Site Meter

Sår ny sallat och tänker på Gonäs

Nävan Brookside och stenkyndeln Blue Cloude.

Glansmalva.

  • Vaknar pigg och utvilad i en solig slottspark. 15 grader varmt när klockan är sex.
  • Äter frukost vid bänken med utsikten.
  • Ser en havsörn som med lugna vingslag flyger över fjärden.
  • Det blir den gula planteringsspaden idag också.
  • Vattnar växter.
  • Klipper ner mjölkklockor.
  • Klipper ner nävor.
  • Klipper kranssalvia.
  • Klipper lejongap.
  • Klipper bort vissna rosor.
  • Klipper bort blomställningarna på akleja.
  • Vattnar mer.
  • Plockar i pelargoner.
  • Funderar fortfarande över de röda pelargonerna och de vita lejongapen på borggården. Det är inte bra...
  • Äter kyckling.
  • Sår ny sallat.
  • Tar bort blad från tomatplantorna.
  • Väntar på att den grå frossörtens knoppar ska slå ut.
  • Tänker på Bornholm.
  • Fotograferar i trädgårdslandet.
  • Binder upp Clematis ´Summer Snow´
  • Tittar på Drömhörnan.
  • Tänker på fotboll.
  • Gillar Uffes nya look.
  • Tycker att parken är fin nu.
  • Dricker kaffe och äter chokladmuffins på bryggan, men det blir inget bad.
  • Skriver skyltar till köksträdgården.
  • Tänker på Gonäs.
  • Packar ihop och åker hem.
  • Köper rågsiktskaka på Citygross...
  • Nu får det dröja ett tag innan det kommer bilder från parken...väldigt mycket upprepningar nu!
  • God kväll kära läsare!
Clematis ´Södertälje´

Clematis ´Blekitny Aniol´ och lavendel ´Hidcote blue´

Rosenmalva, kungsmynta och isop.

Solbrudar och vidjehortensia.

Troligen blir det helt nya växter här nästa år...och det finns mycket att säga om Drömhörnan som inte kom fram på filmen. Den är alltså inte i sin bästa blomning nu - väntar in den fantastiska grå frossörtens blå blommning och att rosen Ritausma ska remontera. Nepetan kommer snart att bli stor och blomma fint igen och den spanska nävan har jag klippt ner på vissa ställen.
Alla bara ytor i trädgårdslandet är nysådda med sallat och jag hoppas att under nästa vecka få se att de grott.
Och jag ska nog ha ett manus nästa gång....



Kommentarer
Postat av: Mariana

En sån där upprepning får man inte nog utav,så fint!!!/Mariana

2011-07-19 @ 20:53:26
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Blomkärringen

Vilken köksträdgård, så vackert! Finns mycket fint att titta på i slottsparken. Oregano 'Compactum' blev det ett gäng som kantväxt till blivande ört och bär trädgården. Definitivt inspirerad av alla bilder härifrån. Fjärilarna hälsar och tackar (:D

Här kommer ett arbetsförslag till röda pelargoner (:D Kunde inte få det ur huvudet sedan det gamla inlägget. Så har du tid, gå in på min blogg så får du ett förslag på arbetskopia (:D



Ha det gott!

Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Kul att du tycker så! Ses på torsdag då?



Blomkärringen: Har skrivit på din blogg. Tack för att du intresserar dig för det här...

2011-07-19 @ 21:44:45
Postat av: Blomkärringen

Varsågod, blir spännande att se vad som ersätter pelargonerna, blir säkert kanon bra! (:D

Postat av: billan

Tack för att du tog mig med på en fin kvällsvandring...jag stannar gärna kvar i köksträdgården:)

Jag kan förstå att du grubblar över borggården....röda pellisar är så tacksamma och vackra och passar så bra där. Blommar hela säsongen...men jag tror inte dom trivs riktigt bra med sitt sällskap.

Dina fina röda pelargoner med nya blå kompisar det kommer att bli superfint, om du frågar mig vill säga:)

Jag hoppas nästa rundvandring går genom slottsköket...skulle vara kul att se arbetet bakom dina matlådor:)

Ha det gott!

2011-07-19 @ 23:12:20
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Mycket trevligt med en "live guidning" runt dina planteringar. Inspirerande som vanligt.

Tillsammans med dina röda pellisar tänkar jag på en växt som har upprättstånd ljusgråa flikiga blad som håller sig länge. Tyvärr kommer jag inte på namnet. Något grått skulle harmonisera även med gruset.

Hälsningar från Vänge

2011-07-20 @ 09:27:09
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

billan: Jag ska höra med kockarna! Ha det gott du också och hoppas att det slutat regna hos dig.



Ramona K: Grått har jag funderat på också och har planterat några helichrysum vid gavlarna vid trappan. Vi får se hur det blir nästa år. Hälsa Vänge!

2011-07-20 @ 10:19:39
Postat av: Karen Olesen

Tak for en dejlig og behagelig aftenvandring i parken.

Tænkte bagefter igen på dit "problem" med de røde pelargonier.

Hvis den røde farve var lidt mere blålig, ville det måske være lettere at kombinere med andre farver, og det ville også passe bedre til murstenenes nuance af rødt.



En idé kunne være, at du på computeren "legede" med dine fotos af borggården.

Der må findes et fotoprogram, hvor du kan lægge forskellige farver på planterne og derved få frem forskellige harmoniske farvekombinationer.

Hav en dejlig dag.

Mange hilsner

2011-07-20 @ 10:28:34
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Karen Olesen: Vi får se hur planteringen kommer att se ut nästa år. Jag har provat med olika färger i ett bildprogram. Problemet är att hitta växter som blommar konstant hela sommaren...som pelargoner gör. Hälsningar från en regnig slottspark.

2011-07-21 @ 07:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0