Site Meter

En aprildag i en park

  • Fredagsvaknar 4.45 och koltrasten sjunger utanför sovrumsfönstret i mörkret och jag virrar planlöst omkring i lägenheten. Hittar till slut kläder, nycklar, plånbok, kamera och dator...
  • Tar sikte på 307:an som ska ta mig till slottsparken
  • När jag anlände till slottsparken så syntets tydliga spår av den hårda vinden som slet i trädkronorna igår, vägen genom vår gamla allé var fylld av nedfallna torra grenar. Bara att börja röja upp. Det här är ju naturens sätt att avlägsna torra grenar i trädkronorna men att rensa upp på marken... det får trädgårdsmästaren göra. Efter en frukost med kockarna så fortsätter jag nu röjningen och vårstädningen i parken. Direktsändningen på bloggen fortsätter med spännande rapporter under hela dagen...
  • Vattenpaus. Efter den vilda vinden igår så är det helt stilla i parken och vattnet glittrar lugnt ute på fjärden. Jag såg två bofinkar som brottades i gräset framför mig och jag fortsätter att kratta bort grus och sand från gräsmattorna efter vinterns snöröjning. Skitjobb...men jag har mina planteringar vid hotellet som väntar på mig. Det blir belöningen, att få röra vid växter och jord när jag kommer dit.
  • Jo...den mystiska sången kommer från filmen Flickan ovanför som födelsdagsdottern och jag såg igår kväll. En stark film som sitter kvar. Ut igen nu, fredagsmöte halv elva och lunch klockan elva inne i slottet!
  • Efter en oöverträfflig pizza från köket så är jag igång igen. Chef Kerstin har gjort ordning urnor med penseer som pryder parken men som jag inte kunde fota nu eftersom det har börjat regna. Tar en liten bildpaus innan jag återvänder till vårstädningen. Några bilder kommer strax.
  • Bilden i mitten visar hur långt mina perennplanteringar har kommit...inte alls långt alltså! Sista bilden visar hur långt mina vita lejongap kommit, snart dags för omskolning alltså. De ska pryda borggården tillsammans med röda pelargoner i sommar.
  • De tomater som jag sått i år är först och främst de ljuvligt goda Sungold som vi alltid har, sen har jag provat de där roliga hjärtformade/jordgubbsformade tomaterna som heter Tomatoberry, vidare Sweet Olive och sist men absolut inte minst - apelsintomater och fröna från dessa kommer från min bloggvän Lilla B - se hennes inlägg om tomaterna här. Stort tack igen för dem!
  • Kaffe! Duggregn ute och det och är vindstilla, perfekt väder att vårstäda i. Fick just ett mail om att vi trädgårdsbloggare är inbjudna till en VIP-kväll på Hornbach i Botkyrka den 5 maj. Viveka Ljungström från Allt om Trädgård håller föredrag om köksträdgård och om trender inom trädgård.
  • Mingel och mat med dina bloggvänner, står det!
  • Ikväll börjar Trädgårdsfredag igen och jag klär mig i köksförkläde och är redo att laga mat tillsammans med Tareq.
  • Halv tre har jag gjort mina åtta timmar på jobbet, så om en timma rullar jag mot hufvudstaden igen och förbereder mig inför helgens äventyr.
  • Nä nu räcker det! Tack för idag och ha en riktigt trevlig vårhelg!

Kommentarer
Postat av: Carin i Gbg

Spännande! Gör iakttagelsen: När blåsten tar ner kvistar tar trädgårdsmästaren hand om skräpet men när det är trädgårdsmästaren som åstadkommer högarna finns där en vaktmästare som tar bort dem...eller? Kan bara konstatera att här ligger högarna kvar...och de blir bara fler och större... Dags att fixa hjulet på skottkärran!

2011-04-08 @ 08:25:57
Postat av: Lena Elisabet

"frukost med kockarna"...så mysigt det låter...nu ska jag gå o äta frukost med mig själv...helt OK det också faktiskt...

2011-04-08 @ 08:49:21
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Carin: Nej nej...under vårstädningen tar jag bort alla mina högar själv.



Lena Elisabet: Det ÄR mysigt att ta frukost med kockarna. Hoppas att din frukost var god och stärkande!

2011-04-08 @ 09:49:10
Postat av: Skaffaren

I vår nya "bortglömda" trädgård börjar det dyka upp scilla, gullvivor och lökväxter.

Lite spännande är det när upptäckarglädjen, liksom våren, vaknar till liv.

2011-04-08 @ 10:06:45
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Det kommer bilder efter lunch

2011-04-08 @ 10:26:55
Postat av: Anonym

Tack för din dag på jobbet. Ha en riktigt skön helg du oxå.

2011-04-08 @ 14:42:12
Postat av: Anonym

Hej Hasse!

Ha en fin helg! Jag hoppas vi får lite värme nudå, annars kommer mina penseer och tete-a-tete aldrig ner i jord...:-) kramkram H.

2011-04-08 @ 15:11:34
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Hillevi Liljestrom

.. märkligt, men mitt "Postat av: namn" verkade trilla bort... i förra kommentaren. H.

2011-04-08 @ 15:13:33
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Per

2011-04-08 @ 16:00:21
Postat av: Per

Kul att du gillade pizzan. Jag gillar din bild på plantorna!



Trevlig helg själv!

2011-04-08 @ 16:06:06
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: Anna-Maria

Fina bilder! Här uppe smälter snön sakta men säkert, tyvärr inga vårblommor i sikte än...Ha en bra helg!

2011-04-08 @ 16:30:05
URL: http://oanat.se/
Postat av: Anita

Trevligt att läsa om din dag. Tänkte faktiskt på hur stormen farit fram i slottsparken. Skönt att höra att inget allvarligt inträffade.



Hoppas du får en fin helg!

2011-04-09 @ 08:40:10
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Hillevi: Jag planterade tete-a-tete i ektunnor idag...glömde skriva det i inlägget.



Per: Som sagt...supergod!



Anna-Maria: Våren kommer...



Anita: Nej inga nedfallna träd i parken men som sagt mycket grenar och pinnar att ta rätt på. Vi har många Scaniagrupper hos oss nu. När kommer du?

2011-04-09 @ 09:02:42
Postat av: Anonym

fina bilder!

2011-04-09 @ 09:43:47
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0