Site Meter

Åkeshovs slottspark

 
 
 
Åkeshovs slotts historia - se här!
 

Slottet omges av en fin slottspark med ett Orangeri från 1730-talet, ritat av arkitekt Carl Hårleman. Orangeriet ligger 100 meter från slottet, lokalerna där är nyrenoverade men med 1700-tals känslan närvarande. Lokalen kan användas för möten, kundevent, utställningar, vernissage och liknande.Här finns plats för upp till 50 personer. I nära anslutning till Orangeriet ligger ett flertal växthus som idag under namnet Åkeshofs Trädgårdar. 

 

Väster om slottet ligger Åkeshovs Arboretum och Judarskogens naturreservat, ett fantastiskt fint strövområde i västra Stockholm. Mitt i Judarskogen ligger sjön Judarn. I det området låg också ladugården, som under åren 1939-1988 inrymde kungens får när de inte befann sig betande på Gärdet i Stockholm. Ladugården och fårstallet brann ner i oktober 1989. På en del av denna plats uppfördes "Hundstallet" som hjälper utsatta hundar att hitta nya hem. (Wikipedia)

 

 

 
18 oktober 2018
 
 
13 maj 2007
 
 26 juli 2006

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: E

Det var generöst att ge denna bedrövelse 2+

2006-07-27 @ 01:04:49

URL: http://friar.blogg.se



Postat av: Trädgårdspanaren

Jo men den lummiga parken på baksidan och den historiska känslan höjde betyget.

2006-07-27 @ 01:20:08



Postat av: Ingela

Hej! Jag åker förbi Åkeshov varje dag och är ofta i dess omgivningar. Jag har precis samma uppfattning som dig gällande slottsträdgården samt om Åkeshov Arboretum. Har ofta funderat på varför det ser ut som det gör och vem som bär ansvaret. Läser till Trädgårdsmästare i Sörmland men bor i Bromma. Fick en hel del idéeer samt mycket att fundera på när jag hittade denna sida och alla andra mycket läsvärda sidor om parker och trädgårdar i Sverige. Många intressanta platser och vackra bilder. Kommer att tipsa andra i skolan om denna sida. Tack för en otroligt bra sida! mvh Ingela

2006-10-18 @ 00:02:53



Postat av: Trädgårdsspanaren

Roligt att du hittade hit Ingela. Jag bor också i Bromma och jobbar i Sörmland..i en slottspark. Du kanske sett min andra blogg som heter Slottsträdgårdsmästaren. http://gardener.blogg.se/

Lycka till med studierna.

2006-10-18 @ 05:03:42



Postat av: Lars

Bra att du talar klarspråk. Förhoppningsvis kommer någon ansvarig att läsa din recension och komma på bättre tankar. Jag vill minnas att jag besökte arboretet når det var ganska nyanlagt, men det var inget som lockar mig dit igen. Ett arboretum måste vara stort om det ska vara intressant. Stort och innehållsrikt och helst anrikt, men det sistnämnda tar ju förstås ett tag.

Jag kan tipsa om Blackebergs sjukhuspark där finns det en del gamla annorlunda träd som till exempel helbladig ask.

Synd att de gamla fina slottsmiljöerna i Hässelby, Åkeshov och Ulvsunda inte tas tillvara.

2008-03-01 @ 09:27:23



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Ja det är en ren katastrof och inget verkar hända för att förbättra läget heller. Jag tror för det första att det är en helt felaktig plats som valts till ett arboretum, en vackrare omgivning skulle man ju kunna önska. Tack för tipset om Blackebergs sjukhus....ska absolut kolla det i sommar.

2008-03-01 @ 12:29:17



Postat av: Maarten T Vos

Hej,



Var på besök i Åkeshov arboretum idag den 06 04 10

som träd interesserad och tycker att parken är fin

även om det är liten men som kan växa sig större och

tror at ytrymme finns i det runda gräss planet längst in för en Douglas gran som locker alla som vilja ser en träd som har det rykte om sig att vara den hittils längst upmätta trädet i historia,

126 meter efter fällning !!I Sverige skulle det

inte blir så hög men med 20 år kan det komma up

till 15 till 20 meter och locka många våglar och ekorren och beöndrar blickar från alla T bans resenärar .

Tack

2010-04-06 @ 17:57:53

2011-02-20 @ 22:02:23
Postat av: Annika Persson

Vad intressant dina poster är. kommer med all säkerhet att läsa dina inlägg igen! :) Ha en rolig vardag (:

2011-02-22 @ 15:11:52
URL: http://jade.se/paketresor
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Välkommen hit Annika. Just i det här inlägget om Åkeshov har jag raderat min gamla spaning och kommer att göra ett nytt besök i sommar.

2011-02-22 @ 17:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0