Site Meter

Släpp J loss...det är semester!

Nu har han släppts fri och lämnat slottsparken. Mannen som lagar allt som är trasigt. Han som alla ropar på när något inte fungerar. Han som fixar i stort sett alla tekniska problem. Fastighetsansvarig och tillika vaktmästare J.
Nu kommer han i stället att vistas på torpet, i båten eller längs vägarna med husvagnen. Ha en skön semester kompis så ses vi i mitten av augusti!

Själv ska jag jobba i fyra veckor till innan jag får känna på lite frihet. Det tänkta besöket på Skagen har bytts ut mot några dagar på Bornholm och jag ser fram mot lugna cykelfärder på ön där jag aldrig varit.
Slottsparken blommar vackert och Drömhörnan fortsätter att överraska positivt. Nu väver perennerna samman som det var tänkt och trots att jag helt klippt ner nepetan och vissa nävor så fyller växterna ut bra.
I borggårdens planteringar har i år de röda pelargonerna fått sällskap av vita lejongap och det börjar se riktigt fint ut. Foton kommer under nästa vecka.

Solen bränner och jag måste vattna med jämna mellanrum i trädgårdslandet där sallaten har växt till sig fint.
Jag hörde att rådjurens antal minskat kraftigt på ön efter de två tuffa vintrarna och det märks på rosorna som inte betas lika vilt som vanligt.
Vår elbil som inte fungerat på många år har fått nytt liv och jag använder den nu till att frakta verktyg och mig själv i slottsparken. Jag kommer att spara många steg nu och det enda som oroar är att jag kanske går upp i vikt.

Nu firar jag helg och latar mig med fikaträff och vila vid vattnet någonstans. På söndag blir det förmodligen ett besök hos en man som verkligen vet hur man odlar. Väntar bara på att han ska svara på mitt mail. Måste försöka förstå att inte alla kollar mailen var tionde minut...
Ha en skön helg ni som fortfarande orkar klicka in här på bloggen nu när sommaren lockar till att vistas utomhus dygnet runt.

Drömhörnan

Astrantia major ´Ruby Cloud´

De sista pionerna som blommar i parken

En favorit, Geranium ´Sweet Heidy´



Kommentarer
Postat av: LillaB

Så fin den har blivit, Drömhörnan! Trevlig helg önskas från Bergslagen

2011-07-08 @ 18:15:18
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

LillaB: Trevlig helg där i Bergslagen...i närheten av Gonäs!

2011-07-08 @ 19:07:59
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Ha en trevlig helg

2011-07-08 @ 20:02:56
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: LillaB

:)

2011-07-08 @ 20:13:45
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Leif

Vi ska nog cykla på Bornholm i augusti,,,himla fin ö

2011-07-08 @ 21:02:25
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Ulrika - Timjan och pioner

Vilken härlig blogg du har med fantastiskt fina bilder. Jag är glad att jag hittade hit! :-)

2011-07-08 @ 22:20:30
URL: http://www.timjanochpioner.se/
Postat av: Karen Olesen

Hasse - fint at du byttede Skagen med Bornholm.

Skagen skal opleves HELT uden for sæsonen, idet der er alt for mange "jet-set-folk" i sommermånederne - du ved "De unge, de rige og de smukke"!! Svært at finde ro og fred i sæsonen.

Men engang når du på et senere tidspunkt står på Grenen, kan du jo tænke på, at jeres svenske komponist Hugo Alfvén også engang har stået på stedet. Han som blev gift med den danske Skagen-maler - P.S. Krøyers hustru - Marie.

Ingen blev dog lykkeligere af det!!!!!

God weekend

2011-07-08 @ 22:50:31
Postat av: billan

Tog lite tid...men nu har jag vilat ut i "bodegan" och fått kraft att klicka in här hos dig:)

Och här var det vara såååå vackert......Ha det gott!

2011-07-08 @ 23:36:53
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Katarina/Kollitott

Cykla på Bornholm finns på min önskelista. Det ska bli kul att se bilder därifrån!

2011-07-09 @ 00:03:45
URL: http://kollitott.se
Postat av: Ramona K

Fina, fina bilder - och precis de färgkombinationer jag gillar bäst.

Vi är alltid hemma under sommaren då man får belöning för nedlagt trädgårdsarbete. Som pensionärspar kan vi välja att resa bort när turistströmmarna har minskat. Ser fram emot Borgholmsbilderna.

Trevlig helg!

2011-07-09 @ 08:48:35
Postat av: Janicke

På Bornholm var jag en gång för hur länge sen som helst - 40-45 år sedan. Har alltid velat tillbaka, suveränt att du och din kamera ska dit!

2011-07-09 @ 10:56:20
Postat av: Kersti

Drömhörnan ser fantastiskt fin ut. Jag njuter av lång ledighet. Just nu på torpet där timmerhuset håller på att få tak, mannen arbetar och jag övervakar från solstolen :). Lite arbete i form av bärplockning blir det. Körsbär, blåbär och smultron. Man kan inte ha det bättre. Trevlig helg.

2011-07-09 @ 16:18:16
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Tack det samma!



Leif: Då håller jag ögonen öppna och kollar om jag ser dig.



Ulrika - Timjan och pioner: Tack och välkommen hit!



Karen Olesen: Du har nog rätt. I september kanske det är lugnare vid Skagen. Ha det gott!



billan: Låter skönt att vila i en bodega...



Katarina/Kollitott: Jag har länge velat se Bornholm och nu blir det äntligen av.



Ramona K: Det har sina fördelar att vara pensionär ja...och slippa turisttiderna.



Janicke: När du var bebis då?



Kersti: Låter underbart! Njut vidare!

2011-07-10 @ 09:04:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Oj så det har växt ihop fint i drömhörnan, syns att de trivs. ´Sweet Heidy´ försökte jag få tag på men den var slut, ser verkligt fin ut.



Vad är det för campanula ihop med stjärnflockan? Mjölkklocka?



Vilket underbart grönsaksland, ja, det blev inte i år heller, bara några smålådor men snart är det semester och en vecka i höst också ska jag nog ha snickrat ihop lite lådor till nästa år... hoppas jag. Fina bilder.

2011-07-10 @ 14:57:51
URL: http://blomkarringen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Blomkärringen: Det är riktigt att det är mjölkklocka men just den bilden är inte tagen från Drömhörnan. Jag kommer att göra en inlägg om Drömhörnan lite senare där jag ska berätta vad alla växter heter. Ha det gott! Ha en fin vecka!

2011-07-10 @ 15:14:51
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Ok, fint med mjölkklocka till!

Detsamma! (:D

2011-07-10 @ 17:00:10
URL: http://blomkarringen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0