stod ska elskåpet placeras.

Fortsatte sedan med beskärningen och gjorde klart den idag. Äppleträdet vid lilla landet nedanför Gula villan, beskar jag hårt i skålform. På hemvägen handlade jag såjord och fröer vid Plantagen i Botkyrka.

 

2 april

 

Snöväder och hård blåst. Försår alla sommarblommor. Städar först blomsterrummet i slottet där jag driver upp blommorna. Bredsår alla sorter för att senare skola om.

 

7 april

 

Städade parken från grenar som blåst ner efter helgens storm. Någon minusgrad. Vi har tagit bort ett dåligt päronträd på stora gräsytan och eken som stod under den stora asken mot sjön. Vi kör även bort ris från fruktträdsbeskärningen.

 

8 april

 

Krattar grusgångarna – J drar ut gruset med traktorns plogblad. Krattar grus från gräsytornas kanter. Minusgrader och blåst. Sågar bort några gamla syrengrenar vid entrén. Tar in björkris till slottet.

 

9 april

 

Den iskalla vinden fortsätter att kyla ner slottsträdgårdsmästaren. Fortsätter att kratta grus från gräskanter. Planterar om pelargoner inne i slottet.

 

10 april

 

Ett snöoväder som ger en decimeter snö stoppar mig från att fortsätta med vårjobben, så jag väljer att stanna hemma. Med sommardäck på bilen vill jag inte riskera något.

 

14 april

 

Efter en kall morgon blir det en underbar vårdag. Jag planterar påskliljorna urnorna på borggården och vid parkeringen. Sedan går hela dagen åt till att sopa alla gångarna från sand.

 

15 april

 

En varm vårdag. Gjorde ordning planteringarna runt slottet.

 

16 april

 

Vårstädar allén.

 

20 april

 

Påskdagen – åker till Engsholm för att vattna sommarblomsådden.

 

22 april

 

Vi ställer ut alla trädgårdsmöbler. Sol och 20 grader varmt. På hemvägen stannar jag vid Plantagen i Södertälje och vid Zetas trädgård för att titta på parkrododendron till plantering vid hästkastanjen. Vi satt ute och åt på lunchen för första gången i år.

 

23 april

 

Börjar skola om lejongapen i blomsterrummet. Sedan fortsätter jag med vårstädningen ner mot hotellet och krattar ur rosenplanteringarna i rondellen. Gör även i ordning häggplanteringen, där harar eller rådjur har ätit av dvärgsyrenen. Pingstliljorna har knoppar.

 

24 april

 

Fortsätter vårstädningen vid hotellet och blir åter besviken, då vilda djur har förstört växter. Tittar på nya växter till den nya släntdelen.

Planterar några perenner från min plantskola i den nya släntdelen – perenn förgätmigej och liten flocknäva.

 

25 april

 

Kall morgon men solen värmer fram på dagen. Planterar liljelökar på borggården. Fortsätter skola sommarblomsplantorna, lejongap, blåsalvia och daggsalvia. Tar ner dahlialökarna från vinden och byter en del jord och börjar vattna.

 

28 april

 

Skolar om sommarblomsplantorna hela dagen. Äntligen regnar det, denna torra vår då grundvattennivåerna är extremt låga.

 

29 april

 

Det regnar hela dagen. Planterar en Clematis macropetala i trapp-planteringen. Sår gräs runt det nyplanterade rhododendronen  vid parkeringen.

På eftermiddagen fortsätter jag att skola om sommarblomplantorna.

 

30 april

 

Vi planerar för den blivande dammparken vid ladan. Jag fortsätter att skola sommarblommorna, bl.a. 650 st. lejongap.

Vi får besök av en person från riksantikvariet som letar historia från medeltiden.

 

6 maj

 

Det har regnat hela dagen och jag har eldat vid den blivande damm-parken.

Planterade en del perenner i perennslänten.

