Site Meter

Stjärnmagnolia - Magnolia stellata



I början av maj varje år beger jag mig till Bergianska trädgården här i Stockholm för att bl.a. njuta av stjärnmagnolian som lyser som en diamant i trädgården då. Maj är för mig den vackraste månaden och att inviga maj med stjärnmagnolians blomning känns mycket bra. Bilderna är tagna den 1 maj.

Den här skönheten härstammar från Japan och är härdig upp till zon 3 hos oss. men kan ibland få vinterskador. Den blir mellan 1-3 meter hög och trivs i näringsrik, väldränerad men fuktig jord på en solig och skyddad plats. En fördel med den här magnolian är att den blommar tidigt i sin ungdom.

Stjärnmagnolian växer sakta och blir med tiden ofta mycket bred. Jag tycker absolut att man ska absolut ha det tålamodet som krävs för att den ska bli så pass gammal att den blommor så som den gör på bilderna. Det här är verkligen en mycket vacker vårblommande buske som blommar på bar kvist som så många andra magnolior. 
Den passar utmärkt som solitär. I slottsparken planterade jag två stycken 2007 och hoppas mycket på dem. Om de blommar som jag tänkt i år så lägger jag ut bilder i maj.

Det finns några sortnamn av stjärnmagnolian:
  • ´Rosea´ - blommor med något rosa i sig.
  • ´Royal Star´ - vit och stora blommor som blommar något senare och är lite rosa i knoppstadiet. Anses något härdigare än arten.
  • ´Waterlily king´  - vit storblommig och med ännu mer stjärnlika blommor.
Se även inlägget Magnolia-frossa

 



Google
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0