Site Meter

Följ ditt hjärta...Tiden är inne



En dag som började med strålande sol och fortsatte med regn som övergick i snöblask. Men nog om väder.
Rum & Trädgård i Kista startade idag och det har blivit tradition att min goda vän Åsa och jag besöker mässan som på något sätt är startskottet för våren här i Stockholm. Nu kör vi, liksom!

Vi är väl två ganska kritiska personer, men vi bestämde oss för att inte ha förutfattade meningar om den här trädgårdsprylmässan.
Det var inte alls så trångt i mässhallen och vi kunde sakta vandra runt på upptäcktsfärd bland alla utställare.
Bloggaren ´´Tankar från Trädgårdsmästaren´´  hade kläckt idén med ett bloggcafé inne i mässhallen, där trädgårdsbloggare kan träffas och även kanske blogga direkt från mässan. Kul initiativ! Jag träffade Hillevi innan Hannus ´´föreställning´´ och sa att vi skulle besöka bloggcaféet efteråt. Nu blev det inte så eftersom vi hamnade bland böcker mm. och tiden räckte inte riktigt till.

Årets mässa var väl ungefär som vanligt. Kitsch och åter kitsch. Men det är ändå kul att titta runt lite, dricka kaffe, träffa lite folk och lukta på en och annan blomma.
Höjdpunkten blev Hannu Sarenströms ´´uppträdande´´ på seminariescenen där han berättade om hur han såg på trädgårdar. Det var skitbra helt enkelt! Att lyssna på Hannu är en upplevelse utöver det vanliga. Här nickar man inte till eller sitter och tänker på annat direkt. Han pratar fort med inlevelse och humor, och hans åsikter är nästan på pricken så som jag ser på trädgårdar. Just det där att snegla på naturen när man anlägger en trädgård och jag måste bara skaffa skogsaster till slottsparken. Har tänkt på det länge men efter att ha sett Hannus bilder så måste det bli av nu i år.
Vi pratade en stund med honom efteråt innan han återgick till att laga mat med kocken Rune Kalf-Hansen.

Innan vi lämnade hallen såg vi några långa bord som var dukade på ett mycket vackert sätt. Tänk att jag på en trädgårdsmässa recenserar dukning...!?
Ett gäng snöklockor mot ett sprucket fönster gjorde oss lyckliga också!
Jo just det...rubriken hämtade jag från Steninges monter. Och tack... en annan Åsa, från Gotland för biljetten!

På några platser kunde man få hjälp med trädgårdsdesign

Hannu visar bilder från bl.a. sin oerhört vackra trädgård på Kinnekulle

Garden Girl Åsa

Glada pelargonförsäljare...som undrade om jag var från TT

Anette Sievers från Hus & Hem Trädgård visar nya tidningen...

Tro det eller ej...men holländarna var på plats!

Snöklockor som höjde mässbetyget!


Steninge slott....ställde ut!

Kommentarer
Postat av: Hillevi Liljestrom

Bra sammanfattning Hasse.

Jag handlade några slitna gamla trädgårdsstolar i montern på första bilden, fnissade åt Hannu, dreglade över samma snöklockor, gillade dukningen och tyckte det var roligt att hälsa på dig:-)

Vi ses väl på lördag igen!

Jag lånar en bild av dig och länkar!

2011-03-10 @ 19:29:14
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Visst Hillevi...vi ses på lördag.

2011-03-10 @ 19:48:44
Postat av: Per

Snyggt "reportage", härliga bilder!

2011-03-10 @ 20:14:51
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: Boije

Mmmm.. känns som om själva ordet "trädgård" har blivit smått hysteriskt den senaste tiden. Och jag som är ganska så "ny" med det här med "trädgård" känner att jag blir liksom anfådd och längtar till...tja vad då, jo trädgårdar som inte är modernt penningochmoderiktiga flashiga och klämkäcka. Tillbaka till skogen igen, kan jag känna...och en stormhatt mot en fäbodvallsvägg..

Prylar prylar och alla duktiga människor som plötslig ploppar upp överallt...och vem är 'jag' i allt detta. Det är ofta jag drar åt bromsen och liksom drar mig tillbaka.

2011-03-10 @ 20:16:49
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Per: Kul att du gillade! Ses i morgon!



