Site Meter

Kungsholms torg

Bild 2009

Historia: Namnet Kungsholmstorget finns första gången 1779 skriftligt belagd och var då tydligen Kungsholmens största salutorg. 1695 kallades platsen för “Lilla torget” och i en källa från 1697 anges att det var en vändplats för häst och vagn. På Kungsholmskartan från 1754 syns Clas Flemings stadsplanering i form av ett rutnät med huvudriktning mot Slottet, här kallas torget och gatan Trädgårdsgatan. Nedanför, mot Riddarfjärden, fanns på 1700-talet en lossningsplats för båtar och en karta från 1836 visar en liten hamnanläggning. Under 1800-talet fanns här brunn, brandspruta och åkarstation. (Wikipedia)

______________________________________________________________________________________
 
 
Parken började anläggas 1907. Då planterades här 80 lindar, gräsmattor anlades och sittplatser ordnades. 1912 restes i parkens norra del fontänskulpturen Vesslan av Otto Strandman.
 
Kungsholmstorg har fått en ansiktslyftning under de senaste åren och nu har de nya perennplanteringarna börjat växa till sig. De kom till 2008 och jag vill ge beröm åt Björn Embrén som ritat dessa planteringar och som ´´vågar´´  låta en perennkomposition utan starka färger finnas på ett stort torg här på Kungsholmen. Det vanligaste är ju att man använder starka färger för att växterna ska fånga människors uppmärksamhet och synas på håll.
 
De här vackra planteringarna har som sagt komponerats av Björn Embrén och jobbar på Trafikkontoret i Stockholm (pension 2017) och han har sänt mig växtlistan som finns nedan. Här växer stjärnflocka, vit löjtnantshjärta, en näva som jag tror är en armenisk näva, några andra nävor,  pilört, amerikanskt älggräs, vit astilbe mm.
 
 

 
 
Jättedaggkåpan finns här som på så många andra ställen i offentliga parker och trädgårdar och det blir sällan fel. Problemet kan vara att den håller på att bli en perennernas Volvo och något som är omtyckt av många blir ofta illa omtyckta av trädgårdsproffsen. Men det är en fantastisk perenn på många sätt, som trivs i både sol och skugga, tålig och vacker i massplantering som denna.



Statyn ´´Vesslan´´ av Otto Strandman har funnits här sedan 1912.


Växtlistan för planteringen längst ner mot Norr Mälarstrand

Anemone 'Andrea Atkinson'
Anemone tomentosa 'Robustissima'  
Anemone 'Whirlwind'
Anemone sylvestris
Aquilegia vulgaris rosa
Aquilegia vulgaris 'Munstead White'
Aquilegia vulgaris 'Nivea'
Astilbe 'Snowdrift'
Astilbe 'Bumalda'  
Astilbe 'Irrlicht'
Astrantia major
Bistorta affinis 'Darjeerling Red
Calamintha White Cloud
Campanula lactiflora 'White Pouffe
Cimicifuga ramosa 'Brunette'
Cimicifuga ramosa Pink spike
Colchium speciosum 'Album'
Dicentra 'Alba'  
Dicentra formosa 'Alba'
Filipendula rubra 'Venusta'
Geranium psilostemon
Geranium sanguineum Album
Geranium sanguineum Rosa
Helleborus niger
Hosta Fire and Ice
Iris sibirica 'Snow Queen'
Lysimachia clethroides
Lythrum virginicum
Malva moschata Alba
Miscanthus sinensis 'Kleine Fontäne'
Paeonia 'WhiteWings'                                
Paeonia Krinkled White vit enkel
Persicaria amplexicaulis 'Rosea'
Persicaria bistorta 'Superba'
Persicaria 'Fire Dance'
Phlox 'Bright Eyes' vit med rött öga
Phlox David vit
Polygonum amplexicaule
Polygonum milletii
Ranunculus aconitifolius 'Pleniflorus'
Sanguisorba obtusa
Stachys monnieri Alba
Stachys monnieri 'Hummelo'
Thalictrum rochebrunianum 'Hewitts Doubel'
Veronicastrum Album
Veronicastrum Pink Glow
Verbena hastata 'Rosea'
Veronica spicata 'Icicle'

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Ronja

Kul med lite spaningsaktivitet...

Jag håller med om att det är en vacker plantering. En av mina närmaste kollegor, som arbetade på trafikkontoret när det begav sig, har definitivt varit inblandad i omgestaltningen på något sätt, men jag vet inte om det är hon som skapat planteringen.

2009-07-06 @ 20:14:12

URL: http://hundramiljoner.blogspot.com



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Ja det har inte blivit så många nya trädgårdsspaningar i år men jag har några framför mig.

Skulle vilja ha en växtförtecking över dessa planteringar, mailar dig och hör om du kan hjälpa mig.

2009-07-07 @ 07:12:25

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Lars

Tack för tipset om Kungsholmstorg. Får åka dit och kika. Jättedaggkåpa är ju en bra perenn, men den känns något överutnyttjad numera. Men jag förstår att man gärna använder den i massplanteringar, den är ju oerhört robust.

Ser fram emot kommande spaningar!

2009-07-14 @ 11:35:19



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Jo det är lätt att man som du säger överutnyttjar en bra växt och kanske att man borde variera lite mer i parker och offentliga trädgårdar. I min slottsträdgård är det en given perenn men som inte får ta över.

2009-07-15 @ 10:49:12



Postat av: Hannele

Kul tips du har.

2009-07-26 @ 12:56:31

URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/



Postat av: Mia

Så vackert! Kungsholmstorg har verkligen genomgått en förändring. Har bott där tidigare, men då var det glest mellan perennerna. Jag tänkte omsätta denna nya plantering på mitt sommarställe på Öland där jag har ett väl tilltaget blomsterland men så såg jag växtlistan...Välja några kanske och blanda

med befintliga. Eller?

2011-02-13 @ 05:30:31
Postat av: annsoh

fin blogg! :D

2011-02-13 @ 06:19:04
URL: http://annsoh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0