Site Meter

In i gränderna


 
3 januari 2012
 
 
När man inte kan fotografera växter eller snötyngda träd eller gnistrande isar i motljus då tar man tunnelbanan in till Gamla Stan och plåtar de gamla medeltida husen i gränderna. Bilderna är långa jag vet, men jag ville ha det så, ni får scrolla!

Som vanligt väntade jag ut alla människor som skulle störa bilderna och ibland fick jag stå länge, ibland väldigt länge. Men så tänkte jag att jag kanske skulle ha med fler människor på bilderna i år. Som ett tema 2012. Trädgårdar fyllda med människor i färgglada kläder och vandrade människor i Stockholm.
Jag älskar verkligen husfasaderna i Gamla Stan och färgtonerna är som ett harmoniskt långt konstverk. På den översta bilden från Prästgatan blev jag i varje fall tvungen att vänta ut en kvinna i cerise kappa som sakta vandrade gränden fram. Prästgatan, Stora Hoparegränd och Mårten Trotzigs gränd är de gränder som finns med på bilderna.
 
 

Den blå sandlådan stör där längst bort i bilden.

Konstnär Ivar Johnsson
Konstverk: Yngling bestiger häst, Granit
Placering: Tyska stallplan
Från år: 1956


Fönsterluckor tycker vi om!

Gamla Stan var fylld av ryssar idag och här i Mårten Trotzigs Gränd startar jag årets fototema att ha med människor på bilderna!

För en kort stund var den 90 cm breda Mårten Trotzigs Gränd folktom...

...för att i nästa sekund fyllas av ett stort gäng rusande barn.

Brända Tomten där den stora kastanjen står öppnade man i somras ett nytt café som heter Under kastanjen. Jag tycker om den här platsen och jag trivdes gott inne på caféet.


Det var inte så mycket folk inne i gränderna trots allt, de flesta befann sig som vanligt på Västerlånggatan. Där finns ju alla dessa butiker som innehåller så mycket genuint svenskt hantverk. Sånt som ryssarna idag köpte och tog med hem för att visa vad man kan köpa i den medeltida stadsdelen i Stockholm.


Kommentarer
Postat av: yrsa

och bara namnen gör ju en sjuk av att vilja veta allting..var Trotzig verkligen trotsig? och stora hopare gränd,- finns det nån lilla? bl.a, jag sku vila veta allt! jo..det var säkert efter västerlånggatan jag också vandrde - hade inte tid att villa bort mej..

2012-01-03 @ 16:48:18
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Klicka på länkarna så får du svaren Yrsa.

2012-01-03 @ 16:49:48
Postat av: halvdansken

Hade man inte en ide på 60-talet om att riva stora delar av gamla stan för att dra en motorväg där eller liknande? Tänk om man gjort det?

Man lyckades nästan i Malmö (det sk Gamla Väster, Malmös svar på Gamla Stan, fast givetvis mindre), där man rev 1700-tals hus för att bredda för trafiken. Tack o lov lyckades man stoppa innan det gick alltför långt. Nu är det gågator... trafik förbjudet. Ödets ironi?

2012-01-03 @ 23:23:28
Postat av: yrsa

-det uppenbara vill inte alltid uppenbara sig för mej.. blev bara mer o mer att se efter, så nu vet jag om vindragare också! och castor och pollux.. huh när ska jag ta mej råd att komma till st.holm på riktigt..

2012-01-04 @ 08:41:36
Postat av: Janicke

Härligt att du hittade Under Kastanjen!

Vänner till mig.

2012-01-04 @ 09:22:33
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Halvdansken: Jo man tänkte dra fram ett nytt rakt fint gatunät här. De gamla Klarakvarteren strök med men Gamla Stan klarade sig.



yrsa: Ta dig råd!



Janicke: Aha... vad kul. Hit återvänder jag gärna!

2012-01-04 @ 10:09:28
Postat av: Per

Vilka härliga bilder!! Fy tusan vad jag saknar Gamla stan. Tack för tipset om Under kastanjen, vilket suveränt läge för ett café!

2012-01-09 @ 23:07:04
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0