Site Meter

Innan grönskan i Engsholms slottspark

 Utsikt från Engsholms slottspark
 
Välkommen april! Nu lämnar vi vintern bakom oss och ser fram mot ljus, värme och grönska. Den här veckan har bjudit på allt möjligt väder. Från dimma och grå himmel till soliga och om inte varma, så i varje fall vårlika dagar med tutande tranor och bofinkssång. Både lärkan och tofsvipan lär ha kommit, fast jag själv missade ankomsten. Idag snöar det - april är en kär och nyckfull vän, som Ulf Lundell sjunger. Det som blommar i planteringar och i vildmarken nu är krokus, orientalisk julros, snödroppar, vintergäck, blåsippor, scilla invid slottets väggar, vårlök och svalört. Men de här blommorna är bara förtrupper till det som komma skall!
 
Sommarblommornas små förgrodda plantor har skolats om och ska nu i de nya krukorna, börja bilda ordentliga rötter inför sommaren. På en yta i stora perennslänten har jag flyttat bort strålrudbeckian för att ge plats åt vår och försommarblommande perenner. Några andra planteringsprojekt väntar i vår, innan all vanlig trädgårdsskötsel startar upp i maj. Min 45:e trädgårdssommar!
 
På min blogg har jag börjat skriva växtinlägg igen och det verkar som om det är mer intressant för läsarna än när jag fyller bloggen med Stockholms parker och trädgårdar. Det gäller väl som vanligt att försöka variera sig om man vill fånga läsare och jag funderar på att även börja skriva om mat och heminredning .Sedan såg jag att Uffe inte heller gillar Waterfront - se här!
 
Apropå växtinläggen på bloggen, så fick jag höra av en god vän i veckan att på landskapsarkitektprogrammet vid SLU i Uppsala, så rekommenderas fem Internetsidor att använda för att kolla på växtmaterial och bland de fem fanns min växt-sida med. Den här!  De andra fyra var Moviums Plantarum, Den virtuella floran, e-planta.com och malmotrad.tumblr.com, Vad säger man om det sällskapet? Det kändes i varje fall fint i dessa tider då bloggen inte är så het längre.
 
Många av växtinläggen är gamla, där både text och bilder borde ses över!
 
Kort arbetsdag idag innan påskfirandet börjar. Hoppas att kunna stockholmsvandra någon dag, trots vädret. Jag önskar er alla en riktigt skön långhelg!
 
 Fotomoln från Mörköbron.
 
 Molnmusik...

Kommentarer
Postat av: petra richter

Riktigt avundsjuk på ditt omskolande av plantor.På mitt förra jobb hade jag till slut ett riktigt växthus med vatten och avlopp,här drev jag upp ca 1/3 av alla plantor som gick åt i parken och urnorna.Doften av fuktig jord,glädjen el ibland inte över sådder som lyckats el misslyckats.Lämna ALDRIG över vattning av småplantor till obehöriga,tragisk plötslig död kan inträffa:(
OCH vilken ära att de använder din kunskap/blogg som uppslagsverk. Hmm...du har fått mig att börja läsa blogg vilket jag varit mkt anti mot.

2015-04-02 @ 11:28:01
Postat av: Hasse Wester

Petra: Först blir jag glad att du läser min blogg, sedan håller jag helt med dig om att man inte bör lämna över vattningen till någon annan. Men jag har blivit tvungen att göra det när jag har rest bort under våren och kamrat J här i parken har fått gå på kurs hos slottsträdgårdsmästaren. Men jag förstår vad du menar. Vattningen är oerhört viktig. Vi har inget växthus här utan jag odlar i ett ljust rum med 400 w växtbelysning över sådden. Ha det gott!

2015-04-02 @ 12:25:23
URL: http://gardener.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0