Site Meter

Tjolöholms slottspark

 
Odlings-TV 2014

Tid: 31 maj 2008
Läge: Från Göteborg kör man E6/E20 söderut, förbi Kungsbacka, till avfart 58 Fjärås/Tjolöholms slott. Efter avfarten tar man till höger och fortsätter ett par kilometer söderut på väg 939 och tar sedan till höger igen vid skylten Tjolöholms slott.
Känsla: Ett oslagbart läge med utsikt över skär och hav.
Växter: Mängder av rododendron som blommade nu, rosor, formklippta idegranar, gullregn mm.
Historia: Den förmögne göteborgsköpmannen Dickson köpte Tjolöholm i slutet av 1800-talet och slottet stod färdigt 1904. Se mer på hemsidan
Ägare: Tjolöholms gods ägs av Stiftelsen Tjolöholm med Kungsbacka kommun som stiftelsens huvudman.
Café: Ja, Storstugan.
Hemsida: Tjolöholms slott
_____________________________________________________________________________________

Tjolöholms slottspark beökte jag för tio år sedan för första gången och jag blev lika imponerad idag som då. Främst är det läget vid havet, stranden och de vackra skären utanför som gör den här platsen så fantastiskt vacker.

Vägen upp mot slottet från parkeringen går längs en lång, bred och mjukt beskuren lindhäck. Jag tycker mycket om hela den här platsen, längs ena sidan av parken ner mot sjön finns en lång pergola med rosor, klematis och vildvin. 
När man kommer fram till murkanten längst ner mot havet ser man den stora fina sandstranden som säkert gör den här platsen till ett  populärt utflyktsmål inte bara för kultur- och trädgårdsintresserade.

Nu hade jag inte tid att besöka själva slottet vid mitt besök, men där inne kan man se många tekniska finesser som man uttrycker det på hemsidan.
Det får bli ett besök inne i slottet vid nästa besök, då det med all säkerhet blir flera stopp vid den här platsen när jag är på resa söderut längs västkusten.  
De växter som man lägger märke till i parken är främst de formklippta idegranarna ner mot havet och jag kan tänka mig att det är vackert när rosorna blommar i pergolan i juni-juli. Framför slottet mot landsidan blommade nu ett stort gullregnsträd.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0