 

8 maj

 

Gjort ordning stora trädgårdslandet. I höstas lade vi på ny kompostjord. Röjer sly vid slänten från reningsverket och ner mot sjön.

Planterar astrar i nya delen av stora slänten vid hotellet.

 

12 maj

 

En deppig dag i parken – rådjur, harar och sork äter upp växterna för mig och vinterkylan har tagit hårt på rosorna. Bergskörsbäret vid parkeringen blommar inte lika mycket som jag tänkt mig, men jag antar att det tar några år innan den börjar blomma ordentligt – nu blommar den bara i de lägsta grenarna. Jag antar att den först vill växa till sig ordentligt.

Lite väl mycket motgångar just nu, jag måste börja satsa på härdiga plantor som tål angrepp från de vilda djuren

Klipper rosorna i parken och i rondellen har den mycket härdiga Bonican frusit ner hårt och två stycken har dött.

Flyttar bort den mongoliska nävan till nya delen av slänten vid berget. Flyttar även dit ormöga till bergsväggen.

 

13 maj 

 

Nu har till och med löjtnantshjärtat vid trapp-planteringen vid hotellet blivit avätet av harar och även kungsängsliljan äts av. Kör på jord till gräskanter och hörn vid parkeringen och sår med gräsfrö. Gör i ordning min plantskola vid lilla trädgårdslandet.

 

14 maj 

 

Gör i ordning plats för rabarber i trädgårdslandet. Gödslar trädgårdslandets planteringslådor med hönsgödsel.

 

15 maj

 

Planterar rosen ´Stanwell Perpetural´  i slänten och sju stycken av nävan ´Patricia´, även ett elefantgräs i rondellen vid hotellet.

Rensar slänten och börjar klippa gräs vid hotellet. Planterar små plantor av pastellakleja i släntplanteringen vi trappan och fänrikshjärtan i häggplanteringen.

Delar jättedaggkåpor och sätter dem i plantskolan. Häggträdet vi hotellet börjar blomma, även franstulpanen ´Maja´ börjar blomma vid entrén. Tar bort de utblommade påskliljorna i urnorna på borggården.

 

16 maj

 

Delar julrosor och sätter i plantskolan. Sätter de utblommade påskliljorna från urnorna i slänten vid parkeringen. Klipper gräs.

 

19 maj 

 

Klipper gräs på morgonen. Delar perenner och sätter i plantskolan, julrosor, spansk näva, astilbe. I slänten delar jag kashmirnävan och planterar i nya delen längst bort vid berget.

Tar en del sedum från strand till berget vid slänten vid hotellet.

J och jag kör på jord till nya gräsvägen som går från reningsverket till slottsverkstaden. Ladans portar har kommit på plats och nu och det är inte så mycket kvar av bygget. Vi var fem stycket för att få de stora portarna på plats.

 

20 maj 

 

En solig dag i parken. Vi gör färdigt vägen från reningsverket. Rensar lavendeln vid hotellet från gräs som växt in i plantorna.

 

22 maj

 

Gjorde ordning planteringarna vid hotellet väldigt noga eftersom jag skulle ha min första trädgårdsvisning för en grupp konferensgäster (Botkyrka kommun). Det var en solig dag men just när visningen skulle börja klockan halv fyra så började det att spöregna så att gästerna ville skjuta på visningen till i morgon bitti. Jag hade förberett mig långt innan, så att det kändes lite snopet.

Den av harar och rådjur betade vinteriberisen börjar blomma och även myskmadran vid Röda Stugan.

Det fylldblommande fågelbärsträdet vid trädgårdslandet fick många av sina blomknoppar frusna men blommar ändå lite nu.

 

23 maj 

 

Idag hade jag min första trädgårdsvisning för en grupp gäster. Tyvärr hade de bara en halvtimma på sig och det var alldeles för kort tid, tyckte inte att jag hann med det jag ville säga. Vet inte om det var så många som var intresserade av trädgård, men de nöjda.

