Site Meter

Klättra med ormar

Vi har både vanligt vildvin och det mer känsliga rådhusvinet på några väggar av slottet. Några gånger om året klipper jag den på ca. sju meters höjd för att de inte ska täcka in hela slottet och skymma fönstren. Idag var det dags för den första klippningen och jag klättrade upp och ner på en stege hela förmiddagen. För några år sedan när jag skulle göra det här jobbet lite tidigare än vanligt så mötte jag en orm högst uppe i rådhusvinet. Jag hann se att det var en snok men trots det så stod jag på marken en tiondel av en sekund efter mötet. Den hade klättrat upp för att plundra fågelbon och vid den här tiden så fanns det några arter som lade andra kullen. Tänkte länge på den där snoken….hur tog han sitt beslut att klättra högt upp på en vägg? Låg han i gräset på marken och kikade upp på fåglarna som flög fram och tillbaka?

 

Nu har jag lärt mig att vänta till mitten av juli ungefär då fåglarna häckat färdigt…inte på grund av ormar utan för att fåglarna i lugn och ro ska få klart sina ungar.

 

Den utlovade rapporten från trädgårdslandet…….kommer här…..allt växer mycket bra! Speciellt salladen. Så!

Det som finns i landet i år är:

  • Sallad Frisé ´Wallone´
  • Sallad Plock ´Red Salad Bowl´
  • Sallad Plock ´Amerikanischer´
  • Sallad ´Lollo Rossa´
  • Sallad Romersk ´Lobjoits Green´
  • Salladsamarant ´Baby Leaf´
  • Vaxbönor
  • Brytbönor
  • Ruccolasallad
  • Mangold Gul
  • Mangold Röd
  • Spenat
  • Squash Gul
  • Squash Grön
  • Persilja
  • Dill
  • Prydnandspumpor
 
 

Det blev en lång dag i parken. Rensade klart trädgårdslandet och efter det så klippte jag gräs till klockan sju. Trädgårdsmästaren övernattar på slottet i natt.

 

Dagens låt…eller morgonens låt i bilen: Den stora ensamheten utanför allt….med Ulf Lundell

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0