Site Meter

En fanfar för september


Änglatrumpeternas fanfarer på terrassen.

Nu går vi mot hösten och som vanligt så har sommaren gått alldeles för fort. Men september är en bra övergång från sommar till höst, som en sluss. Jag tycker om september. September finns på min topp-tre lista över årets månader.

Att mörkret, kylan och vintern närmar sig - ignorerar jag helt nu.
September är nog årets lugnaste månad, kanske därför att kontrasten är så stor om man jämför med juni, juli och augusti, då allt ska hända. Nu är det inte längre så många måsten och trots att jag älskar stora konserter av fågelsång under våren och försommaren så njuter jag av tystnaden i september.
En tidig septembermorgon i Engsholms slottspark, då vattnet ligger stilla på fjärden då solen går upp, är som meditation. Att jag alltid tar en vecka semester i september hjälper väl också till att jag njuter av den här månaden. Nu vilar jag en vecka från allt vad arbete heter.

Jag önskar alla en riktigt skön helg. Gå i skogar, vandra längs stränder eller passa på att äta eller fika utomhus. Men lova att inte besöka stormarknader, IKEA eller andra platser som drar ur all energi ur oss.

De här nya fåtöljerna blev genast gästerna favoritplats på terrassen.

I torsdags morse var morgonsolen som en fanfar bakom vårt grannslott Hörningsholm.


Kommentarer
Postat av: Carina

Underbara september....ja, i helgen bär det till skogs....älskar också den månaden.



Den vackra Änglatrumpeten skulle passa på min blivande uteplats ;-)



Förstår att gästerna gillar dom fåtöljerna.



Önskar dig en härlig och avkopplande semester.



2011-09-02 @ 19:00:05
Postat av: Blomkärringen

Vilken vacker änglatrumpet! och doftar kalasgott också kan jag tro! förstår att gästerna gillar fåtöljerna, ser både vackra och bekväma ut. Ja, september är fint något lugnare tills jag inser att alla växter i plantkön måste ner och lökarna som kom med posten.. (:D Men kul är det! Ha en härlig semester!

Postat av: Monzan

Ja, det var verkligen inga dåliga trumpeter.

2011-09-02 @ 19:57:49
URL: http://monzan.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Lovar! Det blir ingen shopping i helgen!

2011-09-02 @ 20:36:42
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Kristina

Vilken vacker bild över Hörningsholm!

Ha en trevlig helg. Håller med om att September är en fin månad.

Hälsningar

Kristina

2011-09-02 @ 21:04:33
URL: http://kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Karen Olesen

En dansk sang begynder:

"Septembers himmel er så blå

dens skyer lyser hvide......"



Og det er jo ganske rigtigt. September er ganske rigtigt en dejlig måned.



Og lover dig Hasse - ingen større indkøb på IKEA eller lignende.

Har brugt for mange penge allerede i Nordjylland under ferien.

Bliver hjemme i skoven.

Hav nu en skøn semester den næste uge.

Mange hilsner

Karen O.

2011-09-02 @ 22:09:07
Postat av: billan

Älskade trumpeter!

Jag ska göra precis som du säger.....Ut i skogen inga stormarknader! Jag ska sova minst till kl 8, sedan lång torparfrukost. Därefter packar vi matsäck och går på fisketur, 5 vuxna och två barn:)

Jag stämmer in i din fanfar för september..en fin tid utan krav.

Önskar dig en skön ledighet!

2011-09-02 @ 23:47:54
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Anita

Det är något speciellt över september. Och din beskrivning att den är som en sluss mellan sommar och höst är väldigt bra. Vilken otroligt vacker bild över Hörningsholms slott. Den blev jag helt betagen av. Som en underbar målning från förraförra seklet.



Ha nu en riktigt skön ledighet och njut riktigt mycket av september.

2011-09-03 @ 19:12:15
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Åsa!

September är... bäst, eller iallafall nästan bäst! Tyst och lugn.

Bönderna brukar ju tala om "ansn" (en andra) skörd av hö. I år kan vi tala om "ansn" blomning av försommarens blommor och det är så vackert!

Önskar dig en fin semester!

2011-09-03 @ 20:04:31
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Malin

Skogen har det blivit idag! Härligt

2011-09-03 @ 22:19:39
Postat av: Halvdansken

Jo, IKEA!! Vi har äntligen fått ordning på vårt nya garage där jag har fått en avdelning till alla trädgårdsprylar som stått hopträngt i en hörna. Så nu ska det inhandlas hyllor och lådor och organiseras o fixas så att allt får en egen plats. Ska bli riktigt skönt.

2011-09-04 @ 17:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0