Site Meter

November i slottsparken

 
Den varma hösten gör att trädgårdssäsongen förlängs i år. Gräsmattor och ogräs växer som om de inte förstått att det är november. 12 grader varmt och duggregn idag. Men trots ´´värmen´´  så är de flesta höstjobb avklarade. De växter som ska fortsätta leva sitt liv i vinterförvaring inomhus, har kommit på plats, köksträdgårdslandet har fått påfyllning av underbar kompostjord och parkträdens nedfallna löv ligger i komposten där maskar, svampar, mikroorganismer och andra nedbrytare redan börjat sitt arbete att förvandla dessa löv och annat trädgårdsavfall till ny skön jord! Det återstår en del grävarbete innan kylan kommer och sedan är det dags att starta upp ett stort beskärnings/slyröjningsarbete som kommer att pågå under vintern. 
 
Jag tog en fotovandring i slottsparken för att försöka fånga något vackert, trots november och hittade faktiskt en hel del skönhet bland ´´mina´´ växter!
 
Självklart är jag inte mentalt redo för vintern, men jag har ändå förstått att det snart är dags att lägga om till vinterdäck på 308:an. Novembermörkret är egentligen inte ett problem så länge temperaturen håller sig så här långt över nollsträcket som det hittills gjort. Det är kylan och snön som brukar få mig på fall...
 
Kransveronika
 
Vackra ringblomma!
 
Pyreneastern blommar vidare.
 
Stanwell Perpetural.
 
Höstanemon
 
Ulleternell
 
Broksalvia
 
Vit broksalvia
 
2015 års perenn - Vit skogsaster
 
Jätteverbena och Aster novi-belgii ´White Ladies' som kramas
 
Rosenflockel
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jomen Hasse, det ÄR vackert. Och kunde bara den här tiden - som du säger - hålla sig på den här temperaturen, så skulle vi kanske stå ut. Förresten kom jag på att det finns en valkask i vår slottspark också.

2014-11-04 @ 09:11:11
Postat av: Hasse Wester

Visst kan det finnas små små platser som är vackra i november. Var är din slottspark du anonyma kompis?

2014-11-04 @ 15:52:27
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Janicke

Underbara bilder att få njuta av en dimmig höstdag, tack!
Visst finns det så mycket vackert att upptäcka fortfarande, och alltid, när man har ett så bra kameraöga.

2014-11-09 @ 13:12:02
URL: http://janicke365.blogspot.se/
Postat av: Hasse Wester

Om man tittar riktigt noga så hittar små vackra motiv Janicke, men att ta översiktsbilder...är inte så kul nu!

2014-11-12 @ 08:18:39
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Mira

Jamen... Det är ju jag! Ibland försvinner namnet när man skrivit in kommentaren.

2014-11-14 @ 14:48:33
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Hade mina aningar, men var inte säker Mira!

2014-11-14 @ 21:22:33
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0