Site Meter

Taxinge slottspark


Men visst saknas det något i buxbomsplanteringarna? Något ordnat.


Tid: 2 juni 2007

Känsla: En mycket naturskön väg leder fram till slottet som också ligger vackert vid Mälaren. Ett stuteri ligger i anslutning och det finns gamla vackra byggnader i hela området. Utsikten över Mälaren högt uppe vid lusthuset är storslagen. I den italienska parken hittade jag det där extra som får en trädgårdsspanare att stanna till och njuta lite extra.
Skötsel: Bra
Växter: Det här är ingen park som har mängder av olika växter men däremot mängder av stora lindar, ekar och lönnar växer runt slottet. Långa häckar av lind finns nere i parken och i den franska parken är det buxbom och flera höga vackra pyramidekar. Två platser med thuja med soffor finns även där. I den italienska parken finns det välansad buxbom, rosor och kaprifol. En rund plantering framför slottet på den stora grusytan växer lite perenner, bl.a kärleksört, lavendel, stäppsalvia mm. En rund plantering av hemska pelaraspar står nedanför slottet mot sjön....ta bort dem och den döende hängasken! Självklart fanns även här den obligatoriska blodboken invid slottet.
Historia: Se här.

Café: Slottscaféet
ÖPPETTIDER 2011
jan-april fre - sön 11-16
maj-aug dagligen 11-18
sept dagligen 11-16
okt – 18 dec fre - sön 11-16

Ägare: Nykvarns kommun sedan 1999.
Hemsida: Taxinge slott
____________________________________________________________________________________

Taxinge slottspark tävlar i år om att bli Sveriges vackraste park och eftersom jag inte besökt platsen tidigare så blev jag nyfiken och begav mig dit i början av juni anno 2007. Jag hade inga stora förhoppningar om en vacker plats då jag hört av en bekant att det inte skulle vara så märkvärdigt. Redan på vägen fram mot slottet märkte jag att det här är en naturskön plats med mjuk vacker lövskog, gula rapsfält och gamla byggnader. Det första jag såg när jag kom fram var en badplats med stora gräsytor hela vägen upp mot slottet.

Först ser jag bara den vackra stuteribyggnaden som Ernst Sjögren (ägare 1928-1969) lät bygga men om man ser till vänster upptäcker man det lilla slottet och en bred grusgång leder fram till byggnaden. Det är ett vackert litet slott utan tinnar och torn. I flyglarna finns bl.a. en slottsbod och inne i slottet ligger caféet som har uteservering både framför och på baksidan mot sjön.

Jag gick ut mot utsiktsplatsen där ett lusthus som kallas Turkiska kiosken stod och utsikten över Mälaren var storslagen.
När jag kom ner till den franska trädgården såg det väl sådär ut, buxbomsinramade gräsytor och några stora urnor i gjutjärn och platsen pryddes av stora vackra pyramidekar som just nu var vackert ljust försommargröna.
Långa gångar med lindhäckar på ca. 1.80 cm höjd var nu nyklippta (antar att parkskötseln i år blir lite noggrannare än vanligt...då parken tävlar).

Höjdpunkten i den här parken förutom det vackra läget, var den italienska parken som var riktigt fin. Mycket vackra buxbomsinramningar med rosor i och en porlande fontän. Över muren ser man sjön och uppåt ser man slottet. Blommande vildkaprifol klänger efter de gula murarna och den här vackra lilla trädgården får hela området att lyfta. Utan den skulle betyget sänkas. Just en sådan här italiensk trädgård skulle jag vilja ha i vår park och den skulle pryda vilken park som helst. Riktigt bra!

Runt hela området finns stora gräsytor som kräver mycket skötsel och som nu var fint klippta, skötseln i stort var bra i parken. Höjer man blicken på några ställen ser man bl.a. de hemska pelarasparna som är torra i toppen och även en hängask har torkat och går mot döden. Det skämmer lite just detta år när det ska tävlas och jag är fortfarande lite förundrad över valet av parker i den här tävlingen. Visst är det här en mycket vacker plats men om man jämför med förra årets vinnare Norrvikens trädgårdar så blir det stora skillnader. Men jag säger lycka till - min röst gick dock till sagoöns vackra botaniska.
Det här är i alla fall en perfekt plats för utflykt, picknick eller en dag på badstranden. Miljön är lugn och skön och man kan fika på slottscaféet, vilket jag inte gjorde idag. Det sägs att caféet ska vara mycket bra och bl.a norra Europas största kakbord med 50 sorters hembakat bröd.
Jag tyckte om den här platsen och jag kommer med all säkerhet att återvända hit.

Jo, jag återvände till Taxinge i september 2008 då det var höstmarknad.


Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Lilla B

Ska i sanning bli spännande at se i verkligheten!

2007-06-02 @ 21:01:57

URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/



Postat av: Pallas

Tack för en fin och utförlig spaning! Jag tror bestämt att jag ska bege mig till Taxinge för en utflykt i sommar!

2007-06-06 @ 08:57:47

URL: http://www.pallas.blogg.se



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B och Pallas: Ska bli intressant och höra vad ni tycker.

2007-06-06 @ 19:51:36

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Marie

Till Taxinge slott och dess park åkte jag på utflykt flera gånger som 11-12-åring. Jag drömde mig bort till en annan tid i den fantasieggande slottsmiljön och italienska trädgården, som var mer bedagad på den tiden. Minns att jag och en kamrat lekte "Sound of music" och skuttade runt springbrunnen (det var inget vatten i den då)som äldsta systern och hennes pojkvän. Inte heller fanns det något café på den tiden, utan slottet stod och förföll i Söderälje kommuns ägo. Tur att tiderna ändras.

2008-02-20 @ 21:50:11

URL: http://ovantadglanta.blogspot.com/

2011-02-17 @ 23:31:01
Postat av: Annelie

Get out!!!

Påbörjade igår ett inlägg om Taxinge för att jag var så trött på vinterbilder. Satt nu och googlade Taxinge och hamnade här. Liksom du har jag mest bilder på Italienska trädgården. Trodde att mina bilder var från förra sommaren, men de kanske är från 2009. Hursomhelst så har du rätt, det saknas något i buxbomsplanteringarna på din bild från 2007. På mina bilder har jag röda rosor mellan buxbommen. Behövdes verkligen.



Annelie

2011-02-18 @ 14:32:39
URL: http://www.natureasis.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja det var ju skumt Annelie! Samma tanke liksom. Var kan jag se dina bilder...eller har du inte publicerat det inlägget ännu?

2011-02-18 @ 14:37:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0