Site Meter

Köpenhamns kanaler

 
 
Augusti 2013
 
 
Att Köpenhamn skulle ha så många och långa kanaler mitt inne i staden, visste jag inte. Eftersom jag vanligtvis även hemma drar mig till kajer och stränder, så blev det likadant här i Köpenhamn. På Peder Strams gade, just intill Nyhavn bodde jag några dagar och så fort jag klev utanför hotellet så drogs jag automatiskt ner till underbara Nyhavn. Den här gången var jag på ensamresa och hade ingen lust att sitta på restauranger eller caféer, så jag hängde mest på kajkanten vid Nyhavn dit jag tog med mitt fika. Här tröttnade jag aldrig på den livliga båttrafiken och hur de långa kanalbåtarna navigerade i den trånga kanalen. Eftersom jag ville ha en överblick över stadens vattenvägar så placerade jag mig bland de övriga turisterna i en kanalbåt och fick under en timma en fantastisk visning av kanalerna och av byggnaderna längs stränderna. 
 

Nu tänker jag inte på något sätt jämföra Köpenhamn med mina drömmars stad Stockholm efter det här besöket, men som jag hört tidigare så kändes det något enklare här och jag fick för mig att jag såg fler leenden och att ögonen var lite varmare på Köpenhamnarna. Men det kan vara inbillning. Det är så lätt att slarvigt jämföra och fastställa likheter hos folk i olika länder, vi är nog ganska lika vi nordbor. Jag tyckte om staden, inte allt, men mycket, och jag vet med säkerhet att jag kommer att återvända, längtar redan till Nyhavns kaj. Nu har jag i sommar varit i Oslo och Köpenhamn och funderat en del på vad som gör Stockholm till en så speciell ´´storstad´´.  Nu vet jag! Det är allt vatten, alla grönskande stränder, alla öar, söders höjder och äkta natur på nära håll, och så Stockholms gröna rum! 
 
 
 
En av de mest spännande byggnaderna i staden var det gamla börshuset från 1600-talet.
 Vid Norrbro poserade den här hägern som en fotomodell och vi fick en fin kontakt...!



Teaterhuset som ligger i mynningen in till Nyhavn. Där kan man ta en öl på bryggan! Om man inte har möjlighet att se någon teater alltså!
 
Operaen på Holmen, är ett operahus i Köpenhamn och Danmarks nationalopera. Den invigdes den 15 januari 2005 och är ritad avarkitekt Henning Larsen, med Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller som initiativtagare, byggherre och mecenat. (Wikipedia)
 
Den Sorte Diamant "Den svarta diamanten" är en tillbyggnad till biblioteket. Byggnaden stod färdig 1998 och är ritad av arkitektbyrån Schmidt Hammer Lassen. Fasadmaterialet är granit av sorten Absolut Svart, bruten i Zimbabwe, tillskuren och polerad i Italien.
Då kan man kanske förstå att diamanten kostade 462,1 miljoner danska kronor (1998) att bygga.
 
15 minuter med cykel eller några minuter med tunnelbanan från centrala Köpenhamn ligger Amager strandpark med bland annat en stor kontgjord ö. Här finns 4,6 km långa sköna sandstränder. Inte illa att ha på nära håll!
 
Kastrup Sea Bath.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0