Site Meter

Köksträdgårdslandet i augusti

2011 blev ett bra år i köksträdgårdslandet. Visserligen sådde jag det mesta av sallaten något för tidigt då sommaren blev mycket gynnsam för grönsakerna och de mognade långt innan verksamheten på Engsholm startade upp efter semesterstängningen.

Jag har alltid litat blint på vad som står på fröpåsarna när jag ska så sallaten. ´´Sallatsfrön gror dåligt i hög värme. Gror ej vid temp över 20 grader´´ står det på påsarna och jag har aldrig tidigare riktigt vågat vänta så länge innan jag sår.
I år kände jag att jag inte hade så mycket att förlora och jag sådde så sent som i slutet av juli. Resultatet blev mycket bra. Allt grodde fint och nu kan vi använda sallat långt in i september. Jag ska sluta att tro på allt som är skrivet!

Det som jag sått i kökslandet i är:
  • Plocksallat ´Salad Bowl´
  • Plocksallat ´Red Salad Bowl´
  • Friséesallat ´Wallone´
  • Rosensallat ´Palla Rossa 2´
  • Huvudsallat ´Merville des quatre saisons´
  • Romersk sallat ´Chartwell´
  • Romersk sallat ´Marshall´
  • Bladbataviasallat ´Estafet´
  • Sparrissallat ´Celtuce´
  • Frilandsgurka ´Long Green Ridge´
  • Brytbönor ´Saxa´
  • Vaxbönor ´Maxidor´
  • Squash ´Diamant´ F1
  • Persilja ´Grüne Perle´
  • Persilja ´Comun 3´
  • Bladdill ´Bouquet´
Ringblommorna i landen heter ´Black-Centered Orange Princess´


Frilandsgurka ´Long Green Ridge´





Kommentarer
Postat av: Åsa!

Så det gick vägen med salladen? Så roligt! Min blev uppäten av allehanda kryp, som vanligt... Hur lyckas du hålla ovälkomna besökare borta? Kan tagetes verka avskräckande? Ser att du odlar det i trädgårdslandet.

2011-08-29 @ 19:18:17
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vad jobbigt Åsa. Jag vet faktiskt inte varför det är så friskt och jag vet inte om kryddtagetes och ringblommor kan göra sitt till. Jag är väldigt noga med jorden, väl brunnen kogödsel och kompostjord tillsätter jag varje år och så har jag ju börjat med täckodling, men tyvärr inte i år då det knappt blev något gräsklipp i den torka som vi hade.

2011-08-29 @ 19:22:53
Postat av: Leva Grönt/IET

Så där ska en köksträdgård se ut. Stiligt!

Och inte ett blad naggat i kanten vad jag kan se, imponerande. Inga problem med sniglar heller?

/i.

2011-08-29 @ 21:05:11
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Oj så vackert och frodigt!Vilken blev favoritsallaten smakmässigt? De flesta är nya för mig.

Må så gott!

2011-08-29 @ 21:37:45
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: Anna Vattenkanna

Underbart att se så frodiga och fina köksland. Tycker om att du blandat in så pass mycket blommor också - astrarna är ju ljuvliga nu.



Ha det bra, Anna Vattenkanna

Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Leva Grönt/IET: Nope...inga sniglar!



Anna-Karin, Landet Krokus: Ska höra i morgon vad kockarna säger. Må gott du också!



Anna Vattenkanna: Det är ett krav att det ska vara mycket blommor också...annars vägrar jag att vara inne i trädgårdslandet...!

2011-08-29 @ 23:04:33
Postat av: Carin i Gbg

Så härligt frodigt i landet!

2011-08-31 @ 15:28:18
Postat av: Carina

Skulle vilja gå lös på det där grönsakslandet... det vattnas i munnen.....jag som nästen enbart lever av grönsaker..... verkligen jättefint!

En dröm jag har att nå´n gång i livet ha ett eget grönsaksland. Kanske kan jag ha en liten drivbänk med sallad iaf., nu när jag blivit med uteplats.

2011-09-01 @ 18:18:37
Postat av: Blomkärringen

Oj, oj, vad det växer! Vackert är det också, ja, något år ska det bli av med en köksträdgård med mycket grönsaker och blommor. Inspirerande och vackert!

Postat av: Kersti

Jag ska lydigt undvika alla stormarknader. Endast försöka inhandla ett nytt hjul till min cykel. Det ska bli milt och då är september ok.Att det blir mörkare gillar jag inte men annars är det ok.

2011-09-03 @ 01:28:14
URL: http://ettvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0