Site Meter

Vecka 20 i Engsholms slottspark

 Utsikten från mitt övernattningsrum på Engsholm - det gamla orangeriet (palmhuset). Palmhuset byggdes samtidigt som Engsholms slott, mitt under första världskriget och stod färdigt 1916. Det byggdes i tegel i två våningar och försågs med en imponerande tempelgavel buren av kraftiga kolonner. Utmed baksidan löpte ett kasthus som var sammanbyggt med tvärställda växthuslängor och en pergola. I boken Svenska Trädgårdar från 1939 kan man läsa följande om Engsholms trädgård:
 
4 växthus och 200 bänkfönster äro uppförda. På friland odlas alla sorters köksväxter, 360 fruktträd samt jordgubbar, hallon och vinbär. Under glas odlas 3 000 kg. tomater, 500 kg. gurkor och 200 kg. meloner samt vindruvor och persikor; 2 000 chrysanthemer och 100 cyclamen. I rörelsen sysselsättas 3 biträden; för driften 1 bil; bränslekostnaden uppgår till 450 kr. och produkterna avsättas i parti.
 
 
Veckans arbetsuppgift för dagens Slottsträdgårdsmästare
 
  • Klipper gräs
  • Kämpar med sådden av sommarblommor
  • Avhärdar samma sommarblommor och de övervintrade röda pelargonerna
  • Bränner ogräs på gångarna
  • Rensar ogräs i planteringarna
  • Njuter av markfloran - gullvivor, mandelblom, förgätmigej
  • Planterar ut påskliljor som blommat färidgt i urnor, i markerna runt slottet.
  • Fotovandrar i parken
 
Alla bilderna i inlägget är taget med min Iphone.
 
 
Första avhärdningen av de röda pelargonerna som kommer att få sin vanliga plats på borggården
 
Nu blommar häggträdet som jag planterade när jag började i slottsparken 1998.
 
Den vackra sommarsnöklockan
 
 Jag vet, vågat att blanda i röda bellis...
 

Kommentarer
Postat av: Anita

Vilket fantastiskt ljus i den översta bilden. Nästan lite sepiaton över den. Ingen dålig vy att vakna till. Engsholm i maj ... det är vackert det.

/Anita

2015-05-16 @ 20:18:33
URL: http://anitalinder.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0