Boije: Jag kan känna som du också. Jag har beskrivit min känsla för naturen så många gånger på bloggen, men det hindar inte att jag kan tycka att det är lite kul med mässor också. Man behöver inte ta det så allvarligt. Man tar åt sig det man tycker om...det andra kan man skämta bort eller rycka på axlarna åt. Tycker jag!

2011-03-10 @ 20:44:56
Postat av: Kristina Bonander

Naturen ja! Det tycks ju inte finnas plats för det på en sån här mässa. Utbudet styrs ju i mångt och mycket av vad som är gångbart kommersiellt, vilket i sig inte är konstigt. Alla utställare är ju troligen där för att visa upp sig och få fler att köpa deras produkter. Och så länge inte folk i allmänhet efterfrågar natur så blir det kanske inget mässan heller. Däremot är det väl mer "ätbart" tillsammans med "njutbart"? Och det är ju en förändring, om man ser tillbaka flera år.

Så förändringens vindar kanske blåser mot natur också vad det lider? Jag menar, förändringar äger ju faktiskt rum (men trögt).

Trevligt var det att strosa runt där i alla fall! Och jag håller med. Man får ta det för vad det är. Man tycker ju om det trots allt.

Hälsningar

Kristina

2011-03-10 @ 21:07:21
URL: http://[email protected]
Postat av: Sophia Callmer

Ser ut som om det var rätt kul att strosa runt bland folk och prylar. Var på mässan i Malmö förra helgen, hittade faktiskt Pratensis och köpte en påse ängsblommor som just passar till min torra kalkfattiga jord, det är ju rätt naturlikt. Men det var inte där folk trängdes direkt..ha det fint/sophia

2011-03-10 @ 21:23:26
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: billan

Av de du visar fastnar jag mest för det gröna dvs salladen och dukningen och givetvis de underbara snöklockorna!

Hannu har jag lyssnat på för ett par år sedan och jag kan förstå hur fantastiskt det var....och bilderna på hans fantastiska trädgård! Snacka om att man får inspiration....



Tack för rundvandringen.....den fick mig för en stund att glömma bort snöfallet utanför fönstret:(

2011-03-10 @ 22:04:15
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Skaffaren

Första bilden skulle nästan kunna vara från en kuriosamässa. Snygg kruka på piedestalen!

Det var den grönaste dukning jag sett.

Hannus hus känner jag igen men trädgården verkar vara i ständig förändring.

2011-03-10 @ 22:28:10
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Kristina Bonander: Jo det är väl så att hela tanken med mässor är att sälja något och det måste man förstå.



Sophia Callmer: Tittade också på de där ängsblommorna. Bra idé.



billan: Ja men då vet du är det är att lyssna på Hannu.



Skaffaren: En trädgård ska ständigt förändras och har man sin egen trädgård så kan man ju förändra hur mycket man vill. Är man anställd i en slottspark så får det bli små steg i taget.

2011-03-11 @ 07:04:37
Postat av: Rosita

Åh så lycklig jag blir över de vårliga bilderna,det finns hopp!

2011-03-11 @ 07:14:35
Postat av: Lena Elisabet

haha - när jag såg första bilden undrade jag om varit på loppis!!



Pallkragarna var jättefina. Och Hannu hade man ju gärna velat höra.



Får nog ta o kolla nån billig flygbiljett till Nordiska Trädgårdar för jag vill också "vara med".

2011-03-11 @ 10:02:33
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Rosita: Lyckliga människor tycker jag om!



Lena Elisabet: Klart att du ska se Nordiska Trädgårdar!

2011-03-11 @ 17:20:30
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Kul att se dina fina bilder. I morgon får jag se det live.. :)

Ha en fin kväll!

2011-03-11 @ 21:08:59
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: Nordlycka

Kul att se dina fina bilder från Kistamässan!! :)

Jag hade ingen möjlighet att åka upp till sthlm o kolla in den för egen del...

Men nästa vecka blir det en tripp upp till storstan för att kolla på Nordiska Trädgårdar, ska bli kul!! :)

2011-03-20 @ 00:31:01
URL: http://nordlycka.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna-Karin: Hoppas att du hade en bra stund på mässan!



Nordlycka: Då kanske vi ses där!

2011-03-20 @ 08:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0