Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Fröbok


De flesta av oss trädgårdsmänniskor sår växter någon gång under växtsäsongen. Det kan vara att man sår annueller genom att förgro dem inomhus eller att man sår dem ute på plats under vår/försommar. Att så sina egna grönsaker blir allt populärare för varje år och för att veta hur man ska gå till väga vid sådden så ska man absolut läsa Ulla Hasselmarks Fröbok från 2011. Det här är en spännande och personlig resa i Ullas fröår där hon avslöjar sina knep för att få växterna att bli så som hon tänkt.

Innan jag kom till Engsholms slottspark för 14 år sedan sådde jag inte något alls. Jag kom från anläggar- och skötselvärlden där jag mest jobbade med färdiga plantor av träd och buskar. Men i slottsparken har jag klivit in i fröernas spännande värld.
Det är ju med ett frö som allt liv börjar. Ibland är fröerna så små att de försvinner i handen och att sedan följa dessa små till färdig planta är verkligen en fin känsla.
Den här boken bjuder också på en del annorlunda odlingsteknik, som när Ulla gör egna bonaiträd av våra inhemska träd.

Kapitlen i boken är:

Frön är mina lyckopiller

Metoder och sådd

Självsådd - guld i ostädad trädgård

Mina sommarblommor

Perenner för lång tid

Sköna gröna saker

Träd den enkla vägen

Fönsterträdgård med rumsväxter

Jord & prylar

Jag brukar sällan eller aldrig så perenner utan förökar dem i stället genom delning. För min egen del så har jag nog inte tålamod att så perenner men visst skulle det vara spännande att försöka och här får man veta hur man ska göra. Ulla Hasselmark som är både författare och fotograf har bra tankar om både trädgård och natur och den här boken kommer att ligga framme nu när det snart är dags att börja så.
Fröboken är en omarbetad och uppdaterad utgåva som gavs ut första gången 2000. Boken har också en egen blogg.

Kommentarer
Postat av: Kai

Tack för bok-tipset. Jag drar varje säsong upp några hundra perennplantor från frö och det brukar lyckas rätt bra. Vill man snabbt täcka stora planteringsytor på en låg budget är det en utmärkt metod!



Berättar mera på min hemsida.

2012-02-19 @ 13:18:49
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: Helen

Eftersom frösådd är en av mina stora intressen och prövar det mesta i fröväg köpte jag boken.

Alltid kul att läsa och se bilder på hur andra gör och Ulla har lyckats jättefint med att förmedla olika såsätt i sin bok.

Rekommenderar boken varmt!



Min blogg handlar enbart om frösådd och växter som fungerar fint i zon 5-6.



Önskar dig en härlig söndag!

2012-02-19 @ 13:32:42
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.com/
Postat av: Ulla Hasselmark

Nämen TACK! Här sitter jag, gamla människan, med rodnad på kinderna och suger i mig varenda bokstav som om det vore det mest delikata bakverk serverat i en utsökt blogg. Kan det bli bättre?

Med hopp om snar vår(och vårlök)

UllaH

2012-02-19 @ 15:21:01
URL: http://frobok.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kai: Ska kolla in din hemsida.



Helen: Då ska jag titta in på din blogg också!



Ulla Hasselmark: Din bok är verkligen både bra och vacker och så gillar jag ju det där obestrukna pappret också!

2012-02-19 @ 15:50:40
Postat av: Tor

Ska man så frö så här års behövs extraljus :) Välkommen att tävla om en odlingslampa på http://moliden12.blogspot.com

2012-02-19 @ 21:00:09
URL: http://moliden12.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0