Planterar 16 st. rosa pelargoner på borggården och vid parkeringen.

Myllar ner kogödsel i planteringarna vid slottets entré och i buxbomsrundlarna på stora gräsytan. Planerar att så trädgårdslandet nästa vecka. VD Kerstins pappa, Åke Johansson fyller 90 år idag.

 

26 maj 

 

Klippte gräs som alla andra måndagsmorgnar innan gästerna kommer, så att vi slipper störa dem när de konfererar. Det kom in ett ordentligt åskväder med en hel del regn på förmiddagen. Nu tar växtligheten fart ordentligt, det är så frodigt och grönt.

Kör ut en del sommarblomsplantor till lådorna uppe vid villan, där de täcks med fiberduk över natten. Blomsterobak, daggsalvia och pysslingkrage bl.a.

Sår den nya gräsparkvägen från reningsverket till ladan.

 

27 maj

 

Sår sommarblommor vid personalplatsen, snokört och ringblommor. Planterar ut pelargonerna på terrassen och vid paviljongen. På terrassen är det 14 urnor med två laxrosa i varje.

Jobbar över och börjar göra ordning i trädgårdslandet för sådd i morgon. Får ont i ryggen, sover kvar och får en sömnlös natt.

 

28 maj

 

Skrapar ogräs på terrassen på morgonen. Börjar så sommarblommor och en del grönsaker i trädgårdslandet, men det är ännu lite för kallt i jorden för bönor och zucchini, så jag avvaktar till nästa vecka. Det är taklagsfest vid slottsverkstaden.

Upptäcker att även lavendeln har fått svåra skador efter vintern och de vill inte sätta skott som vanligt på de gamla stammarna så att jag är tvungen att klippa ner dem helt vid stora gräsytan och de mesta vid trappan vid hotellet. Däremot får de vara orörda runt häggplanteringen, gjorde ju en vanlig beskärning tidigare. De ser lite bättre ut där även om de inte är lika fina som vanligt.

Gräset har växt otroligt den här veckan och jag har klippt två gånger. Nu är det långledigt i fyra dagar, men jag måste åka till parken någon dag för att vattna sommarblomsplantorna. Hoppas att kunna plantera ut dem nästa vecka. Sorken verkar ha flytt från släntplanteringen – de tycker väl att jag stör dem för mycket med mitt grävande och rensande.

 

1 juni

 

Det är söndag, men jag planterar ut de flesta sommarblommor som jag drivit upp under våren. Det är ett jobb som tar tid och jag är helt slut när dagen är över. Sover kvar till måndagen.

 

Stark sol och det blåser ganska mycket när jag planterar och det är ju inte ett idealiskt förhållande, men ingen kyla eller nattfrost i sikte. De som verkar ta mest skada av den heta solen är blomstertobaken med sina stora blad.

 

Planterar 225 plantor med lejongap på borggården. De är så svaga och mår inte heller så bra av den heta solen.

Liljorna som jag planterade i gavelplanteringen på borggården har börjat komma upp, planterar dockkrage i ytterkant.

 

I buxbomrundlarna på stora gräsytan planterar jag tolv vita lejongap i varje. Även i rosenplanteringen nedanför trappan planterar jag vita lejongap mellan rosorna.

 

2 juni

 

Väldigt mycket att göra nu. Klipper gräs, vattnar stora trädgårdslandet, planterar resten av sommarblommor, sår färdigt i trädgårdslandet och planterar sommarblommor där.

 

3 juni

 

 

Fotograf Johan Norin var här och fotar för det stora projeket att dokumentera ´´En dag i Sverige´´ . Under den här dagen samlades över 3 800 fotografer för att dokumentera en dag i Sverige. 24 000 bilder skickades in till juryn. Urvalet resulterade i boken En Dag I Sverige.

