Site Meter

Lale Devri i Tulpanens hus

Roulette

Upstar

Äntligen fick jag vandra bland tulpaner igen. Solen sken genom växthusens fönster och i år slapp jag hissmusiken, fågelkvittret och absolute panflöjt 27. Visst finns här några installationer som inte är så kul och visst fanns här färger på tulpaner som jag nästan mådde illa av, men jag blir så glad åt Tulpanens hus och deras årliga utställningar med tulpaner, orkidéer och pelargoner. Nu är det alltså tulpaner som gäller här fram till den 6 april och jag hittade några favoriter som Roulette, Bel Song och några till. Om jag fick bestämma så skulle det vara mer av de vackra liljetulpanerna och även några fler franstulpaner...men jag är nöjd med min fejkade vårvandring här. Idag fick vi ju tillbaka minusgraderna igen och ordningen är återställd. Vintern fortsätter.

Innan jag lämnade tulpanerna tog jag en kaffe och en torr morotskaka i caféet. Men tack Tulpanens hus för att ni finns här i Bromma, bara några km från min bostad.

Jo just det...Lale Devri betyder Tulpanepoken, som tiden i Turkiet kallades 1703-1730 då tulpaner var unika och oerhört exklusiva. Tulpanens historia har det skrivits så mycket om så det ska jag inte plåga er med här.

Bel Song

Snowlady

Weber´s Parrot


Kommentarer
Postat av: Sophia Callmer

Ser härligt ut med alla tulpaner. Håller med, lijetulpaner är finast. I Istanbul har de på muséét tulpanvaser helt underbar och man ser att de passar till tulpaner. Om du inte sett dem se dem om du kommer till Istanbul. ha det fint! Sophia

2011-01-19 @ 16:07:06
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tack för att du delar med dig.//Carin

2011-01-19 @ 17:05:58
Postat av: Mariana

Flera skönheter, Weber´s Parrot var inte dum...

2011-01-19 @ 18:01:37
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Sophia Callmer: När eller om jag kommer till Istanbul ska jag absolut se det muséet. Tack för tipset.



Jag är en med-delare...fint att du följer med Carin.



Mariana: Visst...jag gillar också den.

2011-01-19 @ 19:26:12
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Oj så tjusigt! Synd att det ligger en bit bort... Får nöja mig med att besöka Wijs tulpanutställning i helgen istället.

Ha en fin kväll!

2011-01-19 @ 19:37:45
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: The Intercontinental Gardener

Jag älskar tulpaner också, liljeblommande och även vissa papegojtulpaner är favoriter, just nu håller jag på att vänta att mina Black Parrots kommer upp i en stor kruka. Så här års känns det att jag skulle nästan kunna äta upp dem, så läckra som de är...

Postat av: Annica

fina blommor. :)

2011-01-19 @ 23:00:31
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/
Postat av: Siolia

Tulpaner är ju så otroligt vackra, jag blir glad av dom. Och så känns det som att det är den perfekta blomman nu för att lysa upp lite hemma

2011-01-19 @ 23:39:06
URL: http://siolia.se
Postat av: Anonym

Oj oj så fint. Jag känner hur det doftar och hör hur det gnisslar.

Jag ser fram emot att åka dit snart.

Varm kram på dig i kylan!

2011-01-20 @ 09:19:56
Postat av: Marie Carlqvist

2011-01-20 @ 10:20:40
URL: http://mariecarlqvist.blogspot.com
Postat av: Marie Carlqvist

Jag älskar Weber's parrot. En superfavorit.

2011-01-20 @ 10:21:17
URL: http://mariecarlqvist.blogspot.com
Postat av: Kersti

Ljuvligt. Jag älskar tulpaner. Tulpaner är hopp om våren.

2011-01-20 @ 21:54:25
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Mille

Oj, hade ingen aning om det. Hur länge har de denna vackra föreställning/utställning?

Hälsningar

Camilla

2011-01-21 @ 11:17:17
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Håller med er Annica och Siolia.



Varm kram själv anononyma...



Ja den är läcker Marie!



Våren är snart på gång Kersti.



Till den 6 april Mille

2011-01-21 @ 13:50:48
Postat av: Janicke

Anonyma kramaren var jag, glömde väl namna mig ...

2011-01-21 @ 17:35:29
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Aha...

2011-01-22 @ 08:11:27
Postat av: Gabrielle

Tack för vackra bilder och för tipset om utställningen. Jag var där häromdan och har bloggat lite om det också + länkat till dig!

2011-01-23 @ 19:20:46
URL: http://rolandwalden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0