Site Meter

Vårkänning på Djurgården

 
 
9 januari 2011
 

Jag vet att det är en helvetes massa dagar kvar av den här vintern, men idag fick jag en liten föraning om hur det känns när allt detta vita börjar smälta och det droppar från taken. Det blev läge att snöra på sig vandrarkängorna igen och min vandring på Djurgården idag gick genom underbar slask och sörja och jag kvittrade i takt med fåglarna. Solen värmde väl inte direkt men det kom ljus från den och det var några plusgrader i skuggan. För en gång skull så frös jag inte denna vinter.

På Rosendal såg det ut som om vintern kom väldigt överraskande och man undrar om det blev avdukat på borden?
Rosendal öppnar först den 15 februari så man får vänta med att fika här tills dess. Och hur är det nu med Rosendal? Jag har några vänner som säger att det förfaller. Caféet är sämre än tidigare mm. Jag är nog inte lika kritisk. Den upphöjda örtagården med den blåmålade betongmuren är ett misstag men annars så tycker jag så mycket om den här platsen. Morotskakan är god också...

Vid Waldemarsudde, eller Wudden som trädgårdsmästare Marina säger, hittade jag såklart ingen snödroppe vid husväggen...vad trodde jag egentligen?
Men vid Wudden är det alltid vackert och jag håller fast vid att det är en av Stockholms vackraste platser. Snön ligger såklart djup och tung nu och det är många månader kvar innan det börjar hända något i den vackra trädgården.
Men någon Marina träffade jag inte på som vanligt och jag börjar undra om hon verkligen jobbar här?
På Facebook och i P4 Radio Stockholm, där hon är trädgårdsexperrt, har hon berättat att hon jobbar här och jag får väl tro på hennes ord...

 
 
Vad funderar Auguste Rodins ´´Tänkaren´´ på en sådan här dag tro? Det finns ett foto där jag sitter bredvid honom med samma pose och försöker tänka även jag.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag passar på att säga hej när jag ändå är här och vill samtidigt tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se.

Där kan du se mina tavlor, foton, modekollage m.m. Dessutom kan du just nu delta i min senaste tävling.

Lycka till och ha en trevlig dag!

2011-01-09 @ 15:56:28
URL: http://wordsbyme.se
Postat av: Annelie

Oj Oj Oj vad jag längtar upp.

Hade ett jättebra lgh. byte på gång som gick om intet (igen) häromdagen så tyvärr dröjer det ett tag till innan jag tar mina rundor på mitt älskade Djurgården.

Så bra att Du tar Dina promenader så jag får "vara där" lite grand ändå.

Hittade förresten Dig när jag Googlade på Djurgårdsslätten som var min första "egna" adress när jag flyttade hemifrån i mitten på 60-talet.

Ha en fin kväll.

2011-01-09 @ 17:08:57
Postat av: Marina Rydberg

Jag blir så glad när du skriver att Wudden (uttalas "Weudden", prinsens egen benämning) är en av de vackraste platserna!! Vi jobbar hårt påatt den ska få fortsätta vara det- men vår ekonomi är skakig- Styrelsen ifrågasätter nu verksamheten, rimligt givetvis- finns det inga pengar så finns det inga!, så det pågår en utredning ang. detta. Jag ingår i arbetsgruppen. Kom att tänka på allt du skrivit om oss; kanske vore det nåt att sammanställa som en bilaga till utredningen? Kan jag få tag på allt här på bloggen? hur många läser den? etc etc Funderar på att kopiera utdrag- är det ok för dej isåfall? Du kan väl ringa 0709754702 när du tänker dej utåt- så ska du få se Den Osynliga bli synlig!! Hahaha

2011-01-09 @ 17:57:23
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hanna: Hej!



Annelie: Ska du flytta hit? Ha en fin kväll du också.



Marina: Nu har jag ändrat till Wudden. Tråkigt att ekonomin kärvar hos er. Du kan ju söka i bloggen på Waldemarsudde och även i den andra bloggen Trädgårdsspanaren. Nu är det lågsäsong på bloggen men på sommaren så är det ungefär 1500 läsare. Du får gärna använda materialet från bloggen...även om det säkert är mer eller mindre uselt skrivet ibland. Jag lägger ditt nummer i mobilen.

2011-01-09 @ 18:13:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marina: 1500 om dagen skulle det vara. Här är spaningen från andra bloggen. Den är från 2006. Annars kan du som sagt använda rutan ´´sök i bloggen´´ i menyn.

http://gardener.blogg.se/spaning/2006/july/waldemarsudde.html

2011-01-09 @ 19:30:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Det är en härlig vårkänsla i dina bilder!

Vi utnyttjade plusgraderna till att hugga bort isen i vinterträdgårdens hängrännor.

Vore tråkigt om dom drar ner på Wudden det är en riktig pärla.

Ha de gott

Mariana

2011-01-09 @ 23:23:23
Postat av: Katarina/Kollitott

Å, vad jag längtar ut till Rosendal när jag ser bilderna. Hur många dagar är det kvar? Du brukar ju köra lite nedräkning. Dagar tills man kan sitta där ute och fika med morotskaka (den är jättegod!)och vända näsan mot solen alltså.

2011-01-10 @ 17:50:10
URL: http://kollitott.se
Postat av: agneta

Härliga bilder. Länge sen jag var där men nu väcktes en längtan. Waldemars udde har jag alltid älskat, en plats man mår bra av att komma till. Likaså Rosendal, självklart.

Tack för alla fina bilder som ger så mycket.

2012-03-29 @ 20:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0