 

Stressig dag då parken ska vara extra fin, eftersom det kommer en internationell grupp som ska konferera ikväll och i morgon. Gör snyggt i alla planteringar, krattar gångarna, finstädar borggården. Mina sommarblomsplantor ser inte så bra ut, stekta av den starka solen och lite trasiga av hård vind. Värst mår lejongapen på borggården och jag lider av att inte kunna driva upp dem på rätt sätt i ett växthus och kunna plantera ut krafitgare plantor.

 

Maskinisten ´Bamse´ är här och börjar planera runt slottsverkstaden och för att gräva dammen.

 

 

 

4 juni

 

Sommarblommorna ser fortfarande inte bra ut men kanske att en hel del kan klara sig.

Rensar gångarna i trädgårdslandet. Vattnar slänten vid hotellet. Planterar en vinranka vid personalplatsen - Zilga.

Vi bär ut möbler från terrassen till borggården där gästerna ska äta på kvällen.

 

5 juni

 

Kastanjeträdet vid parkeringen blommar för första gången sedan det planterades för 15 år sedan. Dammen har grävts och det ser väldigt fint ut. Den blir i största laget kanske och jag undrar hur det kommer att bli med vatten. Just nu är det torrperiod, men det blir nog  bättre när det börjar regna.

Buskpionen började blomma med sina enorma blommor idag. Lite synd nu när kommer först på tisdag igen – blomningen är kort och det kanske inte är så många som får uppleva den i år. Men jag njuter av den vackra blomningen.

Jobbade över till åtta på kvällen och känner mig mycket sliten nu. Salladen har börjat grott i landet.

Vi tar bort det trasiga gamla staketet runt lilla trädgårdslandet nedanför villan. Det är inget land längre utan jag klipper gräs där i stället. Det som är kvar är de tre lådorna där jag driver upp delade perenner.

 

6 juni

 

Vattnar allting inför tre dagars pingstledigt. Det är torrt i jorden, då det inte regnat på länge. Soligt och blåsigt. Planterar tomatplantorna i de urnor där de ska växa i sommar, men tar inte ut dem ännu. Ska avhärda dem nästa vecka.

Planterar blomkorgen till terrassen. Bakopa, stjärnlobelia, en vit pelargon, blå Surfinia och helicrysum.

 

9 juni 

 

Det är annandag pingst, men jag åkte till jobbet för att klippa gräs och se över sommarblommorna. Det hade regnat så att jag behövde inte vattna. Det blåste ordentligt och en del av pelargonernas blommor på terrassen blåste av. Sov över.

 

10 juni 

 

En stressig dag denna stressiga tid. Sätter upp stöd för pionerna som snart går i blom. Binder även upp aklejorna nedanför terrassen, aklejorna har verkligen förökat sig där. Fortsätter att binda upp mjölkklockorna i häggplanteringen vid hotellet. Dit flyttar jag senare de myskmadror som fanns kvar i stora slänten som var en alldeles för solig plats för den skuggväxten.

Rensar trädgårdslandet och sår sallad en andra gång. Börjar härda av tomatplantorna.

Vi tar ut Agaven på borggården. K hade lyckats få tag på uppdrivna lejongap, 130 st. som jag planterade runt mina egna uppdrivna som är så svaga. Det blev mycket fint och nu känns det bättre.

I rondellen har harar eller rådjur ätit av alla rosenknoppar på Bonican.

 

12 juni

 

Trädgårdsmästaren har fått en muskelsträckning i vaden och åker till akuten – vila några dagar. Men innan dess hinner jag plantera entréplanteringen med sommarblommor.

 

15 juni

 

Det är söndag men jag åker till parken och jobbar, så att jag slipper måndagsstressen. Börjar med att vattna lejongapen på borggården samtidigt som spridaren får gå i trädgårdslandet.

Klipper allt gräs. På kvällen när jag vattnar och plockar lite i slänten vid hotellet kommer två rådjur och kliver in i slätplanteringen och ska börja beta, men när de får syn på mig försvinner de. Känns fortfarande lite tråkigt i parken då så mycket misslyckas, men nu börjar det i varje fall blomma i planteringarna vid hotellet – så dags nu när anläggningen stänger för semester. Det är sent i år och just nu börjar lilla flocknävan blomma.

