Site Meter

Trädgårdstankar på Odla.nu

Katarina Kihlberg ställde några frågor till mig på Odla.nu


2011-03-14

Hasse Wester är trädgårdsmästare vid Engsholms slott i Sörmland, flitig och uppskattad trädgårdsbloggare och verkar tryggt och behagligt kunnig om det mesta som kommer upp ur jorden. Nu delar han med sig lite trädgårdstankar på Odla.nu!

Av Katarina Kihlberg

Att kunna titulera sig slottsträdgårds- mästare är inte fy skam. Jag ser framför mig dagar fyllda av spännande projekt i hänförande vacker miljö under en evigt skinande sol. Tills jag sansar mig och låter trädgårdsmästare Hasse Wester berätta att i slottsträdgården gör han kontinuerligt allt det vanliga trädgårds- arbetet som att rensa ogräs, klippa gräs, gödsla, kratta, så grönsaker och sommarblommor, oberoende av väder.

− Men mitt jobb handlar även om att planera och dokumentera. Jag försöker att förändra något i slottsparken varje år, till exempel skapa en ny rabatt eller plantera ett nytt träd. Det bästa med mitt jobb är alltså att jag gör nästan allt som har med trädgård att göra och jag har även friheten att planera mina dagar, berättar Hasse.

Engsholms slottspark är en vacker, lugn och harmonisk plats. Hasse Wester bor i Stockholm och trivs med kontrasten att bo i stan och att jobba med naturen omkring sig.

Jorden är grunden

I Slottsträdgården finns ett frodigt och inbjudande grönsaksland vars grödor skiftar år från år. Ett krav för Hasse är att det ska finnas vackra blommor bland grönsakerna. Jag undrar om vi kan få ta del av receptet på en lyckad odling och skörd:

− Den goda jorden är grunden till att lyckas med såväl grönsaker som prydnadsväxter. I trädgårdslandet tillför jag väl brunnen kogödsel varje höst, men även kompostjord. På våren får jorden även hönsgödsel i pelletsform en tid innan sådden. På senare år har jag börjat med täckodling och lägger färskt gräsklipp bland grönsakerna. Det har visat sig mycket effektivt då jorden hålls fuktig, man slipper rensa så mycket ogräs och så tillför man ju näring till jorden. Jag kommer att använda gräsklipp även i mina perennplanteringar framöver.

Vilka är dina favoritväxter och varför?

− Det finns mängder av perenner som jag tycker om men nävor av olika slag har blivit favoriter genom åren. Kanske inte som många tror endast på grund av blommorna i alla rosa, blå och lila nyanser utan även därför att släktet är friskt och det finns arter som är utmärkta marktäckare. Vad gäller buskar så tycker jag att pärlbusken,Exochorda racemosa ´The Bride, är galet vacker som blommar som ett smycke med rent vita blommor i min stora perennplantering i början av juni. Vanliga bondsyrener är oemotståndliga när de blommar och en utmärkt växt att ha på många olika platser. Trädgårdens tak, träden är nödvändiga i en trädgård och vackra träd är näsduksträd, snödroppsträd, manchuriskt valnöt, bergskörsbär och epåletträd. Vanlig hägg och skogslönn skulle jag inte klara mig utan! filosoferar Hasse.

Se till naturen!

Jag vill jag veta om Hasse Wester har något trädgårdsmotto, som driver honom i arbetet:

− Att hela tiden tänka på hur växterna lever sitt liv i naturen. Rena arter av trädgårdsväxter finns vildväxande någonstans i världen och det är mycket viktigt att ta reda på vilka förhållanden växterna har på sin hemmaplan och sedan bör man göra vad man kan för att efterlikna dessa förhållanden i sin trädgård. Att efterlikna naturen helt enkelt!

Och det viktigaste av allt:

− Att njuta och ha kul i sin trädgård!, uppmanar jag alla! avslutar Hasse.

Läs Hasse Westers blogg: Slottsträdgårdsmästaren

 


Kommentarer
Postat av: Nordlycka

Bra intervju!!

Lite gratisreklam är aldrig fel! ;)

2011-03-20 @ 00:14:16
URL: http://nordlycka.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Gratis är aldrig fel Nordlycka!

2011-03-20 @ 08:33:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0