Site Meter

Gardener´s world - trädgårds-TV när det är som bäst!

Gardener´s world eller Året i trädgården som TV-programmet heter här i Sverige måste vara det bästa trädgårdsprogram som någonsin gjorts och Monty Don är ju som helt perfekt som programledare. Jag måste erkänna att jag först nu upptäckt den här serien nu när SVT visar 23 avsnitt, men jag kommer nu att sitta klistrad framför TV:n varje gång ett nytt avsnitt lagts ut på SVT-Play.
I programmen får man följa Monty och de andra medverkande som både utför trädgårdsarbeten och besöker olika engelska trädgårdar. Det här är både vackert och lärorikt...och ett helt ljuvligt program helt enkelt. Tack SVT!
Se serien här på SVT-Play.


Kommentarer
Postat av: Kai

Håller med - mycket trevligt program.

Och ännu mer gillar jag serien när Monty Don far jorden runt och tittar på trädgårdar. Den har gått i repris nyligen och kunnat ses på SvtPlay.

Dessa program har det gemensamt att man vågar ta seriöst på trädgårdsintresset. I svensk TV verkar det ofta som om man måste flamsa till och göra lekstuga av det, ungefär som om man inte tog sig själv och ämnet på allvar.

2012-04-09 @ 19:20:40
URL: http://odlanu.blogg.se/
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Just så Kai och jag tyckte mycket om Världens trädgårdar.

2012-04-09 @ 19:22:39
Postat av: Kristina Bonander

Visst kan det vara trevligt med lite avslappat nojs i bland. Tycker nog att det är lite mysigt, men seriositet och kunskap smäller högre. Har en bok av Monty Don om just Gardeners´World där jag kan läsa att serien hållit på sen sena 1960-talet! BBC vågar köra på år ut och år in. Man kan ju fundera lite på varför det inte är så hos oss? Är ständig förnyelse den enda vägen? Men SVT Play är ju en välsignelse om man vill se lite engelsk högoktanig trädgårdsunderhållning.



Kristina

2012-04-09 @ 20:59:27
URL: http://www.kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Lena

Tusen tack för tipset! Ett program med precis den rätta tonen! Hade ingen aning om att det sänds nu, men det är ju inte så konstigt med de udda tiderna - vardagseftermiddagar och tidiga söndagmornar - men play finns ju som sagt.

Försöker ta till mig Trädgårdsonsdag, men tyvärr.. däremot gillar jag Trädgårdstoppen på TV8!

2012-04-09 @ 22:55:51
Postat av: Ramona K

Hur har jag kunnat missa detta?? Tack för tipset!. Det var ett bra tag sedan jag tittade på ett trädgårdsprogram på svensk TV. Det är för mycket trams. Om jag fattar rätt körs Trädgårdstoppen nu bara med en programledare vilket kan bara bli en förbättring. Jag kanske blandar ihop programmen. Längtar efter något att bita i som Världens trädgårdar. SVT-play here I come...

2012-04-10 @ 08:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0