Site Meter

Människor på Nordiska Trädgårdar

Hannu Sarenström och Allt om Trädgårds chefredaktör Viveka Ljungström trivdes på mässan!

Man ska gå på mässor, så är det bara! Nordiska trädgårdar är också starten på trädgårdssäsongen. Visst är det mycket folk, oerhört många intryck och man blir ganska fort yr i huvudet. Men det är roligt att träffa trädgårdskompisar från hela landet och visst hittar man alltid något nytt och intressant bland alla utställare.
Jag började med att diskutera guerilla gardening med eldsjälen bakom tillväxt.org och fortsatte till montern med köttätande växter och blev glad av de brutala blommorna som var en kontrast mot allt vackert och pråligt - lite blomster-rock´n roll liksom.

Jag hade tänkt köpa Victoria Skoglunds bok och ville först hälsa på henne, men TV4 direktsände just då från Zetas utställningsplats som var mässans i särklass snyggaste. Men efteråt köpte jag hennes mycket vackra bok En trädgårdsmästares väg och fick den signerad.

Jag träffade Allt om Trädgård-gänget men missade Annika Christensen igen...och fikade med journalisten Ellen Forsström och pratade en stund med Hannu. Det här mässbesöket handlade den här gången mest om att träffa människor och inte så mycket om att nosa på nya trädgårdstrender. Om jag skulle valt att besöka mässan på fredag så hade jag blivit bjuden på blogg-lunch och hamnat i en rad olika bloggträffar...vad synd att jag missade det...!

Victoria i direktsändning där man studerar den vackra Pinus ´Watereri´.

Boken signerad.

Viveka Ljungström och Ellen Forsström.

Jag träffade också Sveriges bästa trädgårdsboksförfattare Karin Berglund, det var fint!

Lars Ring och Jan Rundgren har just släppt boken Växtriket som handlar om deras kolonilott i Lill-Janskogen i Stockholm som jag hastigt besökte förra sommaren. Det får bli ett längre besök nästa gång.

Jag har i många år tänkt besöka Lövstabruk i Uppland men inte hunnit med. Nu träffade jag trädgårdsmästare Josephina Wesström Juhlin och vi bestämde att jag ska besöka parken i sommar.

En föreläsning lyssnade jag på och det var när Inger Palmstierna berättade om träd och buskar. Hon berättade också att det är mest kvinnor som intresserar sig för trädgård och att männen kör åkbara gräsklippare och ofta kör över de växter som kvinnorna planterat...!

På vägen ut beställde jag äntligen en prenumeration av den underbara tidsskriften Trädgårdsliv och fick en pratstund med chefredaktör Klas Kihlberg. Han tilldelades också Gröna pennpriset 2012 senare under dagen. Se Expressens Nina Bergströms blogg.
Motiveringe till priset:
”Klas Khilberg startade tidningen Trädgårdsliv för fem år sedan. Utan förlag, sponsorer eller någon annan bakom sig.
Nu är Klas inne på femte året och fortsätter att leverera Trädgårdsliv,  en vacker och lustfylld trädgårdstidning. Vi blev alla imponerade när han började ge ut tidningen utan ett förlag i ryggen, och att han fortfarande ger ut 4 nummer per år. En eldsjäl som gått sin egen väg.”


Kommentarer
Postat av: Helen

Mässor är ett jättetrevligt ställe att träffa trädgårdsfolk på och även få massor av inspiration.

Vad roligt att få se lite bilder därifrån :=)

Tack för att du delade med dig.



Ha fortsätt trevlig mässhelg!

2012-04-12 @ 19:17:14
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.se/
Postat av: Luna EK

Alert av dig att göra ett reportageinlägg nu, även för oss som ska dit och trängas i helgen och naturligtvis för dem som inte är där. Risken kan vara att man inte ser träden för skogen. Har aldrig varit där en lördag em förut.



Ha en bra helg/Luna

2012-04-13 @ 11:00:55
URL: http://lunasblogg.net
Postat av: Ramona K

Ja, som Luna Ek skriver är det lätt att inte se träden för skogen. Jag ångrade att jag inte hann kolla utställarna och upplägget i förväg. Men jag var ändå mycket nöjd med min dag där i torsdags. Jag kanske går mot strömmen men jag upplevde varken idéträdgårdarna eller balkongerna som särskilt inspirerande. Men förutsättningarna är inte de bästa där och det är bra att de finns som programinslag.

2012-04-13 @ 16:07:49
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Helen: Tack...ha en fin helg själv!



Luna EK: Lycka till i trängseln, jag tror att du får en fin tid på mässan.



Ramona K: Förr om åren så kom jag alltid hem från en trädgårdsmässa och var trött och less och bestämde att jag aldrig mer skulle besöka en trädgårdsmässa. Nu har jag bestämt att inte se en trädgårdsmässa som ett stilla trädgårdsbesök och leta efter något vackert. En mässa är en mässa. Rörigt och trångt och en massa möten. Jag gillar att vandra runt och se alla dessa trädgårdsnördar på en och samma plats. Ha en fin helg!

2012-04-13 @ 18:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0