Site Meter

Österbybruk

 
Vid Österbybruk fanns ett järnbruk redan på 1400-talet och på 1600-talet var det Sveriges näst största järnbruk. År 1735 ritade Carl Hårleman åt dåvarande ägaren Antoine De Geer, en stor symmetrisk trädgård med lindalléer, parterrer och spegeldamm.  En vacker park och jag skulle vilja förflytta mig till slutet av 1700-talet för att se hur den då såg ut!



 
 
Föreningen Orangeriträdgården sköter den här trädgården ideellt idag och återväxten av yngre entusiaster är dålig. Vi träffade en trevlig kvinna som är en av de som håller trädgården vid liv och vi bestämde...nästan, att jag skulle flytta till orten och ta hand om den här trädgården som på många håll är vacker och välskött men som också sover en törnrosasömn på sina håll. Jag har ännu inte bestämt mig... Här i Österbybruk fikade vi på Hembageriet där det bjöds på Österbybulle. 
 
 Smeden i Österbybruk, skapad av motorsågskonstnären Hans Gustafsson 2012. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0