Site Meter

Röd onsdag



Dagen började med en röd blinkande oljekanna-symbol på instrumentbrädan i 307:an och en  ilsken larmsignal. Det här hände när jag kom fram till jobbet. Ringde Peugeot i Haninge. Kör inte en meter till sa han, verkstadskillen.
Bärgare hämtade bilen och nu börjar felsökning av 307:an. Vet inte hur det blir med min Ölandsresa.


307:an på väg till verkstad.

Det här med att driva upp sommarblommor från frö är en spännande sysselsättning där många olika moment måste fungera. Man börjar med att så frön som är så små att man knappt ser dem. Omskolning en eller två gånger och sedan detta med avhärding då man får springa ut och in med alla växter för att de ska anpassa sig till vår märkliga svenska sommar.

Innan utplanteringen ser man oftare på väderprognoser än inför en semester. Nu måste förhållandena vara perfekta. Man vill ju inte misslyckas med tre månaders arbete. Ingen stark brännande sol och inga frostnätter är de viktigaste att rätta sig efter och det bör heller inte blåsa för hårt eller regna för kraftigt. Igår började jag plantera ut vissa sorter som sommarastrar, Rinas blommor, temynta, ageratum, heliotrop och strandkrassing. Det regnade hela tiden men det var ett ganska bra regn.




Idag var det dags att plantera ut alla ca 170 röda pelargoner som ska vara på borggården. Det kan tyckas simpelt och t.o.m. nästan vulgärt med så mycket röda pelargoner i de svängda planteringarna på borggården. Men vi är ute efter en stark effekt och pelargonerna kommer att lysa upp i sommargrönskan. Jag har även planterat i en del daggsalvia, vita lejongap och ageratum ´Butterfly Bicolor´ som har vitblå blommor.
En stor del av dessa 170 pelargoner är sticklingar som jag tog i våras och som växt till sig mycket bra. En del har börjat blomma men om några veckor kommer det att lysa rött här.....rött som en varningssignal.

Skulle såklart även kunna tänka mig helt andra och mer lugna färger men det blev faktiskt ganska bra förra året  med de röda pelargoner och de är inte så känsliga och blommar hela sommaren och långt in på hösten.
Det skulle vara för kostsamt att ha obskyra växter från inre Mongoliet eller någon blyg blek blomma från Sarengeti här på borggården, det här är ju inte en privat trädgård och vi måste på vissa ställen satsa lite enkelt och strikt och där kostnaden inte får blir för hög.
Men vill man se mer vilda och vackra platser i parken så går man ner till den stora slänten som nu börjar blir riktigt fin.




Jag jobbade över den här vackra försommarkvällen och rapsfälten runt slottsområdet lyste som guld i kvällssolen. Vandrade i vår katedral-allé och tänkte att ingen kyrka i världen kan få mig att känna mig mer andlig än en sådan här plats. Näktergalens starka sång dominerar fortfarande i parken och jag hoppas att den ensamma tranan en bit härifrån får någon att dansa med ikväll.


Utsikt från mitt rum på jobbet.

Kommentarer
Postat av: Mariana

Det tar mycket längre tid än man kommer ihåg att plantera ut alla plantor och vilken massa krukor det blir över som ska tas om hand i en vanlig trädgård (som min)så jag kan tänka mej att du har haft fullt upp men det är kul för det blir så fint sen.

Ha det så bra/Mariana

2010-05-26 @ 22:23:34
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Mariana

Attans otur med bilen föresten.

2010-05-26 @ 22:26:39
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Lena

Trist med bilen! Men den är säkert i goda händer just nu...Öland? Var inte Skåne på gång?

Postat av: billan

Trist med bilen, hoppas det löser sig så att du kommer iväg på din Ölandsresa.

Här är det nog bäst att vänta tills järnnätterna har passerat innan sommarblommorna får komma ut.

Nu har jag vridit och vänt på min bärbara dator, för en sekund tyckte jag nämligen att de såg ut som dina fina gardiner hängde upp och ner:)

Må så gott!

2010-05-26 @ 22:41:43
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Georg

Gillar din blogg skarpt Hasse. Fina bilder och fantastiska rabatter i en härlig miljö!

2010-05-26 @ 22:56:59
Postat av: Monica

ja gör dom inte det? Gardinerna alltså:-)

2010-05-26 @ 23:36:42
Postat av: Janicke

He he, du har observanta läsare. Blev tvungen kolla - jomenvisst hänger väl gardinerna uppåner?



Så fint du skriver.

Hoppas du kommer iväg till Öland. Bytesbil i försäkringen?

2010-05-26 @ 23:44:41
Postat av: yrsa

jag svängde också datorn upp o ner o kollade på dina gardiner... fick du nån lånebil så länge, eller hur brukar de göra? min cykelgubbe fick just o just ihop cykeln min en gång till, men han direkt varnade mej-hopppas de får din bil i skick till sommaren. och frön- ja, beundrar såna som får sina frön att bli till färdiga blommor, jag måste hålla mej till såna frön som man kan plantera direkt, pillrande är inte min sida! måste liva upp mej med din blogg, har varit vaken halva natten + fick ta mej en semersterdag- har vakat med vår gamla hund... jo jo..

2010-05-27 @ 05:48:33
Postat av: Monica

skratt på nåt sätt ser det ännu konstigare ut, fast tulpaner brukar ju peka uppåt med stjälkar upp. Men i konstnärsvärlden så kan de nog peka åt vilket håll som helst, t ex hänga ned.....skulle nog byta gardiner nu;-)

2010-05-28 @ 23:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0