Site Meter

Antroposofernas trädgård i Järna

 12 april 2009
 


Besök i rosenträdgården den 3 juli 2007....se här.
Besök i rosenträdgården den 2 juli 2008....se här.

 
 
Jag tänker inte gå in närmare på den lära som antroposoferna följer utan nöjer mig med en spaning i trädgården. Sakta gick jag genom trädgården den här regniga och kyliga kvällen, det var fem år sedan jag var här sist. Syrenerna höll just på att slå ut i blom och äppelträden skummade av vitrosa blommor. Antroposofernas sätt att beskära fruktträd skiljer sig helt från det traditionella sättet.
 

Eftersom jag är intresserad av beskärning och har lång erfarenhet av all sorts beskärning så blir jag förvånad när jag ser att de har en helt annan syn på hur ett fruktträd ska se ut. I vanliga fall beskär man trädet så att grenarna växer ut så vågrätt som möjligt, vilket gör att frukten blir ordentligt belyst och att grenarna blir starka. Här har de låtit grenarna växa rakt upp, grenarna ser svaga ut och de spetsiga grenvinklarna gör att grenarna fläks lättare vid hårda vindar och vid tyngden av frukten. Jag förstår att de eftersträvar att trädet ska få växa så naturligt som det vill. Runt stammen är det uppgrävt en stor ring med öppen jord för att rötterna ska andas.

 
 
2007
 
2 augusti 2008
 
 

Det har planterats mycket perenner, nävor mm i trädgården och skötseln är god överallt. Det jobbar mycket folk här så att det måste vara lätt att hålla ordning i trädgården. En enda sort av tulpan växer överallt och det är en vit liljetulpan som heter White Triumphator. Jag tycker mycket om den här platsen som bara ligger någon mil från vår slottspark och jag besöker ganska ofta trädgården.
 
 
 

Så besöker jag trädgården mitt i hösgommaren och jag känner nästan att jag vill bli antroposof...men bara nästan. Varje gång jag går ner i den här trädgården så omsluts jag av ett lugn som jag inte hittar i någon annan trädgård. Det är inte överdådigt vackert eller på något sätt märkvärdigt, men lugnet blir som balsam för en trädgårdsmästare som är inne i en intensiv period i sin egen park. Nu blommar lavendel, kungsljus, jättevädd mm i planteringarna och i örtagården doftar det underbart. Även denna gång är allt snyggt och välskött. Just där i örtagården blommar den fantastiska rosen Rosa longicuspis som är spaljerad mot ett växthus. En vit klätterrros som är starkväxande och mycket vacker med enkla vita blommor.


Rosengården
 
På andra sidan vägen vid kulturhuset ligger rosengården som är omsluten av en hög oxelhäck. Här inne blommar mängder av gammaldags rosor som Rosa alba ´Celestial´, Rosa alba ´Minette´, Rosa alba ´Königen von Danmark´mm. Namnskyltar finns vid alla rosor så här kan man verkligen lära sig olika sorter. Längs sidorna växer även här Rosa longicuspis och den blommar verkligen fantastiskt nu.
 

Kommentarer
Postat av: Haspets lilla blommiga

Håller fullständigt med dig om denna fantastiska pärla. Jag gillar också det lugna och fridfulla som finns i trädgården. Var ett tag sen jag var där nu, så ett besök där måste bokas in i kalendern till våren.// Peter

2011-01-30 @ 12:04:58
URL: http://haspet.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Haspets lilla blommiga: Det tycker jag att du ska göra Peter!

2011-01-30 @ 20:39:40
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Ronja

Jag brukar ta en tur till Antroposoferna minst en gång under sommaren. Första gången jag åkte därifrån mådde jag illa av chocken... Chocken av sinnesron som var i det närmaste överväldigande. Det var en märklig känsla som har blivit lite av ett beroende. Om ett par dagar är det dags igen.

2006-07-19 @ 22:53:03

URL: http://hundramiljoner.blogspot.com



Postat av: Trädgårdsspanaren

Jo...man känner sig vilsen utanför när man tar bilen mot verkligheten igen.

2006-07-19 @ 23:09:14



Postat av: Jacki

Var och kollade lite som hastigast i Järna för ett par dagar sen. Efter att läst och sett dessa bilder blir det garanterat ett besök till, i sommar denna gång. Bra bloggat!

2007-05-03 @ 18:38:37



Postat av: Krystyna Munthe

Jag har en gång tidigare besökt rosengården i samband med aktiviteter i form av hjälp att identifiera egne rosor och möjligheter att köpa rosor från er. NU undrar jag, blir det någon Ros-dag i år och i såfall när? Vore så tacksam för ett mail med upplysningar. Jag är främst intresserad av återblommande buskrosor. MVH K.Munthe

2007-06-30 @ 16:15:44



Postat av: elsie laby

hit vill jag gärna komma på besök i sommar.

Bilder på skön och vacker trädgård och örtagård.



Med Vänlig Hälsning



elsie

2009-05-21 @ 10:31:54



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jacki: Man ska försöka vara här några gånger under säsongen...helst när rosorna blommar i den fantastiska rosenträdgården.



Krystyna Munthe: Ingen aning faktiskt....tycker att det är rosdagara varje dag då de blommar. Vi får forska vidare.



elsie laby: Det är ett bra beslut. Lycka till!

2009-05-28 @ 20:20:54

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Carina

Ja, det är undebart i Antroposofernas trädgård.

Jag hade förmånen att få vistas på sjukhuset, Vidarklinikrn efter en utbrändhet för några år sedan.

Ett härligt lugn, sköna behandlingar och med en varsam och ödmjuk personal får man även tillgång där.

Jag hade ett eget rum med utsikt över ett vattenspel, av ljudet somnade jag skönt varje kväll. På dagarna gick jag långa promenader i omgivningarna. När jag var där började gullvivorna precis att slå ut, (mina favoritblommor) och björkens bladutveckling utanför mitt fönster kunde jag följa dag för dag.

Ibland längtar jag tillbaka, fast jag vill ju inte bli sjuk igen för att åka dit och få njuta.

Kanske kan det bli en tur dit i sommar, fiket vid Saltå kvarn är också att rekommendera.

2010-05-03 @ 14:04:56

2011-01-31 @ 17:05:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0