 

16 juni

 

Kanthugger planteringar och rensar rosenplanteringarna i rondellen. Rensar de övriga planteringarna vid hotellet. Planterar vit tobak i trädgårdslandet.

Bygget av vår slottsverkstad är färdigt.

 

18 juni

 

Klippte den stora syrenhäcken. Började klippa ängarna.

Vissa bönplantor i trädgårdslandet vill inte riktigt växa som de borde.

I den delen av släntplanteringen som jag gjorde ny förra året, utvecklas växterna bra trots angrepp från rådjur och harar. Den vackra nävan ´Patricia´ har blivit aväten, men bara vissa plantor, den blommar vackert nu. Utökade beståndet av den ljusgula trädgårdsirisen och planterade även en grupp med spansk näva som jag delat och drivit i några veckor i min plantskola.

Dammen vid ladan har grävts djupare, ca. 1,5 meter.

Eftersom allt blommar sent i år, mellan en och två veckor senare än normalt, så har ännu inte pionerna mot sjön (sett från terassen) börjat blomma.

 

19 juni

 

 

Stänger in Bonicarosorna i rondellen med gallergrindar – då blir det helt omöjligt för djuren  att nu komma åt knopparna. Stänger även in släntplanteringen med lina, både nertill och på ovansidan.

Den övriga personalen går på semester och regnet vräker ner.

 

23 juni

 

Klipper allt gräs, även ängsmattorna. Parken var mycket vacker idag, det var helt stilla och solen sken. Nu blommar det ordentligt i planteringarna och ingen mer än jag ser det. Stanwell Pertetual-rosen nedanför borggården blommar fantastiskt, ännu en gång – det är min absoluta favoritros.

 

24 juni

 

Har fått en idé att ta bort en del jättedaggkåpa i stora slänten, är ganska trött på dem och färgen passar illa mot den starkfärgade lilla flocknävan som blommar samtidigt. Band upp mjölkklockor och rosenmalvor.

 

Senare:

Nu har jag varit ute i regnet och flyttat bort hela det nedre beståndet av daggkåpan. Ska plantera det i plantskolan för att senare eventuellt använda dem runt dammen. Det var befriande att få bort dem då det limegula tog över alldeles för mycket. Flyttade fram fem plantor av Nepeta ´Six Hills Giants´ och i morgon ska jag gräva ner några stora stenar på platsen. Gödslar sommarblommorna i planteringarna med Algomin.

 

25 juni

 

 

Efter en regnig och blåsig natt låg de höga perennerna efter marken, de som var uppbundna hade vikt sig över snöret. Solen började värma och allt blev mycket vackert. Klippte måbärsbollarna nedanför terassen. Kör några stenar till släntplanteringen. Lägger dem vid platsen där jag tagit bort daggkåpan. Planterar där blå iris från planteringen vid utsiktsberget och några plantor silverarv och även fem nepeta. Det blev mycket bra tycker jag, skönt att slippa se så mycket jättedaggkåpa. Plockar rabarber och fryser in.

 

26 juni

 

 

 

Slår marken från allén in mot dammen och upp mot vattenverket. Det var mest brännässlor och hallonsnår. Trimmar även runt träden i parken.

Binder upp alpclematisen vid hotellet.

Med risk att låta som Hannu i Gröna Rum, så måste jag beskriva en del av släntplanteringen som jag tycker att jag fått ihop riktigt fint. Blandningen av den ljusrosa portlandrosen Isac Portier, den mörklila kranssalvian, kungsnävan och stäppsalvian är helt strålande. Ljusrosa och mörklila är just nu min favoritkombination.

