Site Meter

Tid för tanke


Häggmispel mot kanslihuset.
 
 
9 maj 2012
 

Ledig onsdag och en dag för fotografering. Klockan sex tog jag tunnelbanan in till stan. Det kommer att bli ett evigt rännande i Stockholms trädgårdar den här sommaren och idag försökte jag fånga den tidiga majblomningen trots gråvädret.
Jag började vid Sinnenas trädgård i Vasaparken och blev lika trädgårdslycklig som alltid där inne. Ulf Nordfjell har anlagt denna vackra trädgård på uppdrag av initiativtagaren Yvonne Westerberg som också skrivit en bok om trädgården som heter Sinnenas trädgård - ett rum för hälsa och livskvalitet. Vårblomningen är så fantastisk vacker i lund-delen där kungsängsliljor, treblad, vitsippor, vita balkansippor, julrosor och tulpaner tävlar om vilken som är vackrast eller kanske i stället samsas i en perfekt kombo. Det var dock aningen för mulet för att växterna skulle visa sin bästa sida. Trädgårdsmästare Christer Fällman sköter den här platsen på bästa sätt.

Jag vandrade vidare och borta vid Tegnerlunden gräver man och anlägger nytt i parken och jag hoppas att dom blir klara i sommar. Inne i en av mina favoritträdgårdar börjar det grönska, men där väntar jag in blomningen av alla prydnadsaplar, syrener och så häggen vid dammen. Centralbadets trädgård är en av de bästa platser i city om man vill få ner storstadsstressen.
Sergels torg som i annars är en stel och kall plats, blommar så otroligt vackert nu och jag var nog en trafikfara där under min fotografering. Jag älskar den verkligen tulpanen som man använder på så många plater i stan nu och jag måste ta reda på sortnamnet. Se inlägget om Sergels torg här.
Jag gick förbi Kungsträdgården där de japanska körsbärsträdens blomning nu slocknat och ingen bryr sig längre om dessa träd. Vid Berzelii park jobbar man vidare med den nya trädgårdsanläggningen. Gräs rullas ut och man fortsätter att plantera alla dessa växter som ska pryda trädgården. Även om jag inte direkt gillar rododendron så tror ja ändå att de kommer att passa bra under träden mot Nybroplan. Trädgården ska vara färdig i juni har man lovat och jag hoppas verkligen att det stämmer.

Kaffe och nybakad kanelbulle Under kastanjen i Gamla Stan och en vandring upp till Mosebacke torg på söder fick avsluta den här stadsvandringen.
 
 


Centralbadets trädgård


Plantering vid Berzelii park. Rododendron ´Cunningham´s White´.


Bokhäckarna vid riksdagshuset byter nu ut sina vinterbruna löv mot skirt gröna.


Vackra Sinnenas trädgård och det är omöjligt att på bild fånga känslan här inne.










Strindbergs text på Drottningatan.


Kommentarer
Postat av: L.I.

Underbara bilder! Tack för att du delar med dig. En härlig blogg du har.

2012-05-09 @ 22:55:10
URL: http://tradgardsdags.blogspot.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack L.I. vad kul att du gillar!

2012-05-11 @ 13:05:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0