Site Meter

Köpenhamns parker

 
Botaniska trädgården
 
 
 
 
Augusti 2013
 
 
Till botaniska trädgården gick jag först, efter en tågresa som började 05.20 vid Stockholms C och slutade i Köpenhamns C 10.35. En botanisk trädgård ska man som vanligt helst inte se i augusti, utan under vår och försommar då de flesta av växter blommar och då grönskan är ljusare och hoppfullare än augustis dova, lite dystra gröna nyanser. Men jag tror ändå inte att jag blev så överförtjust i den här botaniska trädgården. Jag fick ingen direkt känsla för anläggningen, men det enorma palmhuset från 1874 var magnifikt!
 
Kinesträd - Koelreuteria paniculata



                                                            Rosenborgs slottsträdgård
 

Alldeles intill botaniska trädgården ligger Rosenborgs slott med sin mycket stora slottsträdgård där rosenträdgården fortfarande lockade med sina färgstarka rosor.
 
Jag tyckte om den här rosenträdgården där lavendel och buxbom bildade vackra mönster bland rosorna.
 
 

Lite fakta från Wikipedia: Trädgårdsanläggningen påbörjades under Kristian IV 1608. En planteckning från 1649 visar att trädgården var uppdelad i kvadrater - ett schackbrädemönster som kan igenkännas i dagens stigsystem. Omkring 1700 planterades lindalléer längs huvudstigarna. Dessa återfinns i dag som Damegangen och Kavallergangen (närmast slottet). Tidigare var området söder om slottet också en del av parken; detta blev 1783 omgjort till exercisplats. I slutet av 1700-talet öppnades parken för allmänheten.
Sedan 1960-talet har parken förnyats med bland annat rader av hästkastanjer ut mot Gothersgade och en rosenträdgård i renässansstil. En svanfontän omgiven av en ring av lindar ligger vid en skärningspunkt av diagonala stigar. Om våren springer en matta av olikfärgade krokusar i schackbrädemönster ut på planen framför slottet. 


 Spaljerade malus i en stor avdelning.
 
 
 
Lantbrukshögskolans trädgård 

 
 
Lantsbrukshögskolans trädgård är en vacker liten botanisk trädgård där växterna har namnskyltar, vilket jag gillar eftersom trädgården då inte bara blir en skönhetsupplevelse utan även en läroplats. Den här trädgården ska absolut ses på våren eller försommaren då här finns mängder av vackert blommande träd. Det var trots allt fint nu också och i rosenträdgården blommade många vackra rosor. 

Och sånt här gillar man ju alltid! Ett bra system att visa rosornas sorter. 
 
 

                                                     Fredriksbergs slottspark
 
 

Fredriksbergs slottspark är av engelsk stil och liknar en stor vacker lövskog mitt i stan, som Humlegården i Stockholm, fast mycket större och med en liten sjö och kanaler där man kan ro med roddbåt.

Lite fakta från Wikipedia: Parken blev anlagd i förbindelse med Frederiksbergs slott och rymmer i dag både rester av en barockträdgård och en romantisk landskapsträdgårds karakteristika. Det finns flera sjöar, kanaler och exotiska träd och buskar i parken, som är mycket välbesökt.
I mitten av Frederiksberg Have finner man på en ö ett karakteristiskt kinesiskt lusthus, dit det är gratis inträde på söndagar under sommarmånaderna. På sommaren bildar Frederiksberg Have ramen kring åtskilliga kulturarrangemang. Frederiksberg Have ligger alldeles intill Köpenhamns Zoo. Man kan till och med se elefanterna inifrån parken. Trädgården, som totalt är 31,7 ha stor, har varit offentligt tillgänglig sedan 1852. Den ägs av danska staten  I det här trädet lämnar Köpenhamns barn sina nappar när de är på väg att bli...lite större barn!

 Ligularian lyser med sin kraftigt gulorange färg i parken.
 
 
 


                                                                  Tivoli
 
 
 

Som vanligt var jag alldeles för tidig på tågstationen när jag skulle åka hem. Flera timmar för tidig. Eftersom Tivoli ligger precis på andra sidan gatan så tänkte jag att jag slår ihjäl en timma där inne och äter en bit mat innan tåget går. Det jag inte visste var att hela anläggningen var fullständigt full av blommor av alla slag. Just på bilden här ovan kanske det är lite galet men jag var djupt imponerad över växtval och kompositioner inne på anläggningen. Mycket vackra planteringar och olika arrangemang.
 
 


Lite fakta från Wikipedia: Parken grundades år 1843 (invigningen skedde den 15 augusti) av journalisten Georg Carstensen och har utgjort förebild för flera andra nöjesparker, med sin blandning av parkmiljö, konsertsal, restaurangutbud, åkattraktioner och uppträdanden. Med över fyra miljoner besökare årligen utgör Tivoli ett av Nordens främsta turistmål (4,1 milj 2005 varav 3,1 under sommaren och 1,0 under jultid). Nöjesparken är Skandinaviens största, sett till antalet årliga besökare.

 
 

Då har jag besökt en del av Köpenhamns gröna rum och jag har gjort det under helt fel tid på året egentligen, men jag fick ändå en bild av parkerna och trädgårdarna. Det var vackert och väldigt välskött. Den enormt stora Fredriksbergs park var extremt välskött, men även de andra parkerna var mycket bra underhållna. Kanske att jag saknade en stilpark, en barock- eller renässansträdgård, men jag är väldigt nöjd ändå med det jag såg. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0