 

30 juni

 

 

Det såg fint ut efter helgen och det hade regnat ordentligt så att jag slapp vattna. Det blev gräsklippning i stället. Stanwell Perpetualrosen som blommade så hysteriskt förra veckan har lugnat sig betydligt och nedanför låg drivor av vita rester. Pionerna är mitt i blomningen och är så tunga nu, jag har lite svårt för dessa tunga gräddbakelser när det har regnat.

 

1 juli

 

Grått väder. Klipper små gräsmattorna runt slottet. Gasar sork i släntplanteringen med karbid. Kärleksörten har blivit aväten av harar och jag har nu täckt dem med hönsnät. Även de nyplanterade höstastrarna i slänten har än en gång blivit avätna. Antagligen av harar.

Börjar rensa trädgårdslandets rosenplantering efter staketet som är fylld med små brännässlor. Lade på kompostjord där i höstas som tydligen var fylld av frön eller rotbitar.

 

2 juli

 

Rensar trädgårdslandet hela dagen. Tar bort blasten från tulpanerna och rensar miljoner små bränn-nässleplantor som kom av kompostjorden vi lade på i höstas. Det bränner på trädgårdsmästarens händer ikväll. Det går inte att ha handskar på sig då plantorna är så små. Sätter upp stöden för luktärt. Gödslar rosorna vid trädgårdslandet med algomin. Gödslar pumpor, squash och luktärterna med hönsgödsel.

 

3 juli

 

Regn hela dagen. Klipper gräs. Rensar planteringarna runt slottet och börjar vid hotellet. Gödslar nya rhododendron vid parkeringen med rhododendrongödsel. Gödslar heliotropen vid borggården.

 

7 juli

 

Rensar alla planteringar vid hotellet. Får besök av min kära dotter, min mor, syster Ingmarie och systerdotter Therese. De kom klockan ett och vi gick runt i parken och fikade vid strand.

En solig dag.

 

8 juli

 

 

 

Klipper gräs på morgonen. Det känns som om parken hämtar andan nu inför sensommar och höstblomningen. Lejongapen på borggården har blommat sitt första flor och jag har klippt av fröställningarna. I stora slänten tar jag bort en del av lilla flocknävan som dominerar för mycket nu tycker jag, börjar nästan lessna lite på den, tycker nog att den är finast i halvskugga eller skugga under buskar. Men samtidigt så är den en mycket bra marktäckare. Jag är kluven! Stekande sol idag.

 

14 juli

 

Det hade regnat en del i helgen, men jag vattnade ändå trädgårdslandet och sommarblomsplanteringarna. Klipper stora gräsytan som växer kraftigt i år. Klipper buxbomen vid stora ytan och rensar planteringarna där. De vita lejongapen börjar blomma i rundlarna och ser väldigt fina ut, det kommer nog att bli mycket bra senare när de får lysa vitt i augustikvällarna senare.

 

16 juli

 

Sommarhetta i Sverige och det är 30 grader här ute. Jobbade hårt på morgonen då jag trimmade stora ytor. Vattnar. Det blir så väldigt bra med de vita lejongapen (Halvhöga) som jag planterade i buxbomsrundlarna på stora ytan.

 

18 juli

 

Den 30 gradiga värmen fortsätter. Vattnar! Klipper gräs.

Sätter stöd (bambupinnar) runt buxbomsrundlarna med de vita lejongapen. De blommar fint nu och hela borggården blommar som aldrig förr av lejongap, blomstertobak, daggsalvia, pysslingkrage, heliotrop och liljorna som kommer att blomma nästa vecka.

 

21 juli

 

Hettan fortsätter och jag vattnar vidare på morgonen, främst trädgårdslandet och alla sommarblommor. Sedan klipper jag rådhusvinet på borggården och vildvinet vid flygeln.

 

22 juli

 

Klipper allt gräs och slår med trimmer vid bastun, slänten vid hotellet och vid den nya parken.

 

23 juli

 

 

 

Gör rent fontänen på slottsväggen. Trimmar terrassen och blåser med lövblåsen. Rensar vid personalplatsen. Börjar rensa trädgårdslandet.

 

24 juli

 

Slutspurten innan semestern. Tar bort de stora stängslet, 36 stycken gallergrindar för Bonicarosorna vid rondellen och rensade där. Tar även bort stängslet runt stora perennslänten. Klipper stora häcken för andra gången i år. Sätter stöd för växter på olika platser i parken. Rensar alla planteringar vid hotellet. NU GÅR JAG PÅ SEMESTER I TVÅ VECKOR!

 

12 augusti

 

 

Då är trädgårdsmästaren tillbaka i slottsparken igen och igår ordnade jag med alla sommarblommor och klippte gräs. Entréplaneringarna vid slottet var mycket vackra med färgerna vitt, blått och lila. Idag har jag rensat gångar.

 

13 augusti

 

Vattnar på morgonen denna torra sommar. Rensar lejongapplanteringen på borggården klipper ligusterhäcken. Fortsätter att rensa gångarna runt slottet.

 

15 augusti

 

 Det manchuriska valnötsträdet som planterades 2001, växer bra.

 

Idag gör jag i ordning trädgårdslandet. Skördar brytbönor, vaxbönor, zuccini och rabarber.

Det regnar äntligen.

 

18 augusti

 

Rensar planteringarna vid hotellet.

 

20 augusti

 

 
 
 

Vattnar.

Planterar perenner vid hotellet. Plockar in Transparente Blanche.

 

21 augusti

 

Beskär nedhängande grenar på lindarna i allén.

 

 11 september

 

En sorglig dag då vår utrikesminister Anna Lind blev mördad. Vi hissar flaggan på halv stång.

Stammar upp almen vid villan. Krattar gårdsplanen framför ladan, massor med spik efter snickarna. Vattnar perennslänten vid hotellet.

 

15 september

 

 

 

Kantskär parkeringarna mot hotellet. Får besök av Barbro som är trädgårdsmästare vid Hörningsholm och har tidigare varit vid Tullgarn. Hon hade med sig två studenter från Öknaskolan. Dom ville titta på parken. Caroline och Karl Bonde ska tydligen göra ordning de två planteringarna som är vardera 200 meter långa.

 

16 september

 

Kantskär klart parkeringarna mot hotellet och vid Röda Stugan. Lejongapen på borggården blommar väldigt fint nu.

 

1 oktober

 

 

Börjar slyröja vid parken nedanför ladan.

 

6 oktober

 

 

 

Vi tar in trädgårdsmöblerna. Klipper gräs, antagligen för sista gången i år. Astrarna som jag planterade i slänten vid hotellet hinner inte gå i blom och jag planerar att sätta dem någon annanstans där det är mer sol.

 

7-9 oktober

 

Bergskörsbär - Prunus sargentii

 

Vi börjar anlägga gräsytorna runt ladan. Material har vi upplagt från början av bygget.

På borggården blommar lejongapen finare än någonsin och  även i buxbomsrundlarna på gräsytan blommar de vit lejongapen mycket fint trots flera frostnätter. Bergskörsbäret vid parkeringen lyser i rött.

 

14 oktober

 

 

Blåser löv på morgonen, hård nordan gör att löven blåser mot sjön. Tack för det!

 

16 oktober

 

 

J och jag fäller den minde av de två balsampopplarna vid parkeringen. Dessutom fäller vi ungefär 10 st. halvstora björkar och aspar bakom kastanjeträdet.

 

21 oktober

 

 

 

Vi lägger grus på vägarna runt ladan, men lägger först en tre meter bred fiberduk, sedan ca. fem centimeter samkross 0-32. Därpå väggrus.

 

Tar bort allt från trädgårdslandet. Tar bort sommarblommorna vid entrén.

 

24 oktober

 

Det har varit en kall natt -10 grader och idag föll de flesta löv av träden. Klippte ner pionbladen.

 

Adjö slottsparken. Vi ses i vår!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0